Strides om bilavgifter

Strides om bilavgifter

LAVERE AVGIFT: Administrerende direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening vil ha lavere avgift for biler som forurenser lite. (Foto: Øivind Skar)

Bilimportørene vil ha enda lavere avgifter for biler som forurenser lite og årsavgift differensiert etter utslipp. Miljøorganisasjonene er splittet i synet på utspillet.

Tekst:

Publisert:

Bilimportørene mener det gis for lite avgiftsrabatt for de bilene som forurenser minst. I den forbindelse har Bilimportørenes Landsforening nå tatt initiativ overfor myndighetene for å få til en større avgiftsmessig premiering for lavutslippsbilene i neste års statsbudsjett.

– Vi er i en veldig god dialog med myndighetene og har lagt fram våre synspunkter. Dessuten mener vi at de endringene i avgiftssystemet som nødvendigvis må komme fram mot 2012 bør tas etappevis, sier administrerende direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening

De små skritt

I samtale med Finanskomiteen har bilimportørene foreslått lavere avgifter på de bilene som slipper ut minst CO2. Konkret innebærer forslaget en ny avgiftsklasse for biler med CO2-utslipp under 100 gram/km, og at bilene i denne klassen skattlegges vesentlig lavere enn biler som slipper ut mer.

– Vi mener det må gis fetere incentiver til biler med utslipp under 100 gram, fordi vi vet det kommer flere slike biler i tiden framover. Derfor må avgiftssystemet utformes slik at bilprodusenter som anstrenger seg for å utvikle renere biler får noe igjen for det. Eneste vei å gå for å få dette til er å la CO2-komponenten veie enda tyngre i bilavgiftsberegningen, sier Andresen.

Fra kjøp til bruk

Andresen ser at det ligger store utfordringer i å tilpasse avgiftene til fremtidig bilteknologi, eksempelvis plug-in hybrider og elbiler med hjelpemotor. Biltypene ventes å komme i salg allerede om et par år.

Samtidig mener bilimportørdirektøren at bilavgiftene over tid bør dreies fra eierskap til det å bruke bilen.

– Vi ser et klart behov for at mer av den totale avgiftsbyrden bør vris fra kjøp og over på bruk av bilen. Og her vil vi bruke årsavgiften som redskap, med en gradering av avgiften opp mot euroklassifiseringene for utslipp. Men vi har ikke tatt stilling til avgiftsnivået, kun til retningen, slår Andresen fast.

Godt forslag

– Flott. Et godt forslag å stimulere til biler med lavere CO2-utslipp. Samtidig støtter vi utspillet om å dreie bilavgiftene fra kjøp mot bruk av bilen. I fremtiden bør alle avgifter legges på det å bruke bilen, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace.

Lars Haltbrekken, leder av Norges Naturvernforbund synes utspillet er interessant:

– Vårt mål er 80 gram CO2/km, men vi ser importørenes utspill som et skritt i riktig retning. Derimot er vi ikke like begeistret for å dreie avgiftene fra kjøp mot bruk, fordi vi mener det vil stimulere til å kjøpe flere biler som igjen fører til mer bruk, er Haltbrekkens konklusjon.

– Dette er et typisk utspill fra bilimportørene og ingen viktig sak for oss. De er bare opptatt av gram med utslipp, og selv 100 gram fossilt CO2 er for mye. Vi arbeider for at det skal bli mulig å kjøre bil nesten eller helt uten fossilt CO2-utslipp, sier daglig leder Einar Håndlykken i miljøorganisasjonen Zero.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!