Duell: Citroën C6 mot Jaguar XF

Sunday roast mot chateaubriand

Sunday roast mot chateaubriand

LUKSUS: To biler for de store anledninger.

Disse bilene er i hverdagskost. Franske Citroën C6 møter britisk/indiske Jaguar XF til duell.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.01.2009 kl 13:50

2009 ser ikke ut til å bli året for store utskeielser, så la oss derfor drømme oss litt bort og se hvordan de bedre bemidlede har det.

Så venter du besøk av den franske presidenten, vil han helt sikket sette pris på å bli hentet i en Citroën C6. Vi antar at britenes statsminister fortsatt foretrekker den engelske katta, gjerne i XF-utgave.

Hvert sitt univers

De få som velger bil i prisklasse rundt 800.000 kroner eller derover, ender i hovedsak opp med noe tysk. Å bryte håndbak med Audi, BMW og Mercedes viser seg å være vanskelig. Naturligvis har dette mest med prestisje å gjøre. Få biler på dette nivået faller i kategorien dårlig, og de har alle sitt særpreg.

Likevel skal det en god porsjon mot til for å velge Jaguar framfor de tre nevnte merkene i Norge, og nærmest immunitet mot verditapet for å satse på Citroën C6.

Ukens testbiler befinner seg nærmest i hvert sitt univers, men glem ikke at de to i det minste har felles dieselmotor og koster omtrent det samme.

Citroën C6

I Sarkosys verden gjelder baksetet framfor noe annet sete i bilen. Det høyre, naturligvis. Trykk bare på knappen, og passasjersetet foran sklir fram så du kan strekke fram beina.

C6 hører hjemme i limousinklassen. Samtidig synes vi det er fantastisk at noen påtar seg å lage en så sær og karakterfast bil hvis eier sannsynligvis må være like komplisert i hodet som bilen er under panseret.

Minner om CX

Å eie en C6 kan raskt føre til ekstrajobb med å kjøre i bryllup og ved andre stivpyntede anledninger. Det beskjedne bagasjerommet laster lite, men man har da følgebil.

C6 trives dårlig i raske svinger. Den høye frontvekten takket være stor dieselmotor passer dårlig i kombinasjon med myk fjæring. Over bakketopper går den nærmest opp i plan. Dette er en bil som minner mye om klassikeren Citroën CX.

C6 stiller med alt du kan tenke deg av komfortutstyr – og som koster en halv formue i de tyske konkurrentene. Samtidig savnet vi helt elementære ting som radarstyrt farts- og avstandskontroll.

Bilen leveres med doble sideruter og heldigital instrumentering med visning av viktig informasjon på frontruta, men mangler samtidig ryggekamera og innbyr ikke akkurat til lukeparkering i mørket.

Fantastisk baksete

Hekkens utforming i kombinasjon med dårlig svingradius gjør C6 til et interessant bekjentskap i trange parkeringshus.

Ikke har bilen docking for iPod heller.

Likevel: Skulle vi tilbrakt 15 timer i et baksete på slitt asfalt, ville vi trolig valgt baksetet i C6.

Jaguar XF

XF har gamle Jaguar S-Type i bunnen, men det merker du knapt og det er overhode ikke synlig. XF framstår som en tvers gjennom moderne bil, litt trang og særdeles sportslig. Den har ikke bare bakhjulsdrift, men også langt bedre vektfordeling enn C6.

Det siste merkes i svingene, for hui så det går med XF. Der C6 bommer med dvask styring, kan du skjære veien med XF – som glefser inn et C6-forsprang etter få svinger.

God komfort

Samtidig kombinerer Jaguar XF kjøreopplevelsen med overraskende høy grad av komfort. Oppvarmet frontrute og stort bagasjerom og flatt gulv når bakseteryggenes felles ned, trekker i positiv retning.

Selv om Jaguar i året som gikk fikk eiere med turban (Ratan Tata handler Jaguar og Land Rover av Ford), oser det fortsatt historisk storhet av merket. Men finish fikser Audi bedre.

Trøblete parkering

XF kan naturligvis leveres med radarstyrt konstantfartsholder, men slik teknikk koster dessverre ekstra.

Testbilen hadde heldigvis ryggekamera, for heller ikke XF innbyr til lukeparkering. Det gedigne Bowers & Wilkins-musikkanlegget oppfordrer heldigvis til å ta en omvei hjem.

Vår mening om testbilene:

Citroën C6

Jaguar XF

Bak rattet

6,0

8,5

Plass

9,0

7,0

Bagasje

4,0

5,0

Komfort

8,0

7,5

På veien

6,0

9,5

Ytelser

8,0

8,5

Forbruk/CO2

5,0

6,5

Sikkerhet

10,0

10,0

Utstyr

9,0

9,0

Pris

5,0

5,0

Sum (100)

70,0

76,5

Testbilene i tall:

Citroën C6

Jaguar XF

Pris billigste*

832.200 kr

714.000 kr

Pris testet bil

832.000 kr

849.850 kr

Lengde

4,91 m

4,96 m

Bagasje (VDA)

421 l

540 l

Motor (Volum/hk)

2,7 l/204 hk

2.7 l/207 hk

Moment

440 Nm

435 Nm

Forbruk (EU)

0,87 l/mil

0,75 l/mil

Forbruk (test)

0,89 l/mil

0,81 l/mil

CO2-utslipp (EU)

230 g/km

199 g/km

0-100 km/t (test)

9,6 sek

9,3 sek

Toppfart

230 km/t

229 km/t

80-0 km/t (bremselengde)

24,1 m

24,5 m

Støy** (målt)

64 dBA

64 dBA

Partikkelfilter

Ja

Ja

4x4

Nei

Nei

EuroNCAP***

5 stjerner

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

  • Pris 2008
  • * Testet i 80 km/t
  • ** Mer om sikkerhet: Euroncap.com

Annonse
Se bildet større

GOLFUTSTYRET: Eiere av disse bilene er gjerne å se på golfbanen. Da gjelder det å ha stort nok bagasjerom.

Se bildet større

HELT FORSKJELLIGE: Jaguaren snur folk seg etter, men C6 har på mange måter mest karakter.

Se bildet større

CITROËN: En bil for de helt store anledningene.

Se bildet større

C6: Digital instrumentering, men førerplassen ser ut som et knappeorgel.

Se bildet større

VELKOMMEN INN: Knapt noe bilmerke kan tilby et så komfortabelt baksete som Citroën

Se bildet større

JAGUAR: Gammelt bilnavn med tung historikk.

Se bildet større

XF: Mer moderne og langt renere førermiljø.

Se bildet større

XF: Tilkobling for iPod.

Se bildet større

DUELL: Frankrike slår England glatt på fotballbanen. Men ikke i denne duellen på veibanen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!