Stup for store SUV-er

Stup for store SUV-er

Salget av store SUV-er som Volvo XC90 faller.

Mangel på sosial aksept har sendt salget av store SUV-er i bratt utforbakke.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.10.2007 kl 10:35

Avgiftsomleggingen ved årsskiftet har virket etter hensikten. CO2-utslippet fra nye biler har falt betydelig takket være dramatisk svikt i salget av mange av de tørsteste bilene. Tall innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at SUV-er – og såkalte crossoverbiler som Suzuki SX4 og Nissan Qashqai – sto for 19,2 prosent av samlet bilsalg ved inngangen til september i fjor. Ett år senere er andelen falt til 13,1 prosent. Selv om det så langt i år er solgt omtrent like mange firehjulstrekkere av alle varianter som på samme tid i fjor (18.441 mot 18.670), utgjør de nå 20,8 prosent av alle nysolgte personbiler mot 26,0 prosent på samme tid i fjor. Forklaringen ligger i generell sterk salgsvekst.

Selv om mange fortsatt foretrekker å kjøpe SUV, velger de heller modeller med lavere utslipp og gunstigere skattlegging. Store og tunge firehjulstrekkere oppnår ikke lenger samme sosiale aksept, og mange av dem som likevel foretrekker slike biler valgte å handle før avgiftsomleggingen. Derfor har salget av eksempelvis populære Volvo CX90 falt med 74 prosent. Unntaket heter BMW X5, som på grunn av ny modell har økt med 739,1 prosent – og nå er like populær som Volvo XC90.

Annonse
Se bildet større

Det blir neppe mange av nye Porsche Cayenne GTS i Norge.

Se bildet større

POPULÆRE: De tre mest solgte SUV-ene i Norge: Mitsubishi Outlander, Honda CR-V og Toyota Rav4.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!