SENTRUM: Samarbeidet skal bidra til kraftig reduksjon av Oslo Taxis klimagassutslipp og minske lokal luftforurensning i hovedstaden. Taxiene må nemlig ta sin del av skylden for utslippene.
- Oslo Taxis samlede utslipp i 2011 var 13621 tonn CO2, som tilsvarer 9,77 tonn pr. vogn. Det er viktig at tiltakene og reduksjonen skal være målbar. Visjonen er at Oslos innbyggere skal oppleve å kjøre langt mer med miljøvennlige kjøretøy i årene fremover, sier administrerende direktør i Oslo Taxi AS, Svein-Erik Marø Ovesen.
Roser Oslo Taxi
Bellona-leder Frederic Hauge er glad for samarbeidsavtalen med Oslo Taxi.
- Gjennom et løsningsorientert samarbeid skal vi jobbe politisk for å få på plass en god miljøriktig infrastruktur som vil komme hele transportsektoren til gode. Det at en så stor næringsaktør nå blir med oss i kampen om å komme et skritt nærmere et samfunn med nullutslippsdrosjer er svært gledelig, sier Hauge.
Nullutslipp
Det langsiktige målet er nullutslipp. Blant annet blir det miljøoptimalisering av taxidriften
Bruk av alternativ, fornybar og bærekraftig drivstoff som elektrisitet, hydrogen og biodrivstoff for taxiene, er noen av virkemidlene. Og drosjeeierne er med på laget.
- Våre drosjeeiere ønsker et større miljøfokus, noe de vedtok på forrige generalforsamling. Vi ser på dette som en naturlig utvikling av næringen og et konkurransefortrinn i de nærmeste årene, sier Marø Ovesen.
Årelang kamp
Bellona har lang erfaring med dette arbeidet.
- I 1989 samarbeidet Bellona med popgruppen a-ha om å kjøpe Norges aller første elektriske bil. Dette var startskuddet for en årelang kamp med myndighetene om insentiver for forbrukerne i form av avgiftsfritak, gratis parkering og gratis bompengering.