SYKKELDAGBØKENE: «Godt å være beskyttet i en bil»

Sykkel-Baard ser til Japan og hensynsfulle, høflige og vennlige mennesker i trafikken.

SYKKELDAGBØKENE: «Godt å være beskyttet i en bil»

SYKKEL-BAARD: «Så lenge man er omgitt av trafikanter som er opptatt av seg selv, tenker på seg selv og står på sin rett, føles det godt å være beskyttet i en bil.» Foto: Fredrik Eckhoff

Så lenge man er omgitt av trafikanter som er opptatt av seg selv, tenker på seg selv og står på sin rett, føles det godt å være beskyttet i en bil.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.06.2014 kl 13:45

OSLO: Som turist i andre land er man alltid nysgjerrig på deres væremåte og kultur - og forsøker å forstå hvem disse menneskene er. To ganger har jeg besøkt Tokyo, og her har tankene gått i motsatt retning. I verdens største by møtte jeg mennesker som var så hensynsfulle, høflige og vennlige at jeg ble nødt til å spørre meg; hvordan er min kultur, hvordan er min væremåte - ja, hvem er egentlig jeg?

Den evnen japanerne har til å skape trivsel i store og trange byer, blir gjerne beskrevet som urban kompetanse. Dette er en væremåte som er formet av generasjoner som har levd under urbane forhold - og har lært at man må ta ansvar for hverandre. Hvis den som bor trangt tenker på seg selv, ender alle med å bli frustrerte, sinte og ulykkelige. Går du to-tre generasjoner tilbake i tid, kommer alle nordmenn fra gård. Vi er bygdemennesker. Gjennom generasjoner har vi formet vår væremåte på bygdas lover: Alle må tenke på seg selv, alle må ta vare på seg selv, alle må stå opp for seg selv, og alle små slåss for sin rett.

Dagens Oslo er noe helt nytt i Norge. Vi har aldri hatt en så stor og tett by her i landet før, og byen blir større og tettere minutt for minutt. Mens byen vokser i et forrykende tempo, tar det generasjoner å endre en kultur.

Oslo skriker etter ny infrastruktur. Dette er en liten utfordring. Det eneste som kreves for å løse den, er penger, vilje og gjennomføringsevne. Det er et annet byggeprosjekt jeg er redd kan være langt mer utfordrende, og som kan ta mye lengre tid. Det er å bygge vår urbane kompetanse.

Inntil den er på plass, vil mange være redde for å sykle i Oslo. Så lenge man er omgitt av trafikanter som er opptatt av seg selv, tenker på seg selv og står på sin rett, føles det godt å være beskyttet i en bil.

Baard Ole Amundsen

Sykkeldagbøkene

 

SI DIN MENING OM OSLO SOM SYKKELBY HER

Les tidligere Sykkeldagbøkene-innlegg fra Baard her:

De burde advare oss mot middelaldrende finansmeglere på racersykkel

Annerledeslandet Norge

Månedskortet tar knekken på syklisme

Derfor stoppet Baard opp i Frognerparken

Hensynsløse syklister gjør at mange bilister hater meg

«Kan sykkelen vise vei?»

«Aldri har vi vært så trygge, aldri har vi vært så redde»

«Sykkelen er en elendig politisk sak»

«Derfor hater vi menn som sykler»

«Bli avhengig av å sykle før vinteren kommer»

«Oslo flopper, Malmø feirer»

«Hvordan våger du å sykle i Oslo?»

 

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!