Elbiler:

Tesla-gründer: - Skeptikerne tok feil

Tesla-gründer: - Skeptikerne tok feil

ELDRIFT: Renault har som mål å være først og best på elbil i Europa. Her er Renault Twizy Z.E. concept.

Bilmessen i Frankfurt viser at bilens hybride vei mot en elektrifisert fremtid blir stadig kortere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
24.09.2009 kl 10:25

FRANKFURT: Kritiske røster i bilindustrien hevder fortsatt at den elektriske bilen i praksis befinner seg langt inn i fremtiden, og at vi i mellomtiden må leve med dagens bensin- og dieselbiler blandet med hybrider og ladbare hybrider.

Med aggregat

Men et besøk på høstens store bilmesse i Frankfurt etterlater ingen tvil om at mellomstadiene kan bli svært korte.

Den elektriske bilen rykker stadig nærmere, og hybridene får generatorer for å øke rekkevidden mellom hver lading.

GMs Volt og Opels Ampera er slike biler. Etter 60 kilometers kjøring overtar biodrivstoffmotoren strømproduksjonen, slik at ferden trygt kan fortsette til målet. Dette er biler som vil være i handelen om maksimalt to år.

Men før det kan vi kose oss med Henrik Fiskers lekre Karma, også det en plugg-inn-hybrid med eget aggregat. Dansk/amerikanske Fisker skal bygge bilen hos Valmet i Finland.

Fikk det til

— Vi er så langt den eneste produsenten i verden av elektriske biler som fungerer like godt på motorveien som i bykjøring, og som i tillegg er sexy, sier administrerende direktør Elon Musk i Tesla

Da han drar teppet av en oppgradert versjon av toseteren, får Bellonas Frederic Hauge stjerner i øynene. Hauge kjører daglig Tesla.

— Kritikerne var mange, og få trodde vi ville lykkes. Men skeptikerne tok feil. 700 produserte biler så langt beviser det, sier Musk.

— Når vi om to år lanserer en ny modell, vil vi fortsatt være de første til å elektrifisere en stor familiebil. Den får dessuten utvidet rekkevidde og ned mot halv pris av vår roadster, forteller Musk.

Med stor familiebil mener han fem pluss to seter og pris rundt 300.000 norske kroner. Største batteripakke øker rekkevidden til nær 500 kilometer mellom hver lading.

Elektrisk Audi

Hos tyske Audi har alt snakket om store og tørste SUV-er forstummet. Nå innrømmer Audi at eldrift passer godt til både bybiler og sportsbiler.

Egentlig hadde ikke Audi gjort annet enn å lære av Tesla når de satte sammen en tredje variant av supersportsbilen R8. Inn rykket fire elmotorer for å sikre firehjulsdrift, 313 hk, akselerasjon til 100 km/t på 4,8 sekunder og 250 kilometer rekkevidde på batteriene.

Bilen er også utstyrt med bil-til-bil-kommunikasjon som på sikt kan brukes til å eliminere trafikkulykker.

Likevel presenterte Renault/Nissan det mest spennende elbilkonseptet. Skeptikerne tror riktignok ikke på at hele den fransk-japanske pakken lar seg gjennomføre.

Utskiftbart

Renault, som har tatt mål av seg å bli den fremste og beste elbilprodusenten innen to år, viste fire modeller

— fra en liten toseter, via en lekker sportsbil til stor familiebil og flerbruksbil à la Kangoo.

Ingen andre bilprodusenter enn alliansen Renault/Nissan har så langt valgt å samarbeide med organisasjonen Better Place. Organisasjonens idé er en global plattform for lade- og byttestasjoner for elbilbatterier.

Slik tenker Renault at den bilelektriske framtiden blir:

  • Bilen din med rekkevidde på 160 kilometer lades hjemme om natten og eventuelt på arbeidsplassen om dagen. Ladetid fire til åtte timer ved 230 volt.
  • Går bilen tom for strøm under kjøring, kan den hurtiglades med 400 volt på 20 minutter på ladestasjon.
  • Har man ikke tid til å vente på lading, skiftes batteriet ut med et fulladet på maksimalt tre minutter.

Renault garanterer at originalbatteriet vil ha 80 prosent effekt etter seks års drift.

Fra India

Reva har solgt et hundretalls elbiler i Norge. Men deres småbil møtte ved oppstarten i Europa massiv kritikk på grunn av manglende sikkerhet.

Nå har indiske Reva tatt kritikken til følge, og selskapet lanserer neste år en helt ny fireseter hvor sikkerheten skal være på plass. Samtidig økes rekkevidden til 160 kilometer. Med hurtiglading i 90 minutter dobles rekkevidden.

Reva priser allerede bilen i Europa til 15.000 euro, eller 130.000 norske kroner, hvilket betyr 70.000 kroner under norske Think. I tillegg kommer batterileie, akkurat som hos Think.

Reva lover dessuten en sportsbilvariant med 200 kilometers rekkevidde i 2012. Pris 200.000 kroner.

Men Reva får konkurranse av et annet indisk selskap, Tata, som trolig allerede i vinter starter produksjon av elektriske biler på Herøya i Telemark.

Basis for deres elbil blir fireseteren Indica, og antydet pris er rundt 250.000 kroner inkludert litium-ion batterier med rekkevidde opp mot 200 kilometer.

... og hybridene?

Så langt har vi knapt nevnt hybridene. Der leder Toyota racet, og vil fra 2010 bruke Norge i et testmarked for ladbare hybrider.

Også Mercedes planlegger å bruke Norge i test av hydrogendrevne brenselcellebiler (elbiler med eget kraftverk) fra neste år.

Da gjenstår det å minne om at bilens barndom i stor grad handlet om elektrisitet, og at en 34 hk elmotor drev den første bilen til å bryte 100-kilometersgrensen.

Dette skjedde i 1899 med Jamais Contente bak rattet.

Annonse
Se bildet større

AUDI: Rakett med fire elmotorer og 313 hk.

Se bildet større

TESLA: Dette er Model S med plass til sju personer.

Se bildet større

RENAULT: Ingen grunn til at elbiler skal se kjedelige ut.

Se bildet større

RENAULT: Her skiftes elbilens batteri på tre minutter.

Se bildet større

FISKER: Valmet i Finland tar produksjonen av plugg-inn-hybriden Karma.

Se bildet større

REVA: Ny og svært interessant elbil.

Se bildet større

MITSUBISHI: i-MiEV heter denne japanske bilen som også skal selges av Peugeot som iOn.

Se bildet større

OPEL: Ampera blir navnet på hybriden med et aggregat som forsetter strømproduksjonen når batteriene nærmer seg tomme.

Se bildet større

TESLA: – Kritikerne var mange, og få trodde vi ville lykkes. Men skeptikerne tok feil. 700 produserte biler så langt beviser det, administrerende direktør Elon Musk i Tesla

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!