Test: "i"kke smart nok

Test:

MOTOREN BAK: Motoren er i basis den samme som Smart bruker i ForTwo.

Mitsubishi forsøker å selge inn den knøttlille bilen «i» som smart. Men trendy i Tokyo betyr ikke trendy i Oslo.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.10.2007 kl 10:05

TOKYO: Mitsubishi har de siste månedene gjort feltforsøk i England med en bitteliten bil de kaller "i". Så liten er den at de ikke engang kan skrive navnet med stor bokstav.

Smart i bunnen"i" er resultatet av samarbeidet med Daimler-eide Smart. Begge bygges over samme tekniske lest med motoren bak og drift på bakhjulene, men der Smart har tatt konseptet til ytterpunktet ved å skape en kultbil med kun plass til to, gjøre den til en av Europas mest miljøvennlige biler og samtidig tilby kabrioletmulighet, valgte Mitsubishi å pakke løsningen som fireseter. "i" selges i Japan også med firehjulsdrift. Nå vurderer Mitsubishi å flyttet rattet over på venstre side for bredt salg i Europa. Også Mitsubishi trenger en liten og drivstoffgjerrig bil for å presse gjennomsnittsutslippet ned under EU-kravet på 120 gram CO2/km fra 2012.

Prøvekjørt i JapanVi har prøvekjørt "i" i Japan, og det er ingen tvil om at bilen kjører greit. Den laster også fire voksne uten problemer og fortsatt kan de medbringe litt bagasje. Akkurat som i Smart oppleves kupéen stor, og man har ingen følelse av å kjøre en bil som ikke måler mer enn 3,40 meter mellom støtfangerne. Siden motoren begrenses til 3 sylindre/660 kubikk/52/64 hk, defineres "i" som microbil i Japan og det kreves derfor ikke dokumentert parkeringsplass for å få den registrert. Ved å plassere motoren bak hevder Mitsubish at kollisjonssikkerheten øker. Det foreligger ingen EuroNCAP test på "i", men halvbroren Smart Fortwo oppnådde akseptable fire stjerner i siste NCAP-test.

Vår mening om "i"

Mitsubishi "i"

Førermiljø

5

Plass

6

Bagasje

3

Komfort

4

Ytelser

5

Forbruk

7

Kjøreegenskaper

5

Sikkerhet

5

Utstyr

7

Pris

3

Sum (100)

50

For kostbar

Problemet med "i" sett med norske øyne er at bilen, på grunn av forholdsvis mye utstyr og avansert teknologi, slett ikke blir billig. En bil på denne størrelsen bør kanskje ikke koste mer enn 99.900 kroner. Mitsubishis PR-sjef for Europa avviser å sammenlikne "i" med småbiler som Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1.

– "i" blir mer som en liten premium bil å regne, sier Daniel Nacass. Det han egentlig sier er at prisen vil ligge på nivå med Smart, altså minst 50.000 kroner mer enn vi tror det er realistisk å selge bilen for til norske kunder.

Bernt G. Jessen, administrerende direktør hos den norske importøren klør i fingrene etter å få "i" til Norge, og helst med firehjulsdrift.

– På grunn av press på utslipp og fordi jeg tror også norske bilkjøpere på sikt vil velge mindre biler, er det riktig å satse på "i" for å posisjonere oss.

Annonse
Se bildet større

BAK RATTET: Det er vanskelig å se hvem som kan være interessert i en så liten bil som "i".

Se bildet større

MYE UTSTYR: Til og med ryggekamera og satellittnavigering kan "i" utstyres med.

Se bildet større

LITEN: Mitsubishi "i"

Se bildet større

LEKEBIL: "i" er så liten at den ser nesten ut som en lekebil, men skinnet bedrar; det er mye plass inne i bilen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!