Stadig flere bruktimporterer

Stadig flere bruktimporterer

MEST POP: Mercedes E-klasse.

Stadig flere velger å kjøpe bruktbilen i utlandet framfor å satse på en ny eller brukt bil i Norge. Men pass deg for fellene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.05.2008 kl 10:15

Statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at importen av brukte personbiler økte med 11,0 prosent i årets fire første måneder sammenliknet med samme periode i fjor, og at bruktimporten nådde 10.114 enheter i perioden. OVF-talene viser at det ikke lenger er luksusbilene som dominerer.

Syv av de ti mest populære bruktimportbilene hører hjemme i gruppen av vanlige bruksbiler det også selges mange av som nye.

Dette er så langt i år de mest populære bruktimportbilene:

1. Mercedes E-klasse 667

2. Volvo V70 654

3. VW Golf 462

4. BMW 3-serie 448

5. Toyota Avensis 402

Skal du bruktimportere?

Forbruker Europa har utarbeidet en liste over syv dødssynder du ikke må begå dersom du skal bruktimportere:

1. Å skrive under på en avtale du ikke forstår

Tips: Insister på at avtalen skrives på et språk du forstår. Kontrakten du underskriver kan innebære at selger forsøker å frasi seg ansvar for eventuelle feil eller innskrenker din klagerett. Å forstå avtalen er også viktig for at du skal kunne sikre deg at alt du blir lovet muntlig også er nedfelt skriftlig i avtalen.

2. Å ikke vite hvem som eier bilen og om det er pant i den

Tips: Undersøk bilens vognkort, registreringsbevis og offentlige registre for informasjon om hvem som eier bilen og om den er pantsatt.

3. Å handle fra en forhandler du ikke vet noe om

Tips: Undersøk flere forskjellige forhandlere for å finne det beste tilbudet. Bruk Google aktivt for å søke etter kommentarer fra tidligere kunder. Kjøp bil fra anerkjente forhandlere med eksporterfaring som er tilknyttet en bransjeforening og klagenemnd.

4. Å ikke kjenne avgiftsreglene

Tips: Å importere bruktbil innebærer at du har krav på å få refundert avgifter fra landet du eksporterer bilen fra. Ved innførsel til Norge må du betale norske avgifter. Presiser skriftlig i avtalen at momsen fra avsenderlandet skal refunderes innen enn bestemt tidsfrist. Send kopi av tolldokumentene og din betalingsinformasjon til selger for å få tilbake momsen. I tillegg er det forskjellige skjemaer som må fylles ut og registreringer som må gjennomføres både i avsenderlandet og Norge. Husk at bilen må eksportregistres og at du må ha lovpålagt bilforsikring.

5. Å kjøpe bil usett

Tips: Undersøk bilens utstyr, historikk, kilometerstand og servicehefte. Innhent tilstandsrapport fra et uavhengig testsenter. Forsikre deg om at alle viktige dokumenter følger med i original. Dette gjelder eksempelvis vognkort, registreringsbevis og EU-godkjenning.

6. Å forskuddsbetale

Tips: Betal samtidig som du overtar bilen. Eventuelt kan du benytte kredittkort eller anerkjente betalingsformidlere. En praktisk måte å gjennomføre kjøp av bil på er å bruke et Escrow-firma som ikke overfører pengene til selger før du har mottatt bilen. Ikke bruk Escrow-firmaer som selger foreslår med mindre du er sikker på at de er til å stole på.

7. Å ikke kjenne innholdet i garantien

Tips: Skaff deg et skriftlig garantibevis. Bekreft garantiens gyldighet og varighet hos norske forhandlere. Den generelle reklamasjonsfristen i Europa er to år, men ved kjøp av bruktbiler kan reklamasjonsfristen i enkelte land begrenses i avtalen.

Les også: Slik sikrer du dine rettigheter

Kilde: Forbruker Europa

Annonse
Se bildet større

OGSÅ POP: Volvo V70.

Se bildet større

IMPORT: Stadig mer populært å bruktimportere bil - særlig tyske merker som Mercedes.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!