Suzuki opp en størrelse

Suzuki opp en størrelse

STOR BIL: En slik bil har du aldri sett fra Suzuki.

– Dette er det største som har hendt Suzuki siden Baleno, sier Frank Dunvold om Suzuki Kizashi.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2007 kl 09:05

TOKYO: Frank Dunvold er mannen som klarte å overbevise folk flest om at folkebilen, ja det var jo Suzuki Baleno. Administrerende direktør Frank Dunvold og hans importørmannskap fikk Norge til å ta Suzuki med storm. Men etter storm kommer stille. Og nå er det forholdsvis stille hos Suzuki-importøren. Modelltørke og uvennlige avgifter har lagt en demper på interessen for de firehjulsdrevne bilene. Baleno er borte og avgiftsmyndighetene har gjort storselgeren Vitara til en avgiftstaper. Et par andre modeller pynter på bildet. Men nå er både Dunvold og Suzuki i ferd med å våkne igjen. Når Kizashi og Kizashi 2 kommer som sedan og stasjonsvogn med bensin- og dieselmotor i Passat/Avensis/Mondeo-klassen i 2010, lover Dunvold at det igjen skal svinge av Suzuki.

Røffere utgave

– Husker vi ikke at noen snakket om 10 prosent markedsandel i 2010?

– Helt riktig. Vi ser fram til å gå inn i en større bilklasse, og dette er kanskje viktigere enn Baleno i sin tid var. Fabrikken lover klassens gunstigste utslipp, gliser Dunvold. Selv om de to konseptbilene (den ene vist i Frankfurt i september og den andre nå i Tokyo) designmessig dras til det ekstreme, mener Dunvold å gjenkjenne mange elementer fra de virkelige bilene. Den nye storbilen kommer altså i to karosseriutgaver, begge med firehjulsdrift. Samtidig lanseres en mer høybygd og røffere utgave á la VW Cross/Volvo XC etc, naturligvis alle med firehjulsdrift.

– Vår profil inneholder kun biler med 4x4, slår Dunvold fast.

Annonse
Se bildet større

MED 4X4: Dette er førsteutgaven av Kizashi. Bilen kommer både som sedan og stasjonsvogn, og alle med 4x4.

Se bildet større

SINNA: Se på den aggressive fronten. En virkelig sinna Suzuki.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!