Tåsen-lærere gjør opprør

Tåsen-lærere gjør opprør

Lærerne på Tåsen har ikke tro på omleggingen i undervisningsforholdene. Her den midlertidige paviljongen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup/Arkiv

Ni av ti lærere på Tåsen skole er i mot den pågående omorganisering til baserom-løsninger i undervisningen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.01.2008 kl 13:38

Tåsen: Fire av ti lærerer på Tåsen skole vurderer å slutte når klasserommene nå skal erstattes med undervisning fra baser, melder NRK Østlandssendingen.

– Dette er urovekkende. Vi er veldig fornøyd med lærerne på Tåsen skole og håper selvfølgelig at vi får beholde dem fremover, sier FAU-leder ved Tåsen skole, Lillin Cathrine Knudtzon, til NRK.

Truer med å slutte

Resultatet av den interne undersøkelsen blant 36 lærere viser at over 90 prosent av de som underviser ved skolen tror det ikke er bra for elevene at man nå går over fra klasserom til baser. Ifølge undersøkelsen sier 39 prosent av lærerne at de vurderer å slutte på grunn av omorganiseringen.

Lærernes holdniger ble, i følge NRK, gjort kjent for forelderene i et bekymringsbrev der de skriver at baseundervisning ikke vil gi faglige og trivselsmessige fordeler. De tror heller ikke den vil bidra til bedre samarbeid mellom skole og hjem.

Skryt i november

Ombyggingen av Tåsen skole startet i desember i fjor. Da Nordre Aker Budstikke snakket med rektor Eva Kjøge i november uttalte hun følgende:

– Når skolen står ferdig høsten 2009 vil det være med baseløsninger. Det vil si at går bort fra tradisjonelle klasserom og over til en mer åpen romløsning. Det er slutt på tiden da man satt på vindusrekka i syv år.

Avisen kunne samtidig bringe nyheten om at paviljongen som skal huse elevene i byggeperioden er blant Norges første med slike baseromsløsninger. I forbindelse med innflyttingen fikk områdedirektør, prosjektleder og en representant for Undervisningsbygg omvisning i paviljongen av rektor Kjøge 19. november.

– Vi har drevet litt på samme måte (med baseløsning) de siste to årene, så elevene er vant til arbeidsformen. Forskjellen er at nå er de i lokaler som er bygget for det, uttalte lærer Ellen Svendsby den gangen.

Stor misnøye

– Det er forståelig å reagere når ting endres i stor grad. Lærerne gir uttrykk for at de er endringsvillige, men de er uenige i baseorganisering som prinsipp, sier rektor Kjøge til NRK etter at den oppsiktsvekkendeundersøkelsen ble kjent.

Hun forteller at baseorganisering er vedtatt som et prinsipp for skoleanlegg i Oslo kommune og det er utarbeidet egne spesifikke krav for dette.

– Personlig synes jeg baseorganisering er spennende løsning, som er utfordrende, men som vil gi elevene våre en veldig god læringsarena, sier Kjøge.

Hun tror lærerne har latt seg rive med av negativ fokus på denne type undervisning i mediene etter statsministerens nyttårstale.

– Det har vært et veldig sterkt mediapress den siste tiden med mye negativ omtale om skole generelt og baseorganisering. Jeg tror det har medvirket til at det kommer nå.

VIl ikke bli endret

Kjøge har formidlet til lærerne at ved så sen varsling, og når byggeprossessen er i gang, så kan man ikke stoppe den.

– Jeg synes det er synd at de har denne opplevelsen. Alle våre skoler blir bygget med relativt mye brukermedvirkning, sier assisterende direktør i Utdanningsetaten, Kjell Richard Andersen til NRK.

Han legger til at Tåsen har vært gjennom en to år lang planleggingsfase, der brukergrupper, lærere og foreldre har vært representert. Han mener likevel det er leit at lærerne føler at de ikke har fått være med nok.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!