Test: Citroën C5

Test: Citroën C5

OPP: Heis opp.

Med C5 er først og fremst en drøm å kjøre

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.09.2008 kl 09:15

Fire av Citroëns modeller står skrevet i bilhistorien med fet skrift: Traction Avant, 2 CV, ID/DS (Padda) og CX. Deretter ble Citroën for det meste et langt gjesp.

Men med C5 er merket på vei tilbake til røttene og særpreget. C5 vekker oppsikt både på grunn av utseendet (sedanmodellen), størrelsen, innvendig plass – og ikke minst fordi Citroën valgte å beholde det hydrauliske fjæringssystemet.

Dessverre leveres de rimeligste modellene med konvensjonell fjæring, og da forsvinner også mye av bilens konkurransefortrinn.

C5 er først og fremst en drøm å kjøre. Den bringer tankene til «1001 natt» og tar avsted som et flyvende teppe. Men det koster å være kar. Automatgiret og altfor høy egenvekt (hele 1695 kilo) drar prisen opp og gjør C5 til testens nest dyreste bil.

Motoren på 2,0 liter/136 hk er identisk med motoren i Peugeot 407 SW og Ford Mondeo.

Annonse
Se bildet større

MIDT: Normalposisjon.

Se bildet større

NED: Heis ned.

Se bildet større

TESTET: Citroën C5

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!