TEST: Barnefamilienes favoritter

Stor test av familiebiler

Stor test av familiebiler

VERSO: Testvinner fordi den scorer jevnt med poeng.

Store familier trenger praktiske biler. I vår test vinner Toyota Verso hårfint foran Citroën C4 Grand Picasso.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.02.2010 kl 15:50

Store familier trenger praktiske biler. I vår test vinner Toyota Verso hårfint foran Citroën C4 Grand Picasso.

Sammen med bladet BIL har vi kjørt fire høyaktuelle storfamiliebiler. Mange har innsett at de en periode i livet trenger bil med mye plass, og gjerne mange seter. Det kan være for å få plass til mine, dine og våre barn, eller halve fotballaget.

Diskusjonen om hvem som oppfant biltypen skal vi la ligge, men de første moderne flerbruksbilene så dagens lys med Chrysler Voyager, Renault Espace og Mitsubishi SpaceWagon rundt 1983. Siden er det kommet mange til.

Biltypen fikk et nytt løft med syvseteren Opel Zafira midt i 1990-årene, og med VW Touran noen år senere.

Særlig Touran har blitt en formidabel suksess i Norge, ikke minst fordi bilen også kan bygges om til lavskattet varebil på grønne skilt. Det kan nå også Toyota Verso.

Outsider

Citroën C4 Picasso er outsideren i denne testen. Den kan ikke bygges om til varebil, selv om det faktisk har mest innvendig plass.

Samtidig er den mest spesiell å kjøre. Mens alle lett finner seg til rette bak rattet i testvinner Verso, vil man enten like eller hate C4.

C4 er bilen du blir kjørt i. Den lever på mange måter sitt eget liv, og gir litt romskipsfølelse. Den digre frontruta slipper hele solen inn i bilen, rattnavet står fast, girspaken er kanskje bilindustriens korteste og du går deg lett bort i alle knappene.

Fjæringen gjør at bilen oppleves som om den svever over asfalten. Likevel biter C4 seg overraskende godt fast når den presses.

Det gjør også komfortable Renault Grand Scenic, som ikke har like tydelig preg av å være fransk.

Forutsigbar

Verso er, sammen med Touran, mest forutsigbar. Du sitter høyt og med god oversikt. De to er klart kortest utvendig og således enklest å parkere. På Verso legges hvert sete med et håndgrep ned til helt flatt lastegulv. Setene vil alltid være med. Smart, selv om det stjeler noe bagasjeplass.

På Grand Scenic kan setene tas ut av bilen, men de er altfor fiklete å få på plass igjen når de først er ute av bilen. Her har Renault noe å lære av eksempelvis Volkswagen.

Grand Scenic og C4 Grand Picasso har størst utvendig lengde, men testbilene

— i likhet med alle de andre bilene i klassen

— er i utgangspunktet for korte til å bli fullverdige syvsetere. De to bakerste senere forblir nødseter for voksne, men samtidig greie sitteplasser for halvstore barn.

Derimot er dette store biler med digert bagasjerom konfigurert som femsetere.

Smak og behag

Smak og behag

Testresultatene viser at det er lite som skiller de fire bilene. Smak og behag må prege valget. Men der VW Tiguan taper på å være en gammel bil som snart skiftes ut, tar den igjen på god bruktverdi. Her topper den sammen med Verso.

Citroën C4 Picasso og Renault Grand Scenic krever et mer langsiktig perspektiv på eierskapet. Men samtidig oppleves særlig C4 Grand Picasso som en spennende og framfor alt annerledes bil.

EuroNCAP har honorert alle testbilene med fem stjerner, så de regnes blant klassens sikreste.

Vår mening om testbilene:

Toyota Verso

Citroên C4 Grand Picasso

Renault Grand Scenic

VW Touran

Bak rattet

8,0

7,5

7,0

7,0

Plass

8,0

9,0

8,5

7,5

Komfort

8,5

8,0

7,5

8,0

På veien

7,5

8,0

7,5

7,0

I terrenget

8,0

6,5

7,5

8,5

Ytelser

6,5

5,5

5,5

5,5

Forbruk/C02

8,0

9,0

9,0

7,5

Sikkerhet

9,0

9,0

9,0

9,0

Utstyr

8,0

8,0

8,0

9,0

Pris

7,5

7,5

8,0

7,0

Sum (100)

79,0

78,0

77,5

76,0

Testbilene i tall:

Toyota Verso

Citroën C4 Grand Picasso

Renault Grand Scenic

VW Touran

Pris billigste

339.000

345.300 kr

311.800 kr

345.000 kr

Pris testet bil

362.100 kr

361.350kr

342.300 kr

382.300 kr

Bagasje (VDA)

198-1696 l

208-1951 l

208-1863 l

121-1998 l

Motor

2,0/126 hk

1,6/109 hk

1,6/110 hk

1,9/105 hk

Drakraft

340 Nm

240 Nm

240 Nm

250 Nm

Forbruk (EU)

0,56 l/mil

0,53 l/mil

0,52 l/mil

0,56 l/mil

Forbruk (målt)

0,591 l/mil

0,526 l/mil

0,518 l/mil

0,595 l/mil

CO2-utslipp (EU)

146 g/km

140 g/km

138 g/km

148 g/km

Toppfart

185 km/t

180 km/t

180 km/t

175 km/t

0-100 km/t (test)

12,5 sek

14,9 sek

14,5 sek

14,7 sek

80-0 km/t (målt)

23,5 m

24,1 m

24,9 m

23,8 m

Støy 80 km/t (målt)

64 dBA

65 dBA

64 dBA

65 dBA

Kollisjonsputer

7 stk

7 stk

6 stk

6 stk

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

Ja

Garanti

3/12 år

3/12 år

5/12 år

3/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

5 stjerner

5 stjerner

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

GRAND PICASSO: Sterk kandidat på grunn av mye plass og høy komfort.

Se bildet større

GRAND SCENIC: Ny og frisk med mange gode trekk.

Se bildet større

TOURAN: Bestselger som drar på årene.

Se bildet større

MYE PLASS: Syvsetere som alle laster mye når bakerste seterad ikke er i bruk.

Se bildet større

GRAND SCENIC: Praktisk å kunne legge ned passasjersetet foran.

Se bildet større

GRAND PICASSO: På Citroën kan også seteputa vippes opp.

Se bildet større

VERSO: Helt flatt bagasjeromsgulv. De midterste setene kan reguleres individuelt.

Se bildet større

GRAND PICASSO: På Citroën kan også seteputa vippes opp.

Se bildet større

FAMILIEBILER: Testbilene er først og fremst ypperlige familiebiler med plass til de fleste og det meste.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!