Større og bedre

Større og bedre

 

Den fleksibil-lignende stasjonsvognen Peugeot 308 SW er blitt både større og bedre enn forgjengeren.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.09.2008 kl 11:15

I en reklamefilm for en viss hamburgerkjede blir vi i undertekst fortalt at fleksi-biler er for underkuede "girly-men" som spiser "chick-food" nouvelle cuisine-style. I en scene kastes en fleksibil over autovernet av opprørske menn som vil ha kverna biff.

Ekte menn eter svære burgere og kjører ikke flerbruksbil, med andre ord.

Man skal imidlertid være svært usikker på egen maskulinitet dersom man ikke vil bli sett i en 308 SW. Man får ikke automatisk høyhalset genser, cordfløyelsjakke, skulderveske og myke, lave sko av å kjøre denne bilen.

Hva slags bil snakker vi om?

Oppfølgeren til 307 er blitt både bredere og lengre, som kan laste nesten tre meter lange gjenstander og kan fåes med syv seter og digert glasstak.

Egentlig en stasjonsvogn, men med en dose flerbruksbil-DNA. 308 SW signaliserer fornuft uten å se snusfornuftig ut. Den aggressive fronten med det haikjeft-aktige luftinntaket, fjerner 308 fra den dølle look-en som gjerne preger fleksibiler.

Praktiske løsninger, bra med plass, god komfort, lavt forbruk og tøft utseende gjør at det meste ligger til rette for at 308 kan bli en hit i kompaktbilsegmentet.

Hva har den under panseret?

Vår testbil en Feline-variant med en motor på 2.0 liters HDi med 136 hk. For øvrig finnes et rikholdig motorutvalg:

Bensin

  • 1.6 liter VTi/120 hk. 5 trinns manuell
  • 1.6 liter VTi/120 hk. 4 trinns automat
  • 1.6 liter THP/150 hk 6 trinns manuell
  • 1.6 liter THP/140 hk 4 trinns automat
  • 1.6 liter THP/174 hk 6 trinns manuell

    Diesel:

  • 1.6 liter HDi/90 hk. 5 trinns manuell
  • 1.6 liter HDi/109 hk. 6 trinns manuell
  • 2.0 liter HDi/136 hk. 6 trinns manuell
  • 2.0 liter HDi/136 hk. 6 trinns automat

THP-motorene har Peugeot utviklet i samarbeid med BMW, og teknologien skal gi bedre effekt i kombinasjon med lavere forbruk og mindre CO2-utslipp. THP-motoren med 174 hk og sekstrinns manuell girkasse ble i fjor kåret til "International engine of the year 2007" i motorklassen 1,4 til 1,8 liter.

VTi-motorene (Variable valve lift and Timing injection) benytter stort sett samme teknologi som THP.

Hvor fort går den?Toppfart: 174 km/t - 225 km/t (1,6 liter/90 hk - 1,6 liter/174 hk))

Hvordan er den å kjøre?

En lettkjørt og komfortabel bil med kjøreegenskaper som ikke byr på overraskelser verken på den ene eller andre siden. Girkassa virker bedre enn på forgjengeren.

Førermiljøet er oversiktelig (bortsett fra de hersens telefonknappene) og lettbetjent. Materialvalget gir et solid inntrykk.

Hva gjør den spesiell?

Dette er en bil for stolleken. 308 SW kan leveres med syv seter. De to bakerste setene i en syvseters kombinasjon kan med enkle grep fjernes.

Seteoppsettet er svært fleksibelt og åpner for en rekke mulige kombinasjoner - alt etter hvor mange mennesker og bagasje man skal ha med.

Er alle syv setene oppe, reduseres bagasjeplassen til et minium og de bakerste setene er i bunn og grunn kun egnet barn.

Hva er svakhetene?Mange har falt for det sportslige designet til Peugeot - og 308-serien vil neppe bli noe unntak. Det kan være litt vrient å ane lengden på det lange nebbet, men det er mest en vanesak.

Hva koster den?Fra 259,800 kroner. Fra 299.900 kroner for Feline med toppede utstyrspakker. Pris testbil: 357.900 kroner.

Hvem passer den for?Småbarnsfamilier. Kjøper man med syv seter kan besteforeldre være med på tur - dog korte turer siden det da ikke er plass til særlig bagasje.

Mulige konkurrenter?

Stasjonsvogner: Golf, Ford Focus og Skodia Octavia.

Fleksi-biler: Citroën C4 Picasso og Renault Scenic

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!