Ford S-Max:

Suksessbil pusses opp

Suksessbil pusses opp

 

Ford S-Max har vært en formidabel suksess for Ford. Nå pusses bilen opp.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.12.2009 kl 12:45

I mange år samproduserte Ford og Volkswagen en syvseters flerbruksbil, og solgte dem under navnene Galaxy og Sharan. Begge solgte greit. Så brøt Ford ut og utviklet en ny og større Galaxy.

Men det var derivatet av Galaxy, den litt mindre S-Max, som virkelig ble en suksess. Og årsaken er enkel: Bilen er større enn de kompakte flerbruksbilene, og dermed stor nok til å romme syv personer, men oppleves ikke som for stor. Få andre kunne tilby noe lignende i Europa.

Nå pusser Ford opp begge modellene uten å gjøre de store endringene. Litt mer motorkraft og litt lavere forbruk, litt endret front og hekk, samt små endringer i interiøret.

EcoBoost

— S-Max og Galaxy de første europeiske Ford-modellene med vår globale EcoBoost direkteinnsprøytet og turbomatede bensinmotor med mer ytelser fra et mindre volum, kombinert med imponerende lavt drivstofforbruk og lave CO2 -utslipp, sier John Fleming, leder for Ford Europa.

EcoBoost SCTi representerer ifølge Ford en ny æra for bilmerkets bensinmotorer. Basis er en lett aluminiumkonstruksjon, nyeste generasjon direkteinnsprøyting, lavfriksjonsturbo og uavhengige variable kamakseltider.

EcoBoost-motoren utvikler 203 hk ved 5500 omdreininger og et dreiemoment på 300 Nm mellom 1750-4500 omdreininger. Med denne nye drivlinjen skal S-Max greie 0-100 km/t på 8,5 sekunder og en toppfart på 221 km/t .

Mer ytelse - mindre forbruk

Selv med økte ytelser skal forbruk og CO2-utslipp være vesentlig forbedret. Sammenlignet med 2.3l, 161 hk-motoren med automatgir, er CO2-utslippet redusert med 19 prosent til 189 g/km - selv om SCTi-motoren har over 25 prosent mer effekt.

Dette skal gi et mulig forbruk på 0,81 liter pr mil ved blandet kjøring.

I tillegg kommer en forbedret toliters Duratorq TDCi dieselmotor på 115 hk og 140 hk og en ny versjon på 163 hk. Med sekstrinns manuell girkasse skal den nøye seg med et forbruk på 0,57 liter pr mil og et CO2-utslipp på 152 g/km.

PowerShift-kasse

For første gang i Fords storbilserier er også den nye PowerShift girkassen tilgjengelig.

En serie komfort- og sikkerhetsutstyr følger også med, som blindsone informasjonssystem, elektriske barnesikringslåser på bakdørene, ryggekamera, nøkkelfri adkomst og start, justerbar hastighetsbegrenser (ASLD) og drivstoffpåfyllingssystemet Ford EasyFuel.

Annonse
Se bildet større

STOR: Galaxy er Fords største bil.

Se bildet større

VINNER: S-Max har virkelig vært en vinner for Ford, også i Norge.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!