ANNONSE
Annonse

Duell: Citroën C6 mot Jaguar XF

Sunday roast mot chateaubriand

LUKSUS: To biler for de store anledninger.

Disse bilene er i hverdagskost. Franske Citroën C6 møter britisk/indiske Jaguar XF til duell.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 07.01.2009 kl 13:50

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

2009 ser ikke ut til å bli året for store utskeielser, så la oss derfor drømme oss litt bort og se hvordan de bedre bemidlede har det.

Så venter du besøk av den franske presidenten, vil han helt sikket sette pris på å bli hentet i en Citroën C6. Vi antar at britenes statsminister fortsatt foretrekker den engelske katta, gjerne i XF-utgave.

Hvert sitt univers

De få som velger bil i prisklasse rundt 800.000 kroner eller derover, ender i hovedsak opp med noe tysk. Å bryte håndbak med Audi, BMW og Mercedes viser seg å være vanskelig. Naturligvis har dette mest med prestisje å gjøre. Få biler på dette nivået faller i kategorien dårlig, og de har alle sitt særpreg.

Likevel skal det en god porsjon mot til for å velge Jaguar framfor de tre nevnte merkene i Norge, og nærmest immunitet mot verditapet for å satse på Citroën C6.

Ukens testbiler befinner seg nærmest i hvert sitt univers, men glem ikke at de to i det minste har felles dieselmotor og koster omtrent det samme.

Citroën C6

I Sarkosys verden gjelder baksetet framfor noe annet sete i bilen. Det høyre, naturligvis. Trykk bare på knappen, og passasjersetet foran sklir fram så du kan strekke fram beina.

C6 hører hjemme i limousinklassen. Samtidig synes vi det er fantastisk at noen påtar seg å lage en så sær og karakterfast bil hvis eier sannsynligvis må være like komplisert i hodet som bilen er under panseret.

Minner om CX

Å eie en C6 kan raskt føre til ekstrajobb med å kjøre i bryllup og ved andre stivpyntede anledninger. Det beskjedne bagasjerommet laster lite, men man har da følgebil.

C6 trives dårlig i raske svinger. Den høye frontvekten takket være stor dieselmotor passer dårlig i kombinasjon med myk fjæring. Over bakketopper går den nærmest opp i plan. Dette er en bil som minner mye om klassikeren Citroën CX.

C6 stiller med alt du kan tenke deg av komfortutstyr – og som koster en halv formue i de tyske konkurrentene. Samtidig savnet vi helt elementære ting som radarstyrt farts- og avstandskontroll.

Bilen leveres med doble sideruter og heldigital instrumentering med visning av viktig informasjon på frontruta, men mangler samtidig ryggekamera og innbyr ikke akkurat til lukeparkering i mørket.

Fantastisk baksete

Hekkens utforming i kombinasjon med dårlig svingradius gjør C6 til et interessant bekjentskap i trange parkeringshus.

Ikke har bilen docking for iPod heller.

Likevel: Skulle vi tilbrakt 15 timer i et baksete på slitt asfalt, ville vi trolig valgt baksetet i C6.

Jaguar XF

XF har gamle Jaguar S-Type i bunnen, men det merker du knapt og det er overhode ikke synlig. XF framstår som en tvers gjennom moderne bil, litt trang og særdeles sportslig. Den har ikke bare bakhjulsdrift, men også langt bedre vektfordeling enn C6.

Det siste merkes i svingene, for hui så det går med XF. Der C6 bommer med dvask styring, kan du skjære veien med XF – som glefser inn et C6-forsprang etter få svinger.

God komfort

Samtidig kombinerer Jaguar XF kjøreopplevelsen med overraskende høy grad av komfort. Oppvarmet frontrute og stort bagasjerom og flatt gulv når bakseteryggenes felles ned, trekker i positiv retning.

Selv om Jaguar i året som gikk fikk eiere med turban (Ratan Tata handler Jaguar og Land Rover av Ford), oser det fortsatt historisk storhet av merket. Men finish fikser Audi bedre.

Trøblete parkering

XF kan naturligvis leveres med radarstyrt konstantfartsholder, men slik teknikk koster dessverre ekstra.

Testbilen hadde heldigvis ryggekamera, for heller ikke XF innbyr til lukeparkering. Det gedigne Bowers & Wilkins-musikkanlegget oppfordrer heldigvis til å ta en omvei hjem.

Vår mening om testbilene:

Citroën C6

Jaguar XF

Bak rattet

6,0

8,5

Plass

9,0

7,0

Bagasje

4,0

5,0

Komfort

8,0

7,5

På veien

6,0

9,5

Ytelser

8,0

8,5

Forbruk/CO2

5,0

6,5

Sikkerhet

10,0

10,0

Utstyr

9,0

9,0

Pris

5,0

5,0

Sum (100)

70,0

76,5Testbilene i tall:

Citroën C6

Jaguar XF

Pris billigste*

832.200 kr

714.000 kr

Pris testet bil

832.000 kr

849.850 kr

Lengde

4,91 m

4,96 m

Bagasje (VDA)

421 l

540 l

Motor (Volum/hk)

2,7 l/204 hk

2.7 l/207 hk

Moment

440 Nm

435 Nm

Forbruk (EU)

0,87 l/mil

0,75 l/mil

Forbruk (test)

0,89 l/mil

0,81 l/mil

CO2-utslipp (EU)

230 g/km

199 g/km

0-100 km/t (test)

9,6 sek

9,3 sek

Toppfart

230 km/t

229 km/t

80-0 km/t (bremselengde)

24,1 m

24,5 m

Støy** (målt)

64 dBA

64 dBA

Partikkelfilter

Ja

Ja

4x4

Nei

Nei

EuroNCAP***

5 stjerner

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

  • Pris 2008
  • * Testet i 80 km/t
  • ** Mer om sikkerhet: Euroncap.com

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.