Steen & Strøm har pyntet seg

Ny-åpning av magasinet etter tre år med ombygging og oppussing.

Steen & Strøm har pyntet seg

FRISTELSER: Mye snadder! Vakkert og velsmakende, her fra danske Summerbird. Mmmmmm ...

Med foodcourt i kjelleren, enklere atkomst mellom etasjene, generell oppgradering av lokalene og mange nye butikker, har landets eldste varemagasin fått en velfortjent ansiktsløftning.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
04.12.2014 kl 09:35

SENTRUM: Etter tre år med ombygging - parallelt med full drift - var det grand reopening av tradisjonsrike Steen & Strøm 27. november.

DittOslo tok turen fra kjeller og nesten til topps sammen med Mari Hektoen fra Søylen Eiendom, som eier magasinet.

Og det er helt klart underetasjen som har gjennomgått den største forvandlingen.

Lunsj og godsaker

Er man ute etter en rask lunsj har man flere alternativer i magasinets kjelleretasje. Her ligger små spisesteder tett og hyggelig, med felles sitteplasser.

Den største restauranten var ennå ikke ferdig da vi var på befaring, men her blir det Thai-mat.

Ellers står valget mellom italiensk pizza, paier i mange varianter, suppe og grøt, sushi og burritos laget i kullovn.

- Her skal folk få rask og sunn mat, sier Mari Hektoen.

- Og vi slipper verken kjederestauranter eller -butikker til her nede.

Kjelleretasjen har blitt riktig hyggelig, og flere felles spiseområder er veldig positivt.

En liten smakebit av Marks & Spencer food har vi også fått i Oslo nå, som sammen med et knippe spesialforretninger, Vinmonopolet og Matkroken fyller resten av foodcourt i kjelleretasjen.

Ønsker seg til Oslo

Oppover i etasjene har det blitt ryddet grundig. Nye rulletrapper i endene av etasjene gjør det raskere å komme seg rundt i magasinet, og samtlige etasjer er langt luftigere og mer oversiktlige enn tidligere.

- Vi har fått en del helt nye butikker, som Sandro Paris og The Kooples, og endelig får vi også en egen undertøysavdeling, forteller Mari Hektoen.

- Før sto Oslo sist i køen når kjente designere og merkevarer skulle etablere seg i Skandinavia, Kjøbenhavn og Stockholm ble foretrukket. Det har endret seg helt de siste årene, nå vil "alle" til Oslo. Kjempegøy!

Og trenger slitne shoppingføtter en hvil på vei gjennom magasinet kan den nye champagnebaren muligens gjøre susen.

Heier på hverandre

Tilgangen på designerklær- og tilbehør har økt betraktelig de siste fem-seks årene, men ifølge Mari Hektoen er ikke Steen & Strøm bekymret for konkurranse fra andre high-end shoppingsentre i hovedstaden.

- At både Aker Brygge og Paleet er oppgradert er bare positivt. Oslo har blitt en attraktiv shoppingby også for kunder som ikke behøver å fokusere på pris, så vi heier heller på hverandre enn å tenke konkurranse, sier Mari Hektoen.

Uansett størrelse på lommebok er Steen & Strøm absolutt verdt et besøk. Nyt en kaffe eller lunsj, snus litt i spesialforretningene i kjelleretasjen, ta turen innom Hamleys i femte etasje - det er noe med stemningen i tradisjonsrike magasiner, særlig før jul.

Annonse
Se bildet større

NY INNGANG: Mot Prinsens gate.

Se bildet større

ENDELIG: En liten bit av Marks & Spencer i Oslo!

Se bildet større

PIE IN THE BASEMENT: Steen & Strøm har fått sin foodcourt, der blant mye annet Hello Good Pie har flyttet inn. Hyggelige lokaler med felles spiseområder kan raskt gjøre kjelleretasjen til et populært lunsjsted midt i sentrum. Lekre spesialforretninger, pol, og matbutikk er også på plass i denne etasjen. ALLE FOTO: ELLEN RØNNING

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!