Sykkelbyråd Lan er fornøyd med Maridalsveien

Sykkelbyråd Lan er fornøyd med Maridalsveien

Maridalsveien er muligens en av Norges mest brukte treningsarenaer. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Den lappes når det trengs, svarer hun. Mens Guri Melby (V) er overrasket over at en byråd som har profilert seg så sterkt på tilrettelegging for syklister, ikke vil tilrettelegge bedre i Maridalsveien nå.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.07.2017 kl 10:19

MARIDALEN: Venstre mener forholdene for syklister og rulleskiløpere i Maridalen er uholdbare, og ber byrådet sørge for ny asfalt i år – i påvente av ny gang- og sykkelvei.

Maridalen er et viktig friområde for Oslos befolkning, og Maridalsveien og Gamle Maridalsvei er en populær treningsarena for mange.

Langtekkelig prosess

I fjor høst landet Bymiljøetaten på at de vil etablere en gang- og sykkelvei parallelt med Maridalsveien fra Brekke til Hammeren, selv om aktører som Sørbråten IL heller har ivret for en utvidet veiskulder.

Det er over ti år siden det ble vedtatt å tilrettelegge for sykkel og rulleski, og enda vil det ta år før en ny løsning er på plass. Derfor må det gjøres midlertidige tiltak nå, mener Guri Melby, Oslo Venstres gruppelder i bystyret.

Hull på hull…

– Folk går tur her, sykler, går på rulleski og bedriver en rekke andre aktiviteter. Dessverre er asfalten i svært dårlig stand, og etter vinteren har den blitt rammet av telehiv. Det er mange hull her, noe som både gjør området mindre attraktivt, men som også skaper utrygge situasjoner for folk som ferdes der, sa Melby i sak i Nordre Aker Budstikke for kort tid siden.

Melby var også selv samferdselbyråd i Oslo fram til 2015.

– Tenk å sette fast hjulet her når man kommer i stor fart. Det er direkte farlig, la Melby til.

Mye dårlig asfalt i Maridalen.

Engstelig sykkelmor

Lokalpolitiker og bydelsutvalgsrepresentant May-Brith Døssland (V), som selv ofte sykler i Maridalen, og har barn som har syklet aktivt i Sykkelklubben Rye, er glad for partifellens engasjement.

– Jeg var redd for å sende mine barn ut på trening i Maridalsveien. Mange steder er det klattet over med asfalt, med det er ikke godt nok. Det sprekker opp igjen. Jeg vet at mange i sykkelmiljøet vil bli glade hvis det blir gjort noe. Og å reasfaltere bør være mulig å gjøre allerede i sommer, sa Døssland i samme sak.

LES OGSÅ: Irriterer mange, men: – Joda, det er faktisk lov å sykle to i bredden

Maridalen som en idrettsarena

Guri Melby ba sin etterfølger, samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), gi Bymiljøetaten beskjed om å prioritere asfaltering i Maridalen så raskt som mulig.

– Bymiljøetaten har en egen pott til å gjøre løpende vedlikeholdsarbeid, så dette trenger trolig ingen egen bevilgning, ifølge Melby.

Som mener man vil komme langt ved for eksempel å reasfaltere de partiene av veien som har store hull.

Lokalpolitiker og bydelsutvalgsrepresentant May-Brith Døssland (V) og Guri Melby (V) i Oslo bystyre og tidligere miljø- og samferdselsbyråd. FOTO: Karl Andreas Kjelstrup.

– Dette vil helt sikkert også bilistene bli glade for, men dette bør gjøres først og fremst av hensyn til sikkerheten for dem som sykler og ruller i Maridalen. Det satses mye på bysykkelrutene i sentrum – og det er bra. Men jeg er redd for at man glemmer områder som Maridalen, som ikke er en transportetappe, men som brukes til rekreasjon og trening. Å oppgradere Maridalsveien er mer som vedlikehold av et idretttsanlegg å regne, uttalte også Melby i nevnte sak.

Svaret

Melby henvendte seg til byråd Lan, men er nå både skuffet og overrasket over svaret.

– Bymiljøetaten har opplyst at Maridalsveien fikk ny asfalt for noen år siden, samt at det høsten 2016 ble foretatt sprekketetting. Maridalsveien er ikke med på årets asfaltplan, men blir lappet når det er nødvendig, skriver byråd Lan i svar til Venstre og Guri Melby.

Videre om den kommende gang- og sykkelveien, som er nevnte ovenfor:

– Det arbeides også med et forslag til reguleringsplan for sykkelvei fra Brekke til Hammern, som forventes ferdigstilt i løpet av 2017 eller begynnelsen av 2018.

Skuffende defensivt og overraskende

Guri Melby mener svaret fra byråden er skuffende defensivt.

– Byråden viser dessverre ingen vilje til å prioritere verken asfalt eller å ta grep for å få fortgang på planprosessen rundt ny sykkelløsning i Maridalen, sier Melby.

– Til å være en byråd som har profilert seg så sterkt på tilrettelegging for syklister i denne byen, så må jeg si at jeg er overrasket over at hun ikke er villig til å gjøre noe i denne delen av byen for å styrke både sykkeltilrettelegging og muligheten for et aktivt friluftsliv for flere, legger også Melby til.

LES OGSÅ:

MELD DEG PÅ NYHETSBREV!
Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse