ANNONSE
Annonse

Stasjonsbyen til bystyret

Stasjonsbyen er sendt videre fra byutviklingskomiteen til bystyret. Utlån

Onsdag 12. mars behandlet byutviklingskomiteen igjen Grefsen Stasjonsby. Nå er neste stopp endelig behandling i bystyret.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 13.03.2008 kl 17:09

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

GREFSEN: Onsdag (12.03.) behandlet byutviklingskomiteen igjen Grefsen Stasjonsby – tomten ligger i Sagene bydel, men helt på grensen til Nordre Aker. Nå er saken oversendt bystyret.

Ingen stasjonsatkomst?

Byutviklingskomiteens nestleder, Tone Tellevik Dahl (Ap) er ikke fornøyd med utfallet av komitébehandlingen.

– Det er beklagelig at de borgerlige partiene – med støtte fra Venstre – nå har endret byrådets innstilling om tverrforbindelse fra stasjonsbyen og over til Grefsen togstasjon, og fjernet rekkefølgebestemmelsen som ville sikret en slik undergang eller overgang. I stedet er nå ordlyden i innstillingen til bystyret at det «kan» lages en undergang til Grefsen togstasjon. I praksis betyr det at det egentlig ikke blir påkrevet å lage noen direkteforbindelse til togstasjonen. Og siden utbygger har vært negative til å bygge undergang, men til nød en overgang, så tror jeg ikke dette blir noe av, sier Dahl.

I stedet må stasjonsbybeboerne gå enten rundt Storo, eller ned til Sinsen for å komme over til togstasjonen.

Følger ikke reglene

Grefsen Stasjonsby-utbyggerne, J.M. Byggholt AS og Rom Eiendom AS, ønsket i utgangspunktet å bygge mellom 900 og 1000 leiligheter i blokker fra Storo til Sinsen. Men antallet blir nå noe redusert, muligens ned mot 850, fordi bystyrets vedtatte nye reglene om leilighetsfordelinger i en viss grad også vil gjelde for stasjonsbyen. Men Ap og SV ønsket at de nye leilighetsreglene skulle gjelde 100% for stasjonsbyen.

– Selv om det ble flertallsvedtak i komiteen for en mellomløsning i forhold til de nye reglene, er det svært skuffende at Venstre støtter de borgerlige partiene i at reglene ikke fullt og helt skal gjelde for stasjonsbyen. Og dette er jo regler Venstre selv har vært med på å vedta, sier Dahl.

– Nå åpnes det for at stasjonsbyen kan få mange veldig små leiligheter. Det er lite praktisk og uheldig. Sagene bydel har et stort behov for mange flere store leiligheter til barnefamiliene, sier Dahl, som også tidligere har vært BU-leder for Sagene bydel.

Det har foreløpig ikke lykkes Nordre Aker Budstikke å komme i kontakt med leder av byutviklingskomiteen, Ola Elvestuen (V).

Høydene uendretHøydene på byggene ble uendret etter komiteens behandling onsdag (12.03.) Det betyr at byrådets innstilling om at de høyeste blokkene kan bli 11 + 1 etasjer (øverste etasje tilbaketrukket) fortsatt ligger i innstillingen videre til bystyrebehandlingen, som etter planen blir 2. april.

Støytiltak

I tillegg ligger det i innstillingen til bystyret at ved økt støy over en desibel, som følge av stasjonsbyen, forplikter utbygger seg til å utbedre situasjonen.

– Komiteen har også en meget tydelig merknad om hvordan støyskjerming kan gjøres gjennom arkitektoniske utforminger og material valg, forteller Dahl.

Trafikken i egen planTrafikkatkomstene til og fra stasjonsbyen, blant annet fra Hans Nielsens Hauges gate, skal reguleres inn i egne separate trafikkplaner. Hele komitéinnstillingen kan du lese om på bystyrets nettsider.

Fornøyde

Utbyggerne er godt fornøyd med komiteens innstilling.

– Vi er selvsagt glade for at vi har fått et vedtak som gir grønt lys for Stasjonsbyen, og at det er politisk vilje til å satse på knutepunktsprosjektene. Nå ser vi frem til å gå over i en byggefase så raskt som mulig, med å skape et helt nytt boligområde, sier prosjektleder Tanja Guettler, som vil ha kontakt med naboer og velforeninger.

– I den videre prosessen er vi helt avhengige av en fortsatt aktiv dialog med naboene til prosjektet, og kommer til å jobbe mye med å gi god informasjon. Her har velforeningene også en viktig rolle, og vi vil nå ta kontakt for å diskutere konkret hvordan vi kan tilrettelegge best mulig for aktiv dialog, sier Guettler.

Hva med undergang – eventuelt overgang?

– Vi vil tilrettelegge vårt område vis-à-vis Grefsen stasjonsbygg, slik at vi ikke hindrer muligheten for en fremtidig kryssing, sier Guettler.

– Imidlertid vurderer Jernbaneverket å flytte plattformene nærmere Storo. Når vi bygger overgangen ved Storo T-banestasjon vil denne forbinde jernbane, T-bane, gang-sykkelvei langs ringveien og veiene i og langs Stasjonsbyen. Overgangen kommer i forbindelse med første byggetrinn, kan Guettler fortelle.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.