– De fleste ønsker vel et godt kollektivtilbud, men det må gå hånd i hanske med tiltak for redusert støy. Det er misforstått støtte til kollektivselskapene å se gjennom fingrene med de betydelige støyproblemene som også kollektivtransport kan påføre folk, sier foreningens daglige leder, Torleif Johnsen.
Reelle målingerForeningen støtter beboerne fullt ut i deres krav om nedsatt fart i Grefsenveien - fra 50 km/t til 40 km/t.
– De reelle målingene foretatt langs veien gir ingen tvil om at trikken forårsaker for mye støy for de nærmeste beboerne. Målingene må tas alvorlig og ikke avvises ut fra teoretiske PC-beregninger. Å sette ned farten med 10 km/t i Grefsenveien reduserer beboernes støyplager. Vi bør lære av svenskene - i Stockholm har myndighetene satt ned farten til 30 km/t på alle lokale veier, og unntakene skiltes. Reduksjon av støy var en del av begrunnelsen for 30 km/t, sier foreningslederen.
LeireJohnsen forteller at Grefsen-grunnen er mye leire.
– Det i tillegg gjør at "strukturlyd" overføres fra skinnene til boligene, sier daglig leder i Støyforeningen.
Aksjonsleder for lavere fart i Grefsenveien, Odd Arne Lande, er selvfølgelig glad for støtten fra Støyforeningen. Han forteller at støyen er ekstra ille om vinteren.
– Egenresonansen til leirmassene fører vibrasjonene langt - hele året. Men om vinteren er situasjonen enda verre. Med frost i øvre del av leiregrunnen som skinnene ligger på, overføres vibrasjonene direkte på husene, sier han. I følge Lande er det skiftet ut gamle skinner frem til "Platået" - men derfra til endeholdeplassen er skinnene gamle, og ligger ikke på vibrasjonsdempende underlag.
Vil du vite mer om fartsgrensen på 30 km/t i Stockholm kan du klikke deg inn på http://www.gfk.Stockholm.se/webb/tjut/2004/200406//40.pdf