ANNONSE
Annonse

Aktuell med "Malice N Wonderland":

Stueren Dogg

MERKEVARE: Image-bevisste Snoop Dogg har satt sitt navn på alt fra whisky og godteri til biler og sko. (FOTO: EmiMusic)

– Noen burde skrive hovedfagsoppgave om hvordan Snoop har greid å balansere et image som spenner fra barnehageonkel til forretningsmann og hallik

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Det sier Øivind Holen, bokaktuell med «Hiphop

— Graffiti, Rap, Breaking, DJ-ing».

Snoop Dogg har sittet inne for narkotikaforbrytelser og vært siktet for drap. Men i dag er Snoop Dogg også en respektert forretningsmann. Nå kommer det tiende studioalbumet.

7. desember slipper Snoop Dogg albumet «Malice N Wonderland».

Utenkelig

— Jeg skjønte tidlig at jeg hadde mer potensial enn de fleste i nabolaget. Musikken var min inngangsbillett til forretningsverdenen, forklarte nylig Snoop Dogg foran en fullsatt sal med unge gründerspirer i New York.

Han var der for å delta i Global Entrepreneurship Week, og fikk under oppholdet æren av å ringe i klokken på Wall Street som markerer at børsmarkedet er åpent.

For 15 år siden ville det være utenkelig å invitere rapperen til noe slikt. Han ble ansett som en småfarlig kriminell. Men siden debuten med «Doggystyle» i 1993, har Snoop utviklet seg til å bli en av de fremste merkevarebyggerne i musikkindustrien.

— Det gikk det opp for meg at jeg ikke trengte å gjøre reklame for andres produkter, jeg kunne jo lage mine egne. Det var mye mer penger å tjene på det, konstaterer Snoop.

Artisten har i dag satt navnet sitt på alt fra whisky og tyggegummi til biler, leketøy, klær, sko og godteri. Ifølge Wikipedia er han verdt godt over 250 millioner dollar.

Mest mulig penger

I rockemiljøer er det viktig å holde på kredibiliteten og integriteten. Det gjelder ikke Snoop og andre rappere.

— De snakker mye om «skills to pay the bills», og det er en hedersbetegnelse, sier Øyvind Holen.

— Det handler om å tjene mest mulig penger, og det startet med at rapperne ønsket kontrollen over plateselskaper. Men etter hvert som platesalget har sunket, har de funnet andre måter å tjene penger på.

Twitrer

For å lage et varemerke av sin person er det viktig å være synlig. Internett har gjort dette enklere for artistene. Snoop er aktiv på twitter.

— For 15 år siden ville det vært meningsløst for artister å ikke promotere seg gjennom MTV. I dag er det like meningsløst å ikke benytte seg av sosiale medier, sier Theodor M. Tollefsen, daglig leder i PR-byrået Colt Kommunikasjon.

Resultatet er at musikken nærmest er i ferd med å bli reklame for produktene artisten skal selge.

— Men jeg vil ikke si at musikken er blitt dårligere, det er bare blitt mye mer av den. Det er blitt mer fokus på enkeltlåter og det å være synlig. Det er en av grunnene til at rappere ofte gjør gjesteopptredener i andre rapperes låter, mener Tollefsen.

Et image tilbegjær

Snoop Doggs image er mangefasettert og motstridende.

— Han skiller veldig klart mellom sin offentlige person, tegneseriefiguren Snoop Dogg og privatpersonen Calvin Broadus. Vi vet lite om hvordan han er på hjemmebane, sier Øyvind Holen.

Snoop Dogg er ikke helt enig i det. På spørsmål om hvordan de unge deltakerne på Global Entrepreneurship Week skulle lykkes, svarte han følgende:

— Det beste rådet jeg kan gi er at dere må være originale. Jeg har ikke noe image, jeg er meg selv døgnet rundt. Og jeg ville aldri satt navnet mitt på noe jeg ikke var komfortabel med.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.