Stortest: A6 best i test

Stortest: A6 best i test

TEST: Store, gode biler.

Vi har sammenlignet nye Volvo V70, Audi A6 og BMW 5-serie - alle diesel. Det kom ikke Volvo-en helt heldig ut av.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.09.2007 kl 09:05

Hører du med blant dem som jakter på en romslig og sikker bil i premiumklassen, kommer du ikke utenom å vurdere ukens tre testbiler. Sånn sett vil valget bli en smaksak fordi alle tre representerer noe at det beste bilindustrien kan tilby og byr i tillegg på status. Likevel stiller de tre til start med store individuelle forskjeller. Volvo og Audi er begge forhjulsdrevne, mens BMW sverger til bakhjulsdrift. Alle kan leveres med firehjulsdrift, og nesten alle A6-er som kjøpes i Norge trekker på alle fire.

Volvo V70 - lite sportsligFord-eide Volvo er små ute i verden, men store i Norge. Og V70 hører klart med blant bestselgerne. Den er så langt i år klart mest kjøpte premiumbil og sjuende mest kjøpte personbil totalt. Det sier litt om landets velstand, men også mye om hvor sosialt akseptert det er å kjøre dyr bil, bare den heter Volvo. Ny V70 bygges over samme tekniske lest som Ford Mondeo, og er såledet noe større og romsligere enn forgjengeren. Men vi synes ikke Volvo har klart å lage en like morsom bil å kjøre som Ford.

Selv med 185 dieselhester og 400 Nm i drakraft drukner sportsligheten i komfort. Etter en del mil på svingete vestlandsveier slo et av medlemmene i testteamet kategorisk fast at "å ha en sportsknapp i V70 må ses på som et brudd på markedsføringsloven". V70 støyer lite, har et bedre førermiljø enn forgjengeren og ikke like mange knapper å gå seg vill i på den stolliknende og Arne Jacobsen-inspirerte midtkonsollen. V70 oser av sikkerhet, men først og fremst speiler hele konseptet Volvos søken mot godt bemidlede barnefamilier og en voksen kjøpergruppe.

Audi A6 - sporty vinnerEtter vår mening framstår Audi A6 i sum som det beste bilvalget i klassen. Den har nok plass, tilbyr et omfattende motorprogram og selges helst med firehjulsdrift. Lettkjørt og rask nok – selv med svakest motor (163 hk/380 Nm) – er vår dom.

Men styrepresisjonen er ikke like god som i BMW og det støyet overraskende mye i bilen på dårlig asfalt. Vi noterer pluss for girknapper bak rattet (ekstra) og en multifunksjonsbryter med intuitiv funksjonalitet. Her stiller Audi lysår foran BMW. Audi A6 brukes ofte som representasjonsbil, dens status ligger hakket over Volvo V70 og A6 plasserer seg mellom og BMW og Mercedes.

BMW 5-serie - kjøremesterenVerden rundt rekker ikke Audi og Volvo BMWs 5-serie til skjermene i prestisje. Men vi er mer opptatt av bilens fantastiske kjøreegenskaper. Utstyrt med 235 hk og hele 500 Nm i drakaft går dette som ei kule, og limer seg samtidig til asfalten. 5-serien innbyr til å kjøres hardt, har mest presis styring, de beste setene og rekkesekser med grom lyd under panseret.

Her skal legges til at BMW vet å ta seg betalt samt at vår testbil med ekstrautstyr herfra og til München (pluss 373.717 kroner!) ikke yter bilen full rettferdighet. Men selv uten night vision, headup display, navigasjon, tv, aktiv fartsholder, panoramatak og komfortpakke (samlet 150.000 kroner) fungerer denne bilen optimalt. Den nye automatgirvelgeren understreker BMWs ønske om ungdommelig appell.

Vår mening om testbilene

Audi A6 2,7 TDI Avant

BMW 530 Touring

Volvo V70 2,4 D5

Førermiljø

9

8

7

Plass

9

9

8

Komfort

8

9

8

Bagasje

9

7

8

Kjøreegenskaper

9

10

8

Ytelser

8

10

6

Forbruk (test)

8

7

7

Sikkerhet

10

10

10

Utstyr

8

10

9

Pris

7

2

8

Sum (100)

85

82

79

Testbilene i tall

Audi A6 2,7 TDI Avant

BMW 530 Touring

Volvo V70 2,4 D5

Pris billigste stv.

445.900 kr

466.200 kr

440.900 kr

Pris testet bil

695.230 kr

1.123.117kr

656.500 kr

L/B

4,94/1,86 m

4,84/1,85 m

4,82/1,91 m

Bagasjerom (VDA)

565/1660 liter

500/1650 liter

575/1600 liter

Motor volum/hk

2,7/163 hk

3,0/235 hk

2,4/185 hk

Moment Nm

380 Nm

500 Nm

400 Nm

Forbruk (test)

0,84 l/mil

0,94 l/mil

0,88 l/mil

Forbruk (EU)

0,85 l/mil

0,72 l/mil

0,74 l/mil

CO2-utslipp (EU)

218 g/km

192 g/km

195 g/km

0-100 km/t (testet)

10,5 sek

7,8 sek

9,9 sek

80-0 km/t (testet/brems)

23,2 meter

23,6 meter

25,0 meter

Toppfart:

220 km/t

233 km/t

215 km/t

Støy 80 km/t (målt)

63 dBA

64 dBA

63 dBA

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

Kollisjonsputer

8 stk

8 stk

8 stk

4x4

Ja/ekstra

Ja/ekstra

Ja/ekstra

Garanti

3/12 år

2/12 år

3/12 år

EuroNCAP*

5/5 stjerner

4/5 stjerner

Ikke testet

Data: OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

VOLVO: Helt ny og fortsatt trygg på alle måter.

Se bildet større

VOLVO: Færre knapper å gå seg vill i på ny V70.

Se bildet større

AUDI: I sum det beste bilkjøpet i klassen.

Se bildet større

AUDI: Førsteklasses finish i Audien.

Se bildet større

BMW: Kjøremaskin for dem som setter pris på bilkjøring.

Se bildet større

BMW: Bra førermiljø.

Se bildet større

PREMIUM: Norge rundt på første klasse: Audi A6, BMW 5-serie og Volvo V70, alle med dieselmotor.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!