Duell:

Temmer vinden

Temmer vinden

DUELL: BMW 120 diesel kupé mot VW Scirocco bensin.

VW Scirocco er oppkalt etter en varm og sørlig vind. I møte med BMW 120 blir den i flaueste laget.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.04.2009 kl 15:30

Betyr kjøreglede mye, samtidig som lommeboka ikke renner over av sedler, kommer du ikke utenom de sportslige kompaktbilene. Og du kommer heller ikke utenom å vurdere ukens testbiler.

Særlig ikke etter at Volkswagen besluttet å blåse støvet av Scirocco

— det sportslige alibiet til Golf. En bil VW lot avgå en stille død i 1992 etter 18 års opptreden i venstrefila. Konkurransen tvang den rett og slett ut på de evige motorveier.

Intet er endret ved konseptet Scirocco, som har gjenoppstått 16 år etter begravelsen. Golf befinner seg fortsatt i bunnen og bilen har forhjulsdrift.

VW har store ambisjoner med Scirocco, men vår test - som foregikk på Vålerbanen og norske vinterveier - viser at Scirocco-en ikke når helt opp, stilt overfor en BMW 120d.

BMW 120 D Coupé

Knapt noe slår bakhjulstrekk og perfekt vektfordeling. Det er BMW eksperter på, og derfor mister du nesten pusten bak rattet på 120 Coupé, selv med dieselmotor.

Denne 177 hk kraftige motoren med 350 Nm i drakraft holder ikke bare følge med det meste på veien. Men et testforbruk på 0,63 liter/mil er den nesten å regne som en miljøbil.

Utslippet oppgis til 144 gram, og selv om BMW-en ikke ser like barsk ut som Scirocco, er den uten tvil vår favoritt både på veien og banen. Med ekstremt presis styring, kjører bilen dit du vil ha den, nærmest uansett underlag.

Selv med fire sitteplasser, mener vi baksetet i 120 Coupe mest egner seg som nødløsning. Tungt var det å komme inn, og enda verre å komme ut.

Vinner komforttesten

Bagasjerommet laster 370 liter, men trang lukeåpning begrenser utnyttelsen.

Som i alle andre sportslige biler må du altså gi avkall på funksjonalitet, men BMW vinner komforttesten. Dens førstekasses veioppførsel i kombinasjon med sportspakke, rammer ikke komforten mer enn at dette greit går an å leve med selv på svært dårlig vei.

VW Scirocco

Scirocco ser langt mer sinna ut enn den faktisk er. Med 200 hk og akselerasjon til 100 km/t på 7,1 sekunder går det naturligvis raskt unna.

Men Scirocco er litt som italienske biler; det oppleves råere enn det faktisk er. Så har kanskje likevel VW oppnådd hensikten, for opplevelsen er jo langt viktigere enn realitetene.

Problemet med Scirocco ligger naturligvis i forhjulsdriften og vektfordelingen. Ute på veien merkes det ikke så godt, for der holder man seg i skinnet og tenker på førerkortet før gasspedalen trykkes i bunn.

På Vålerbanen, derimot, hadde eksempelvis en Ford Focus ST gitt oss enda bredere glis rundt munnen om man først skal ratte forhjulsdrevet bil.

Men det skal Scirocco ha, at den direktesjaltede girkasse øker underholdningsverdien bak rattet (+ 20.000 kroner).

Daft interiør

Interiøret har VW i stor grad hentet fra Golf/EOS, naturligvis for å spare penger. Kanskje de burde kostet på seg noe litt mer sportslig?

På grunn av den store bakluka fungerer naturlig nok Scirocco bedre som bruksbil enn 120 Coupé. Muligheten til å legge ned baksetet kompenserer for et mindre bagasjerom.

Siden VW velger å rendyrke Scirocco som sportsbil, tillates ikke tilhengerfeste.

Vår mening om testbilene:

BMW 120d

VW Scirocco TSI

Bak rattet

9,0

7,5

Plass

6,0

7,0

Bagasje

4,5

4,5

Komfort

7,0

5,0

På veien

8,0

7,5

Ytelser

8,5

8,5

Forbruk/CO2

8,0

6,0

Sikkerhet

9,0

9,5

Utstyr

7,5

6,5

Pris

5,0

6,0

Sum (100)

72,5

68,0

Testbilene i tall:

BMW 120d

VW Scirocco TSI

Pris billigste

359.000 kr

403.790 kr

Pris testet bil

531.690 kr

474.460kr

Lengde

4,36 m

4,26 m

Bagasje (VDA)

370 l

292 l

Motor (Volum/hk)

2,0 l/177 hk (D)

2,0/200 hk (B)

Moment

350 Nm

280 Nm

Forbruk (EU)

0,54 l/mil

0,76 l/mil

Forbruk (test)

0,63 l/mil

0,84 l/mil

CO2-utslipp (EU)

144 g/km

179 g/km

0-100 km/t (test)

7,8 sek

7,1 sek

Toppfart

226 km/t

233 km/t

80-0 km/t (bremselengde)

Ikke målt

Ikke målt

Partikkelfilter

Ja

Garanti

2 år

3 år

EuroNCAP*

Ikke testet

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

TESTVINNER: Rått parti med bakhjulsdrift mot forhjulstrekk.

Se bildet større

120 KUPÈ: Førermiljø som neppe kan bli bedre

Se bildet større

SPORTSLIG: ET Golf-derivat, akkurat som det var det for 35 år siden.

Se bildet større

SCIROCCO: Skinnseter man sitter godt i.

Se bildet større

120 KUPÈ: Stort bagasjerom, men liten lukeåpning.

Se bildet større

SCIROCCO: Størst luke og lettest å laste.

Se bildet større

SCIROCCO: Instrumentering slik vi kjenner den igjen fra de fleste VW-modeller.

Se bildet større

120 KUPÈ: Enkelt, men funksjonelt.

Se bildet større

TEST: BMW 120 vinner på kjøreegenskaper og førermiljø.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!