Test: Flott fra Windy

Test: Flott fra Windy

TESTET: Windy 44 Chinook

Windy-nyhetene vil møte tøff konkurranse i storbåtklassen under 15 meter, men de har mye å by på. Vi har kjørt dem.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.10.2008 kl 12:15

KASTLOSS.NO: Med de to nye modellene får Windy en komplett modellrekke opp til 58 fot.

44-foteren ble første gang vist på Düsseldorf-utstillingen og fikk stor oppmerksomhet da den ble avduket i en ny, elegant gulfarge.

48–foteren er en flunkende ny modell og vil bli Windys store nyhet på høstens internasjonale båtutstillinger.

Tre lugarer

De to nyhetene har mange fellestrekk, men vi snakker om to nye konstruksjoner med forskjellige skrog. Chinook er meteren kortere enn Triton, mens forskjellen i bredde er drøye 20 cm. Begge følger den innredningsmalen som ble innført på 52-foteren.

Det betyr tre separate lugarer med seks faste køyeplasser, to toalettrom, salong med pantry under dekk, og begge modellene går under kategorien smekre ”sportscruisere” uten flybridge.

44-foteren er en rendyrket hardtop-modell med en gedigen sittegruppe akter, mens 48-foteren har dekksalong med skyvedører og et renere akterdekk. Båtene henvender seg med andre ord til ulike målgrupper i storbåtsegmentet.

Les også testen: Rinker 350 - Åpne løsninger og mye plass

Komfortabel hurtigcruising

Nyhetene har skrog beregnet for komfortabel cruising i forholdsvis høy hastighet. Vi snakker om en behagelig marsjfart i hastighetsområdet 25–30 knop, og det selv om forholdene er litt rufsete.

Gode sjøegenskaper under krevende forhold er for lengst blitt velkjente Windy-egenskaper og de nye modellene må selvsagt leve opp til denne imagen.

I motorrommet på begge finner vi Volvo Pentas D6-motorer. I 44-foteren er 2xD6 370 koblet til DP-drev, og i 48-foteren sitter 2xD6 435 hk og IPS-drev – også betegnet som IPS 600.

Begge båtene kan leveres med begge motoralternativene. Kort sagt nok av krefter både ved havnemanøvrer og til rask planing.

Les også testen: Hansvik 900 Sport Cruiser: Traver med terrasse

Laaangt fram til baugen

Vi tar 44 Chinook ut først, og blir umiddelbart overrasket over fine planingsegenskaper. Det lange fordekket reiser seg noen grader og det er laaangt fram til baugen.

Idet båten legger seg i plan, legger skuta seg i en fin vinkel og kan ved hjelp av trimmen på drevene justeres inn til et perfekt gangleie, eller litt mer sporty karakteristikk om man tilter drevene maksimalt ut. Så er det bare å justere seg inn til den cruisingfarten man ønsker.

Småsjø og svingkjøring takler båten helt uten problemer og støynivået er gunstig i hele fartsområdet. Med kurs for Danmark møter vi litt mer sjø utenfor Torungen og det er i alle fall nok til å lufte skroget noen ganger og føle at dette er en ekte sportscruiser.

Båten går komfortabelt og mykt, og den oppfører seg akkurat slik man kan forvente av en Windy. Til slutt er forholdene såpass røffe at vi trekker av på farten. Da har vi utsatt båten for kjøring langt utover det en normal bruker vil gjøre.

Les også testen: Masmar 33 Offshore: Fjordens Quattro

Enda lavere støynivå

Så er det Triton 48s tur. Den har et enda lavere støynivå, og det må betegnes som svært bra. I praksis betyr det at man kan sitte uanstrengt å snakke selv om båten marsjer rundt 30 knop.

Under de samme forholdene føles 48-fots skroget enda mer behagelig. Båten planer lett og her er det ingen justeringsmulighet på drevene (IPS). Man kan eventuelt bruke trimflapsene for å trimme baugen ned, men behovet for det er minimalt.

Båten ligger i en fin vinkel og flaps er bare noe man vil ha behov for når det blir nødvendig å rette opp skroget mot sidevind.

Windy 48 Triton er naturligvis en større båt, og det i seg selv gir mer tyngde ute i sjø. 48-foteren oppleves nettopp noen hakk mykere i bølgene, men fordi man ikke kan trimme drevene ut, oppleves den som roligere.

Les også testen: Sunseeker Superhawk 43: Sjøens sportscoupé

Svinger ikke like godt

Dette skroget er signert den erfarne Hans Jørgen Johnsen. Han er også konstruktøren av Windy 52 og 58.

På ett punkt er det imidlertid noe som ikke stemmer; båten har en usedvanlig stor svingradius eller, på godt norsk, dårlige svingegenskaper i planende hastighet. Mens 44-foteren med DP-drev svinger helt etter boka, får man langt fra samme egenskaper med IPS-installasjonen.

Dette har ikke noe med skroget å gjøre, men er ganske sikkert en justeringssak i styreutslaget på drevene. IPS skal gi supre svingegenskaper, og det er da også den erfaringen vi har fra andre båter med IPS. IPS-drevene gir fulle svingutslag i sakte fart og reduserer utslaget fra ca. 14 knop.

Her må vi påpeke at vi kjørte den første båten, og vi er ganske sikre på at en justering vil gi et helt annet resultat.

Les også testen: Skilsø 36 FB: Nyskapende turbåt

Familien på førerplass

På 44 Triton er det skipperstol og en bred copilotstol hvor det faktisk kan bli plass til tre voksne om de ikke er altfor storvokste. Her kan altså en familie med to barn sitte komfortabelt og følge med fremover.

Dette er klart en trivselsfaktor på lengre transportetapper. Imidlertid sitter man ganske langt fra frontvinduene og på kommende modeller skal setene plasseres litt høyere.

Elektrisk justerbar stol leveres som ekstrautstyr og det ville vi tatt med. Instrumentbordet er bredt, med et hav av plass. Testbåt-kjøperen har valgt en gråsvart farge, mens standard er mørkebrunt.

Smak og behag, men etter vår mening har kunden gjort et dårlig valg, for den gråsorte fargen virker litt trist.

Forskjellen merkes umiddelbart idet vi entrer førerplassen i 48 Triton; her er det langt lysere og triveligere. To gode, konturformede GT-stoler gir førsteklasses komfort og man sitter litt som ”kongen på haugen”.

Les også testen: Delta 40 WA: Sprekt

44-foteren fortjener el-sidevindu

Frontvinduene er nærmere og man sitter fordelaktig litt høyere med langt bedre sikt. Begge båtene har store, elektriske skyveluker i taket. Når man trenger full oversikt og står opp gjennom luka, har 48-foteren en elektrisk ekstradørk. Da står man med hodet høyt over lukekanten og får ganske bra sikt.

På 44-foteren har man ikke denne ekstradørken, og da blir man stående med hodet så vidt over karmen. 44-foteren har et manuelt sidevindu hvor bare øverste halvdel kan åpnes.

Storesøsteren har et elektrisk sidevindu som kan senkes helt ned; dette er en klart bedre løsning, og med tanke på båtens pris og hva konkurrentene har, burde dette også vært standard på 44-foteren.

På 48-foteren har man et funksjonelt instrumentbord hvor motorinstrumenter og kartskjerm sitter fint i siktlinjen og er lettavleste fra sittestilling. De viktigste el-bryterne er plassert nede til venstre for rattet og resten av bryterne til høyre ved motorkontrollene. Så langt er alt vel og bra.

Les også testen: Wiking 900 Kombi: Turbåt med tæl

Flytt kartplassen!

Førerplassen og instrumentbordet på 48-foteren gir vi klart godkjent, men en merkelig greie har man latt passere: På den andre siden av nedgangen av kabinen – helt over i babord side – er en plexiplate med plass til papirkart.

Hvorfor man har plassert den der, langt fra skipperen, er en gåte. Selvsagt skal kartplassen være rett til venstre for skipperen, og ved siden av kartplotteren!

Dette er litt bedre løst i 44-foteren, for plexiplaten med plass for kart er i instrumentbordet, men fortsatt for langt mot babord; også her burde det sitte så nær skipperen som mulig.

I 44-foteren har dessuten instrumentbordet en mye flatere vinkel, noe som gjør at man ikke kan lese av skjermen eller de mindre motorinstrumentene fra sittende stilling. Dette er ikke bra nok.

Og det som forundrer oss mest, er at man – med to ganske like båter i utvikling samtidig – har fått det meste riktig i den ene båten, mens man i den andre ikke har fått det til.

På 44-foteren har man plassert alle bryterne i en lang, lang rekke nede til venstre for skipperen. Her må man altså fomle seg fram til riktig bryter under fart. Det hadde vært langt bedre å dele opp primærbryterne i et panel og servicebryterne i et annet.

Les også testen: RAM 35 HT: Flytende pensjonat

Gedigne badeplattformer

Begge båtene har gedigne badeplattformer og fin inngang til akterdekket/cockpiten via et par trinn. 44-foteren har tre store stuverom i akterspeilet med plass til fenderne.

På 48-foteren må man plassere fenderne i dype rom i den U-formede akterbenken. Her har 44-foteren den beste løsningen, mens 48-foteren har inngang fra plattformen på hver side og man kan montere landgang akter.

Uteplassen i styrbord side på 44 Chinook domineres av en enorm U-formet sittegruppe med et tilhørende stort spisebord. Her er det utrolig god plass – 10 sitter aldeles utmerket.

Bordet senkes/heves elektrisk og det følger med ekstra puter for en eventuell solseng, men det meste av cockpiten ligger under taket på hardtopen. Skal det solbades, er plassen på fordekket stedet.

En forholdsvis liten kalesje settes opp akter og dermed får 44-foteren et stort og beskyttet areal som vil være trivelig både vår og høst.

Les også testen: Bénéteau Monte Carlo 32 Open: Sportslig fransøse

Luftig dekksalong

På 48 Triton er akterdekket mer begrenset med en buet, fast akterbenk. Det er plass nok til å sette opp et lite bord og noen løse stoler. Glassveggen inn til dekksalongen er buet og gedigen. Den kan åpnes opp mye og da blir det luftig i dekksalongen.

Trafikksonen begrenses av den aktre delen av den buede sofagruppen i dekksalongen. Med den store takluken, sidevinduet og akterveggen åpne, blir det svært luftig og fint i dekksalongen selv på varme dager.

Vi nevnte kartplassen helt fremme i babord side på 48. Rett under – altså i forkant av sittegruppen – er det også plassert en støpt kjøleboks. Hadde man kuttet ut den støpte delen og latt sittebenken gå helt fram, ville sittegruppen i dekksalongen blitt større og man hadde fått ekstra sitteplass med kommunikasjon mot skipper og copilot.

I dekksalongen, bak førerplassen, er det en barenhet med alt man trenger, inklusive elektrisk grill med keramisk topp som også kan brukes som kokeplater.

Les også testen: Skagen 50: Et lite skip

Godt innevolum i begge

Det er naturlig nok mest volum og plass under dekk i 48-foteren, men 44-foteren ligger ikke langt etter. I Windy 44 er det en L-formet sofa i styrbord side foran inngangen til toalettrommet. Rett over – på skottet – er den naturlige plassen for flatskjerm-TV-en.

I den større 48-foteren er det en betydelig større, buet sofagruppe. I hjørnet akter av aktersofaen er det to praktiske skap med plass til glass. Lysfelter i kabintaket, koøyer i sidene i kombinasjon med treverk i lys, beiset eik resulterer i en luftig og trivelig salong.

Begge båtene har et langsgående og velutstyrt pantry i babord side. På 48-foteren er det stort og gedigent, med god arbeidshøyde.

Selv om 44-foteren har et noe kortere pantry, er også det velfungerende og godt utstyrt. Blant annet med søppeldunk, serveringsbrett og stor skjæreplate. Når man vil trekke seg tilbake og ha det litt mer lunt og privat, er salongen nede under dekk et koselig sted. Er familien på tur, vil sittegruppen nede ganske sikkert bli favorittplassen for den yngre garde.

Fellesnevnerne er ”owners cabin” forut med eget baderom og sikelrund dusjnisje. Det er mange og smarte stuverom, garderobeskap, fin belysning og lysinnslipp fra takluke og koøyer. Stor dobbeltseng med komfortable madrasser er selvsagt på plass og eieren av skuta kan neppe ha noe særlig å klage over her.

Les også testen: Nord West 420: Smykket fra Orust

Glassvegger på skinner

De to kabinene akter deler på det andre baderommet og dette er også båtens dagtoalett. Her er alt av høy klasse, moderne, lekkert og med dusj med sirkelformede glassvegger på skinner.

Kabinen i styrbord side har – i begge båtene – to langsgående, separate senger. Babord-kabinen har en god dobbeltkøye. Hengeskap er på plass, men det kunne vært ønskelig med litt flere stuverom til bager og diverse. På en langtur er det mye som skal med.

Alt er noen hakk større og rommeligere om bord i 48-foteren, men bokomforten er langt på vei den samme i 44-foteren. Den største forskjellen er at sistnevnte har runde koøyer i skutesiden i akterkabinene, mens man på 48-foteren har slått til med større vinduer.

Det gir et langt luftigere inntrykk i kabinene og bidrar til bedre volumfølelse. Det øverste vinduet kan åpnes for ventilasjon, og hadde man valgt et større vindu i stedet for to, kunne dette også fungert som nødutgang.

Les også testen: Galeon 390 Fly: Mini-yachten

Motor

Pentas D6-motorer passer utmerket til de nye Windy-modellene. Begge kan leveres med DP-drev eller IPS. 48 Triton kan alternativt leveres med tradisjonell aksling.

Hvorfor noen skulle finne på å velge den løsningen, kan vi ikke forstå. Etter en stund i 48-foteren, sitter vi igjen med et inntrykk av at båten gjerne kunne hatt litt mer kraft. Det må i så fall bli Volvo Pentas D9-motorer, men de veier betydelig mer og koster mye, og da spørs det om alternativet egentlig er interessant.

Les også testen: Elan Power E42: Sprek slovener

Fart og støy

Begge båtene får plusspoeng for lavt og behagelig støynivå. Spesielt stille er det om bord i 48 Triton med IPS.

Les også testen: Hydrolift C-31: Design i sentrum

Økonomi

Windy har aldri konkurrert på pris, men på gjennomført kvalitet og lang levetid. Det har erfaringsmessig gitt god bruktpris, og selv om konkurransen stadig skjerpes, er det lite som tyder på at dette vil forandre seg i nær framtid. Det som imidlertid kan være et skår i gleden for båter på denne størrelsen, er den galopperende økningen i dieselprisene. Disse skutene trenger en del suppe i løpet av sesongen og det kan bli merkbart, selv for pengesterke Windy-eiere.

Les flere tester på Kastloss.no

Annonse
Se bildet større

INTERIØR: Windy 44 Chinook.

Se bildet større

BAK: Windy 48 Triton.

Se bildet større

BAK: Windy 44 Chinook.

Se bildet større

MYKERE: Windy 48 Triton.

Se bildet større

GOD PLASS: Windy 48 Triton.

Se bildet større

FØRERPLASS: Mørkere i 44-foteren enn i 48-foteren.

Se bildet større

PLASS: Godt med plass i begge båtene.

Se bildet større

SOVE: Soveplassen i baugen på 44-foteren.

Se bildet større

TESTET: Windy 48 Triton

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!