Velger tid fremfor bil:

Sparer over 60.000 i året på å droppe bil

Sparer over 60.000 i året på å droppe bil

HEST ER BEST: Tonje (18) på hesten Samson, med resten av familien i bakgrunnen. Foreløpig er Samson bare en fritidshest for Tonje, men familien vurderer å begynne å bruke ham til å frakte tømmer fra skogen de eier. (Foto: Magnus Knutsen Bjørke)

Få ting suger så mange tusenlapper ut av kontoen din som bilen. Sjekk hva den koster deg.

Tekst:

Publisert:

Jan Petter Røssevold, markedssjef i Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV), mener de færreste i Norge bor slik til at de har mulighet til å velge bort bilen. Det vil familien på Nesodden i Akershus gjerne motbevise.

For med et grisgrendt bosted, gårdsdrift (høner, hest, birøkting), egen familiebarnehage, tre barn og et liv med mange interesser og aktiviteter utenfor gården, er det ingenting ved deres tilværelse som ikke tilsier et skrikende behov for bil.

— Og hadde vi hatt det, så hadde vi kjørt mye, fastslår mor Elin Leer-Salvesen.

Men familien har bestemt seg. De vil ikke belaste miljøet med én bil til. Som sønn av Fremtiden i Våre Hender-grunnlegger, Erik Dammann, er Are Dammann oppflasket på at personlig livsstil skal være så skånsom mot miljøet som mulig.

Sykler og går

Barna synes ikke det er det minste kjipt at de aldri kan bli kjørt verken til fritidsaktiviteter eller venner.

— Absolutt ikke, utbasunerer Stian (10) med stor overbevisning.

Han forteller at han liker å gå og sykle. Tonje (18) sier at hun er glad hun aldri har fått den vanen at hun må kjøres. Nå tenker hun aldri over det.

Men alle i familien har lært seg viktigheten av å komme tidsnok til bussen. For den går bare én gang i timen midt på dagen og i helgene, og bare litt hyppigere i rushtiden.

Fyller opp sekkene

Planlegging er stikkordet for en bilfri hverdag, forteller familien. Ukas innkjøp foretas én gang i uka. Da fyller familien opp store sekker med alt av tomgods, panteflasker og papiravfall, og går gjennom en liten skog til bussen, som de tar til nærmeste tettsted med butikker (ca. 40 min).

På vei hjem er sekkene fylt til randen av varene som familien trenger til uka.

Familien betaler også gladelig litt ekstra for å få tilkjørt ting til gården. Som fôr til dyrene, mat til barnehagedriften og andre større ting.

Til arrangementer hvor det ikke går buss og det er for langt å gå eller sykle, får de som oftest sitte på med andre. Taxi trenger de stort sett bare fem-seks ganger i året.

— Men dette viser jo at vi er avhengig av at noen kjører. Men vårt syn er at det er bedre for miljøet at noen kjører enn at alle gjør det, sier ekteparet.

Annonse
Se bildet større

SPREKE: Syklene blir hyppig brukt hos familien Dammann/Leer-Salvesen. Stian (foran) vet at mamma og pappa ikke kan kjøre ham hvis han vil noe sted. Det blir han sprek og selvstendig av, synes foreldrene. (Foto: Magnus Knutsen Bjørke)

Se bildet større

LIK TRE MÅNEDSLØNNER: En typisk familiebil, for eksempel en ny Ford Mondeo, koster tilsvarende tre måneders inntekt for en gjennomsnittshusholdning i årlige kostnader. Og da er ikke utgifter som parkering, bompasseringer og ferje tatt med. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

STORE SEKKER: En gang i uka fyller familien sekkene fulle med tomgods og papiravfall og tar bussen til tettstedet Tangen 40 minutter unna. Der fylles sekkene til randen med alt av varer familien trenger ut uka. F.v. Elin Leer-Salvesen, Are Dammann og sønnen Stian (10).

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!