Vi tester GT-biler

Stortest: Folkeracere

Stortest: Folkeracere

FEM I TEST: Rallykjører John Haugland med utfordrer Skoda Octavia og de fire GT-bilene Honda Civic R, Opel Astra OPC, Golf GTi og Ford Focus ST.

Tørste, lite miljøvennlige, ganske praktiske og veldig morsomme å kjøre. Vi har testet folkeracerne.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.10.2008 kl 13:00

– Dette er ikke biler du kjøper av fornuftsgrunner, men hvor kjøreopplevelsen prioriteres foran både status og praktiske løsninger, sier Stein Pettersen, redaktør av bladet BIL.

Pettersen mener også at GT-kundene ofte er merkeentusiaster, og at det derfor ikke er selvsagt at en som velger Golf GTi i det hele tatt vurderer Honda eller Opel – eller omvendt.

Friskus

Vi har testet fire av de mest aktuelle GT-bilen, og målt dem opp mot familiefriskusen Skoda Octavia RS.

Etter å ha tilbakelagt tusenvis av kilometer på et tverrsnitt av det norske veinettet i Golf GTi, Ford Focus ST, Honda Civic R og Opel Astra OPC, slapp vi bilene ut på Vålerbanen (Norsk Trafikksenter).

Bak rattet plasserte vi John Haugland, Skodas legendariske fabrikkjører i 20 år.

Allround-kongen

Ford Focus ST: 225 hk

Og tro ikke du må gi avkall på komfort. Ford Focus ST er et glimrende eksempel på nettopp det. Med 225 Volvo-gamper under panseret, som trekker fra 1000 omdreininger, lener du deg bare tilbake i bøttesetet, og lar momentet ordne resten.

HAUGLAND: – Veldig grom å kjøre. Komfortabel, presis styring, stabil på veien, gode bremser og rolig i bevegelsene. Det er skikkelig krutt i motoren, med ordentlig fin lyd. Understyrer litt i langsomme svinger, men jeg liker denne bilen veldig godt.

Den stiveste

Honda Civic TypeR: 201 hk

Den rake motsetningen heter Honda Civic R, som er den eneste i testen uten turbo. Det gjør ikke Civic til noen sinke, men du blir fort litt sliten i hodet av en motor som mistrives under 5000 omdreininger og hvor fjæringen nærmer seg rallynivå.

HAUGLAND: – Veldig sporty bil. Krever mye turtall og mye giring. Personlig vil jeg gjerne sitte enda lavere enn det som er mulig i Honda-en og den er også litt understyrt i langsom sving. Den kan venstrebremses, men pedaltrykket på bremsen er litt høyt. Testens svakeste bremser. Flott chassis, eksakt styring, men en ganske masete bil til vanlig kjøring.

Den beste

Golf GTI Edition 30: 230 hk

Så var det Golf GTi som snek seg forbi Focus på målstreken fordi den tilbys med DSG, verdens beste girkasse. Men også Golf kjører vanvittig bra.

HAUGLAND: – En fin og gøyal bil å kjøre. Sitter godt i den. Bremser veldig bra. DSG-giret er nærmest som en sømløs Formel 1-girkasse. GTI fungerer da også best på automat

Den råeste

Opel Astra OPC Nürburgring Edition: 240 hk

Bra kjører også Opel Astra i OPC forkledning, og innpakket i Nürburgring Edition med 240 hk. Dette er testens dark horse, tøff å se på og på papiret sterkest. Men Astra understyrer mest og taper derfor fart i svingene.

HAUGLAND:– Jeg sitter litt for høyt i denne bilen. Bremsebalansen er fin. Den eneste bilen som kan venstrebremses inn i sving uten at den kutter, men understyrer litt vel mye i langsomme svinger. Litt aggressiv på gassen, men en grom og fin bil å kjøre. Og så ser den jo tøff ut da.

Litt sinna

For å gjøre testen komplett inviterte vi med familiealibiet i form av en Skoda Octavia stasjonsvogn med 200 hk. Med unntak av Civic koster Skodaen i praksis rundt 100.000 kroner mindre enn de andre i testen.

I tillegg til all plassen teller slike tall i hverdagen. Skodaen har jo i praksis samme motor og chassis som Golf.

Octavia RS ser unektelig mer snill enn sinna ut. Og noen GT er den ikke, selv om rundetidene på Vålerbanen viste liten forskjell. Det hele dreier seg ikke om fart, men kjøreopplevelse, og kun det.

HAUGLAND: – Et flott alternativ til GT-bilene. Mye plass, god å sitte i, men deigete på rattet, myk i fjæringen og bilen stuper under innbremsing, oppsummerte John Haugland.

Rundetider Vålerbanen

Ford Focus ST

Honda Civic R

Opel Astra OPC

VW Golf GTI

Skoda Octavia RS

Beste runde (min)

1.18,7

1.17,4

1.18,7

1.17,5

1.19,9

3 runder

3.56,8

3.54,2

3.56,8

3.53,7

4.00,6

Futt og fart

Focus ST

Civic R

Astra OPC

Golf GTI

Octavia RS

0-100 km/t (testet)

7,5 sek

8,5 sek

7,6 sek

7,9 sek

8,6 sek

Motor

2,5/225 hk

2,0/201 hk

2,0/240 hk

2,0/230 hk

2,0/200 hk

Toppfart

241 km/t

235 km/t

244 km/t

243 km/t

238 km/t

Moment

320 Nm

195 Nm

320 Nm

300 Nm

280 Nm

Utrolig tørste

Å kjøre GT krever fet bensinkonto. De fem testete bilene går forbi det meste, men ikke bensinstasjonene.

Selv om også GT-biler kan kjøres rimelig, innbyr ingen av dem til akkurat det. Motoreffekt og moment blir for fristende å leke med – og bensinen nærmest flommer inn i motoren.

Vår test viser at kun to lot seg kjøre på under literen på mila, og da har vi naturligvis holdt banekjøringen utenfor. Særlig Focus med sitt store sylindervolum slurper unna med et offisielt CO2-utslipp på hele 225 gram/km.

Igjen vant Skoda Octavia. Ikke fordi den ikke hadde nok krefter, men fordi den rett og slett ikke oppfordret til samme lekne kjøring.

Forbruk og utslipp

Focus ST

Civic R

Astra OPC

Golf GTI

Octavia RS

Forbruk (EU)

0,93 l/mil

0,91 l/mil

0,92 l/mil

0,79, l/mil

0,79 l/mil

Forbruk (testet)

1,022 l/mil

0,945 l/mil

1,037 l/mil

1.060 l/mil

0,922 l/mil

C02-utslipp (EU)

224 g/km

215 g/km

221 g/km

188 g/km

188 g/km

Vår mening om testbilene

Ford Focus ST

Honda Civic R

Opel Astra OPC

VW Golf GTI

Skoda Octavia RS

Bak rattet

7,6

8,6

7,2

8,6

7,6

Plass/bagasje

7,4

6,0

6,0

7,0

8,0

Komfort

7,9

4,0

6,9

7,6

7,5

På veien

9,2

6,9

7,7

8,3

7,8

På banen

8,3

9,1

7,8

9,0

5,5

Ytelser

9,0

7,5

9,0

9,0

7,5

Forbruk/CO2

3,0

4,0

3,0

4,0

4,5

Sikkerhet

9,0

8,0

9,0

9,0

8,0

Utstyr

7,5

7,0

7,0

6,5

5,0

Pris

5,0

7,0

4,0

5,0

7,0

Sum (100)

73,9

68,1

67,6

74,0

68,4

Testbilene i tall:

Ford Focus ST

Honda Civic R

VW Golf GTI

Opel Astra OPC

Skoda Octavia RS

Pris fra

486.200

432.989

547.100

423.900

419.700

Pris testet bil

528.520

436.189

580.000

534.250

441.480

Lengde

4,36 m

4,25 m

4,29 m

4,22 m

4,58 m

Bagasjerom (VDA)

385 l

485 l

340 l

350 l

580 l

80-0 km/t (brems)

23,3 m

24,8 m

24,0 m

24,3 m

24,4 m

Støy 80 km/t (målt)

68 dBA

68 dBA

67 dBA

70 dBA

68 dBA

EuroNCAP*

5 stjerner

4 stjerner

5 stjerner

5 stjerner

4 stjerner

Data: OFV/produsentene

  • Vil du vite mer om sikkerhet: Euroncap.com

    Bremser godt

    Et fellestrekk for GT-bilene er deres gode bremser. Kombinasjonen av gode dekk, fabelaktiv veigrep og ekstra dimensjonerte bremser gjør GT-bilene sikre på veien.

Vel å merke om man ikke legger moms på farten, for å sitere svenske Erik Carsson, Saabs legendariske fabrikkjører – kjent som "Carsson på taket".

Testens bremseprøver viser at Focus har de aller beste bremsene med stopplengde fra 80 km/t på 23,3 meter. Dårligst bremset Honda med 24,8 meter, også det godt innenfor det vi regner som gode bremser (25 meter).

Men ingen av bilene har bremser som gir kortere stopplengde i vanlig trafikk enn tilsvarende standardbiler. De tåler imidlertid røffere bruk.

Mer alvorlig var det at bremsene sviktet på Hondaen under banekjøringen. Det hadde vi ikke ventet på en GT-bil.

Annonse
Se bildet større

RÅEST: Opel Astra OPC Nürburgring Edition.

Se bildet større

ORANGE: Ford Focus ST er lett å like. Den er lett å se også.

Se bildet større

CIVIC: Testens mest aggressive.

Se bildet større

BEST: Hårfin seier til Golf GTI Edition 30.

Se bildet større

ASTRA: Elegant og sporty, men ikke rask nok i svingene.

Se bildet større

OCTAVIA: Rask utfordrer, men noen ekte GT er den ikke.

Se bildet større

ASTRA: Tøff styling. Legg merke til eksosrøret.

Se bildet større

DESIGN: Civic R har mest særpreget design.

Se bildet større

GT: Ford Focus ST in action.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!