Tar bena fatt

Tar bena fatt

Målet med "Gåbuss" er å få barna til å gå til skolen.

Bydel Nordre Aker er den første bydelen i Oslo som skal være med på prosjekt "Gåbuss". Prosjektet setter foreldrefølging av barn i system og målet er at flest mulig går til skolen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.11.2006 kl 13:00

Nordre Aker: - Det er mange ting som ligger til grunn for denne kampanjen. Helse- og miljømessige årsaker, men dette er også med på å gi fokus på trafikksikkerheten langs skoleveiene, sier Astrid Bjerke fra Grønn Hverdag.

På tide med "Gåbuss"

Bydel Nordre Aker har lenge hatt et ønske om å sette fokus på transport til og fra skolen. Fire skoler fra bydelen skal i løpet av skoleåret 2006/07 starte med "Gåbuss". Men det er ennå ikke bestemt hvilke skoler som skal være med. Grønn Hverdag har tidligere vært med på å utvikle dette prosjektet i Fredrikstad. Bydel Nordre Aker vil koordinere prosjektet, og Grønn Hverdag vil bidra som rådgiver og medspiller i prosesser og som inspirator på møter ute på hver enkelte skole.

- Vi ser på dette som et godt verktøy for å sette søkelys på problemene og samtidig få konkrete resultater på kort tid. Vi har fått signaler fra Oslo kommune om at dette er noe de ønsker å satse på. Saken er overmoden og vi jobber for å få satt i gang etter jul. Vi begynner i Nordre Aker, men mange vil nok bli med på dette etter hvert. Vi får se hvordan det blir tatt i mot, sier Bjerke.

Helse, miljø og trafikksikkerhet

Det er et økende problem at barn og ungdom i beveger seg for lite.

- De har ofte en passiv fritid med mye TV- titting og dataspill. De kjøres ofte til og fra skolen og til forskjellige fritidsaktiviteter. Det rapporteres om overvektige og passive barn og ungdom. Skolene klager på uopplagte og distraherte skolebarn. Det oppstår også mange trafikkfarlige situasjoner som følge av kjøring av barn til skolen. Den store bruken av privatbiler er i tillegg et miljøproblem, forklarer Bjerke om bakgrunnen for kampanjen.

Grønn Hverdag vil latskapen til livs.

- En av fire ganger vi setter oss i bilen, skal vi to kilometer eller mindre. Det er da bilen bruker mest bensin og katalysatoren virker ikke skikkelig før motoren er ordentlig varm. 40 prosent av alle barn i første til fjerde klasse kjøres til skolen. Det betyr at skoleveien deres er baksetet i bilen til mor og far. De går glipp av mye sosial trening og opplevelser, sier Bjerke.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!