Best i test: Ford S-Max

Test: Familiegiganter

Test: Familiegiganter

UT PÅ TUR: Det meste får plass i ukes testbiler.

Vi har kjørt Ford S-Max mot Dodge Journey. Begge biler med masse plass og smarte løsninger, Men fy, så tørste.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
08.10.2008 kl 10:16

I samarbeid med bladet Bil har vi satt to digre familiebiler under lupen. Dette er biler hvor ungene virkelig kan boltre seg.

Begge har plass til seks passasjerer, og stiller med en tredje seterekke som lett lar seg pakke sammen. Bilene har mange smarte rom og løsninger, samt lengdejustering av midtre seterekke.

Så kan man naturligvis spørre seg hvor nyttig det er med ei stor bøtte til frakt av minst 12 brusbokser i løs is, slik Dodge Journey har i gulvet.

At Ford S-Max vinner såpass klart henger sammen med bedre plassutnyttelse, større trekkevne, bedre veiopplevelse og langt mer presis styring.

Dodge Journey

I USA vil Dodge Journey automatisk klassifiseres som crossover, altså verken SUV eller flerbruksbil (MPV). Men til Norge kommer den som MPV uten 4x4.

I Europa selges bilen i hovedsak med VWs 140 hk dieselmotor, og i kombinasjon med dobbeltkløtsjet girkasse som i praksis funger som automatgir. Fordi bilen veier hele 1830 kilo tom har ikke motoren mer drakraft enn den trenger.

Det meste er greit med Journey. Her snakker vi om en "midt på treet-bil" til grei pris (fra 349.900 kroner), med digre dører som gjør det lett å komme ut og inn av baksetene.

Skummel på våt vei

Toppmodellen har ryggekamera, og i alle varianter kan ryggen på passasjersetet foran legges ned slik at et tre meter langt gulvteppe lar seg frakte inne i bilen.

Fordi Journey i utgangspunktet er bygd for firehjulsdrift, går dette ut over innvendig plass. Journey laster også 159 kilo mindre enn S-Max, og trekker beskjedne 1292 kg på tilhengerkroken, lite til så stor bil å være.

Toppmodellen av Journey kommer til Norge med 19 tommer store hjul påmontert M+S-dekk (kontinentale vinter/barmarksdekk). Dette ga hele 27,2 meter stopplengde fra 80 km/t. Dekktypen kan være skummel på våt vei, og er dessuten helt uegnet som vinterdekk på norsk is- og snøføre.

Journey er for liten til å kunne godkjennes som lavskattet varebil med grønne skilt.

Finish og interiørets plastkvalitet bekrefter at dette ikke har førsteprioritet på rimelige biler i USA.

Ford S-Max

Om S-Max har vi følgende å si: Den har mest plass, er lettest, kan ta den tyngste lasten og den kan trekke tyngst tilhenger (totalvekt 1750 kilo. Forden støyer minst, bremser best, har best kjøreegenskaper, den klart beste styreresponsen, størst bagasjerom som 7-seter og lavest lasteterskel.

Forden har også best seter, og lastet med et par hundre kilo kjører den nesten like komfortabelt som nye Citroën C5 (med hydraulisk fjæring). Er det egentlig så mye mer å si?

Oppleves kvikkere

Ja, S-Max er ikke bare vesentlig større innvendig, men samtidig minst utvendig.

Selv om begge bilene i utgangspunktet har like mye motorkraft, oppleves S-Max som kvikkere fordi den veier 134 kg mindre.

iden vår testbil også var utstyrt med radarstyrt cruisekontroll (kan ikke leveres til Journey), var det bare å hekte seg på bilen foran – både på motorvei og landevei.

Begge bilene er imidlertid – etter vår mening – altfor tørste.

S-Max kan også leveres som varebil.

Vår mening om testebilene:

Dodge Journey

Ford S-Max

Bak rattet

7,0

9,0

Plass

7,5

10,0

Bagasje

8,5

9,0

Komfort

7,0

8,5

På veien

8,5

10,0

Ytelser

8,5

8,5

Forbruk/CO2

6,5

6,0

Sikkerhet

9,0

10,0

Utstyr

9,0

9,0

Pris

8,5

6,5

Sum (100)

80,0

86,5

Testbilene i tall:

Dodge Journey 2,0 CRD

Ford S-Max 2,0

Pris billigste

349.900 kr

365.000 kr

Pris testet bil

443.750 kr

538.900 kr

Lengde

4,89 m

4,77 m

Bagasje (5/7 seter)

784/167 l

755/285 l

Motor (Volum/hk)

2.0/140 hk

2.0/140 hk

Drakraft:

310 Nm

320 Nm

Forbruk (EU)

0,70 l/mil

0,73 l/mil

Forbruk (test)

0,883 l/mil

0,949 l/mil

CO2-utslipp (EU)

186 g/km

193 g/km

0-100 km/t (test)

12,3 sek

11,8 sek

80-0 km/t (bremselengde)

27,2 m

25,0 m

Toppfart

182 km/t

196 km/t

Støy (målt)

65 dBA

63 dBA

Partikkelfilter

Ja

Ja

Kollisjonsputer

6 stk

7 stk

Garanti

3/7 år

3/12 år

EuroNCAP*

Ikke testet

5 stjerner

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

Annonse
Se bildet større

JOURNEY: Stig ut gjennom dører som åpner nesten 90 grader.

Se bildet større

MYE PLASS: Dodge har utropt Ford S-Max (til venstre) til viktigste konkurrent for Journey.

Se bildet større

JOURNEY: Smart rom under forsetet.

Se bildet større

JOURNEY: Alltid oppladet lommelykt i bagasjerommet.

Se bildet større

JOURNEY: Manuelt gir med automatgirfunksjon.

Se bildet større

JOURNEY: Isboks. Morsomt, men nyttig?

Se bildet større

S-MAX: Spesiell parkeringsbrems.

Se bildet større

TA PLASS: Bakerste seterekke egner seg best for barn i begge bilene.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!