Spiller seg til forståelse

Spiller seg til forståelse

Daglig leder Harald Øygard, Birgitte Kjetland og Kenneth Pettersen, i filosofisk diskusjon med Axel (5), Mina (4,5), Thea (5), Ida (4) og Max (4). Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Kan et kortspill om verdier gjøre barnehagehverdagen lettere? Ja, mener de ansatte i MyrerKanvas-barnehag.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.03.2010 kl 15:28

KJELSÅS: – Vi er nok ekstra tilbøyelige til å leke, vi som jobber i barnehage. Men jeg tror dette er en metode som også mange bedrifter ville ha funnet nyttig, sier Harald Øygard.

Han er daglig leder i Myrer Kanvas-barnehage på Kjelsås. I høst tok de ansatte i barnehagen i bruk et verdispill, utviklet av den privat barnehagestiftelsen Kanvas. Gjennom utsagn knyttet til arbeidsdagen blir de ansatte konfrontert med egne og andres holdninger og verdier, og får i fellesskap diskutert og drøftet hvorfor de gjør som de gjør i ulike situasjoner.

– Det starter spennende faglige diskusjoner. For pedagoegene er det viktig å få diskutert faget sitt og for meg som leder kan det avdekke kompetanse jeg ikke var klar over at vi hadde, sider Øygard.

– Spillsituasjonen er en trygg arena å snakke om temaer man kanskje er usikker på, og som ellers er vansklig å ta opp med kolleger, sier pedagog Kenneth Pettersen.

Økt forståelse

Spillelederen legger et kort på bordet. En påstand kan være "Vi bør ha klare mål for hva barna skal lære i barnehagen", "Dersom jeg har brukket en arm, så er er jeg frisk nok til å gå på jobb", "Jeg kniper alltid noen i å gjøre noe godt" eller "Jeg er veldig bevisst på hva barns medvirkning betyr for min rolle som voksen i barnehagen". Deretter skal deltakerne si seg enige, uenige eller delvis enige i utsagnet, og begrunne det. Etter en runde der alle har fått sagt sitt, drøftes standpunktene – har noen endret mening?

– Disse øktene gir økt forståelse for hvorfor kolleger handler som de gjør i ulike situasjoner, og er veldig positvt for arbeidsmiljøet, sier Pettersen.

Også for barna

På Myrer bruker de spillet i ledergruppen med pedagogene blant assistentene, på avdelingene og i felleskap på personlamøter. Men spillet kan også brukes på barna.

– Da blir det en mer filosofisk samling, der barna kan reflektere over vennskap, drømmer, leker og det å være liten og stor, sier Øygard.

 

Annonse
Se bildet større

Pedagogene Birgitte Kjetland og Kenneth Pettersen (f.v.), assistent Baard Jacobsen og daglig leder Harald Øygard synes verdispillet er nyttig i barnehagehverdagen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Se bildet større

Daglig leder Harald Øygard, Birgitte Kjetland og Kenneth Pettersen, i filosofisk diskusjon med Axel (5), Mina (4,5), Thea (5) og Ida (4). Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Se bildet større

Pedagogene Birgitte Kjetland og Kenneth Pettersen (f.v.), assistent Baard Jacobsen og daglig leder Harald Øygard synes verdispillet er nyttig i barnehagehverdagen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!