SV vil legge ned 37-bussen

SV vil legge ned 37-bussen

SV satser på kollektivtransport. Akthar Chaudry, Erik Solheim og Heikki Holmås drar igang valgkampen.

Valgkampen er i gang, og SV setter fokus på utbygging av kollektivtransport i byen. – Vi vil ha trikk istedet for buss, sier Heikki Holmås.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.08.2009 kl 16:06

SENTRUM: – Jeg har aldri skjønt hvorfor det ikke heller ble bygget en stasjon på Homansbyen i stedet for på Valkyrien plass, sier miljøvernminster Erik Solheim til Lokalavisen. Han har sammen med SV Oslo, dratt i gang valgkampen på Karl Johan, en solfylt formiddag.

Ingen tvil om hva partiet satser på, der miljø og utviklingsministeren snakker sammen med stortingskandidatene Akthar Chaudry og Heikki Holmås fra en valgbod formet som en eneste stor trikkeholdeplass.

– Vi skal satse på å bygge ut kollektivtrafikken i byen, sier Heikki Holmås engasjert og tegner på et stort kart for kollektivnettet i byen.

Buss blir trikk

– Jeg bruker selv 37 bussen og 20 bussen veldig mye, sier Erik Solheim, som mener at disse bussene på mange måter fungerer bra i dag.

– Men det er jo som Heikki sier, veldig mange som foretrekker trikken fremfor bussen, sier St. Hanshaugen-beboeren videre.

I SVs kollektivvisjon skal både 20-bussen og 37-bussen erstattes med trikk, og en viktig del av planen er å investere mer penger i Oslopakke 3, som også betyr å se på mulighetene for å få T-bane stasjon i Homansbyen.

Ny tunell

– Vi vil ha ny tunell mellom Majorstuen og Nationaltheateret, sier Heikki Holmås. Han ser for seg en fremtidig større, sikrere og bedre t-bane utstrekning, som sammen med en trikken skal gå over hele byen.

Ingen skal vente mer enn 10 minutter på t-banen, og bussene skal altså erstattes med trikk.

Det hele skal finansieres over en 20 års periode med et spleiselag mellom stat, kommune og eksisterende bompenger.

– DerHøyre og Fremskrittspartiet satser på veier og biler vil SV satse på miljøet og kollektivnettet, sa Holmås med et klokkeklart valgbudskap.

Dobling

Partiets kollektivvisjon innebærer en dobling av planlagte bevilninger til investering og vedlikehold i Oslo-pakke 3, totalt opp mot 20 milliarder kroner neste 20 år. 400 millioner ekstra statlige midler til kollektivsatsning og miljøvennlig by.

SV utfordrer Høyre Kristelig Folkeparti og Venstre til å slutte seg til et nytt SV-forslag i bystyret om å være med på å bedre kollektivtilbudet og redusere biltrafikken i Oslo.

SV vil prioritere kollektivsatsing foran E 18 -utbygging og andre veiprosjekter

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!