Svart høytid

Svart høytid

KANYE WEST: Bidrar til en flashy førjulstid med "808s & Heartbreak". (Foto: Universal)

Jula er like svart og heit som den er rød og feit. Hiphop- og R'n'B-folket ser til det.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.12.2008 kl 15:40

– Glitter fungerer veldig bra i desember, sier Nicolas Carlie, programleder i Oslo-TV og kjenner av tradisjonelt svarte musikkformer.

For der de originale pop- og rockutgivelsene er i mindretall helt oppunder jul, pøser hiphop- og R'n'B-folket på: Ludacris, Akon, Kanye West og Beyoncé er noen av kanonene som akkurat har sluppet album. Common, Jamie Foxx, Ghostface Killah og Anthony Hamilton er noen av dem som følger opp i disse dager.

Legg til Madcon, Petter og Gatas Parlament, og fenomenet har også en skandinavisk dimensjon.

Carlie setter hele det i festsammenheng.

– I "fancy party"-sesongen skal alle ut, og alle skal se best og dyrest mulig ut, observerer han.

– Musikken som kler dette best, er den som best mestrer kunsten å kommunisere penger. Du hører ikke på indiepop når du kjører limousine.

Historisk

Hiphopen og sjangerkameratene mestrer ikke minst kunsten å dra inn penger. Mathias Rødahl, sjefredaktør i magasinet Kingsize, tillegger heltene sine hovedsakelig økonomiske motiver.

– Grunnen til at det slippes så mye mot slutten av året, er helt enkelt fordi man ønsker å bli med i juleshoppinghysteriet. Som Ludacris sa det nylig: "Nå plukker folk med seg to album istedenfor ett. Da håper jeg jo at de velger seg både Kanyes og mitt."

Når det er sagt, finnes det brukbare juletradisjoner innen rap. Vi nevner i fleng: Kurtis Blows "Christmas Rappin'" (1979), The Treacherous Threes "X-mas Rap" (1983), RUN DMCs "A Christmas In Hollis" (1987).

Påminnelse

– I dag teller artistene penger som alle andre, og det er helt fortjent så lenge de lager bra musikk samtidig, mener NRK-profilen Vegard Thomas "Shortcut" Olsen.

– Da de første julelåtene kom, var det som spark i siden til alle som hadde råd til å feire den "perfekte" jul. Gutta fra Hollis, Queensbridge og The Bronx falt ikke inn i den kategorien. Sangene deres fungerte som et rop fra sidelinja – en påminnelse om at ikke alle henger med i det kommersielle kjøret. Dette var jo en av rappens viktigste funksjoner, nemlig å synliggjøre sosial urettferdighet.

Nå som den er blitt big business, aner Olsen et mønster:

– Selv om det finnes minst like mange sommer- som vinterhits, er det verdt å merke seg at de største eller mest aktuelle navnene ofte slipper ting rundt de kommersielle høytidene. Er man ikke blant dem, kan det være lurt å velge andre datoer, for å slippe å drukne i den massive reklamen viet plateselskapenes gullkalver.

Utsetter

Apropos var det et par-tre hiphop-høvdinger som ikke nådde julesalget.

– Vanligvis slipper de store rapartistene skivene sine i siste kvartal, men i år trakk Jay-Z, Eminem og 50 Cent seg. Alle har utsatt til starten av 2009, påpeker Rødahl.

Det tar Olsen med knusende ro.

– Jeg hører ikke på rap i jula – jeg er oppvokst med ribbe og Alf Prøysen. Og med barn i huset nytter det heller ikke å spille for eksempel Easy-Es "Merry Muthafuckin' Christmas" fra 1992, vedgår han, og backer det opp med et tekstutdrag:

– "I got happy over joy in this muthafucka/No indo under my tree, so Santa be a sucka ..."

Annonse
Se bildet større

COMMON: Chicago-rapperen er adventsaktuell med "Universal Mind Control". (Foto: Universal)

Se bildet større

BRANDY: viser en menneskelig side på albumet "Human". (Foto: SonyBMG)

Se bildet større

MADCON: En favoritt under norske juletrær i år? (Foto: BonnierAmigo)

Se bildet større

GHOSTFACE KILLAH: Musikk som kommuniserer penger, gjør seg ekstra godt i festsesongen. (Foto: Universal)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!