Aktuell med "Malice N Wonderland":

Stueren Dogg

Stueren Dogg

MERKEVARE: Image-bevisste Snoop Dogg har satt sitt navn på alt fra whisky og godteri til biler og sko. (FOTO: EmiMusic)

– Noen burde skrive hovedfagsoppgave om hvordan Snoop har greid å balansere et image som spenner fra barnehageonkel til forretningsmann og hallik

Tekst:

Publisert:

Det sier Øivind Holen, bokaktuell med «Hiphop

— Graffiti, Rap, Breaking, DJ-ing».

Snoop Dogg har sittet inne for narkotikaforbrytelser og vært siktet for drap. Men i dag er Snoop Dogg også en respektert forretningsmann. Nå kommer det tiende studioalbumet.

7. desember slipper Snoop Dogg albumet «Malice N Wonderland».

Utenkelig

— Jeg skjønte tidlig at jeg hadde mer potensial enn de fleste i nabolaget. Musikken var min inngangsbillett til forretningsverdenen, forklarte nylig Snoop Dogg foran en fullsatt sal med unge gründerspirer i New York.

Han var der for å delta i Global Entrepreneurship Week, og fikk under oppholdet æren av å ringe i klokken på Wall Street som markerer at børsmarkedet er åpent.

For 15 år siden ville det være utenkelig å invitere rapperen til noe slikt. Han ble ansett som en småfarlig kriminell. Men siden debuten med «Doggystyle» i 1993, har Snoop utviklet seg til å bli en av de fremste merkevarebyggerne i musikkindustrien.

— Det gikk det opp for meg at jeg ikke trengte å gjøre reklame for andres produkter, jeg kunne jo lage mine egne. Det var mye mer penger å tjene på det, konstaterer Snoop.

Artisten har i dag satt navnet sitt på alt fra whisky og tyggegummi til biler, leketøy, klær, sko og godteri. Ifølge Wikipedia er han verdt godt over 250 millioner dollar.

Mest mulig penger

I rockemiljøer er det viktig å holde på kredibiliteten og integriteten. Det gjelder ikke Snoop og andre rappere.

— De snakker mye om «skills to pay the bills», og det er en hedersbetegnelse, sier Øyvind Holen.

— Det handler om å tjene mest mulig penger, og det startet med at rapperne ønsket kontrollen over plateselskaper. Men etter hvert som platesalget har sunket, har de funnet andre måter å tjene penger på.

Twitrer

For å lage et varemerke av sin person er det viktig å være synlig. Internett har gjort dette enklere for artistene. Snoop er aktiv på twitter.

— For 15 år siden ville det vært meningsløst for artister å ikke promotere seg gjennom MTV. I dag er det like meningsløst å ikke benytte seg av sosiale medier, sier Theodor M. Tollefsen, daglig leder i PR-byrået Colt Kommunikasjon.

Resultatet er at musikken nærmest er i ferd med å bli reklame for produktene artisten skal selge.

— Men jeg vil ikke si at musikken er blitt dårligere, det er bare blitt mye mer av den. Det er blitt mer fokus på enkeltlåter og det å være synlig. Det er en av grunnene til at rappere ofte gjør gjesteopptredener i andre rapperes låter, mener Tollefsen.

Et image tilbegjær

Snoop Doggs image er mangefasettert og motstridende.

— Han skiller veldig klart mellom sin offentlige person, tegneseriefiguren Snoop Dogg og privatpersonen Calvin Broadus. Vi vet lite om hvordan han er på hjemmebane, sier Øyvind Holen.

Snoop Dogg er ikke helt enig i det. På spørsmål om hvordan de unge deltakerne på Global Entrepreneurship Week skulle lykkes, svarte han følgende:

— Det beste rådet jeg kan gi er at dere må være originale. Jeg har ikke noe image, jeg er meg selv døgnet rundt. Og jeg ville aldri satt navnet mitt på noe jeg ikke var komfortabel med.

Annonse
Se bildet større

FILM: Snoop Dogg har dukket opp i flere filmer, blant annet "Starsky and Hutch"

Se bildet større

DRIKKE: Snoop Dogg i filmen "Training Day"

Se bildet større

COOL: Snoop Dogg slipper sitt tiende studioalbum 7. desember. (FOTO: EmiMusic)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!