Test: Mazdas mest interessante bil

Test: Mazdas mest interessante bil

LETTKJØRT: Ingen luksusfølelse, men Mazda5 framstår som en lettkjørt bruksbil.

Dette er etter vår mening Mazdas mest interessante bil: Mazda5.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.02.2008 kl 09:05

Vi lurer på hvorfor Mazda dyttet en av de mest interessante flerbruksbilene i markedet inn i de anonymes rekker: Nå trekkes den i det minste fram igjen i forbindelse med midtlivsoppdateringen. Vi våger å hevde at flerbruksbilen med 5-tallet i hekken er Mazdas mest interessante bil, og en av de mest funksjonelle fleksibilene i familiebilklassen. Dessuten gikk den ved årsskiftet ned tusenvis av kroner i pris. Vår påstand har tre forankringer: Kjøreegenskapene, setefleksibiliteten og motoroppdatering som gir gunstigere CO2-utslipp.

Kjører braSelv om Mazda selv fokuserer på de designmessige endringene – som nærmest er uten betydning for bilens bruksegenskaper – i forbindelse med midtlivsoppgraderingen, vil vi fremheve bilens lekne egenskaper på veien. Bak rattet oppleves ikke Mazda5 som det høybygget de fleste flerbruksbiler gjerne er. Den kjører som en personbil, krenger lite og støyer lite (målt til 64 dBA ved 80 km/t på normalt asfalt). Bilen framstår som lett å like og enkel i bruk. Men førersetet burde hatt mulighet til justering av seteputen i forkant, og et litt mindre plastpreget interiør hadde løftet helhetsinntrykket opp mot premium nivå. Nå forblir Mazda5 først og fremst en bruksbil.

FleksibelStyrken til Mada5 ligger først og fremst i interiørfleksibiliteten, samt at den har skyvedører (eneste i klassen) som letter innstigning/innlasting bak i bilen. Mazda5 selges som syvseter fordelt på tre seterekker, men er i realiteten en fireseter med tre ekstra nødseter som rigges til på sekunder. All erfaring med flerbruksbiler tilsier at fire seter holder til normalt bruk. Da sitter de to i baksetet kongelig og bagasjerommet sluker voluminøs feriebagasje. De to bakerste setene befinner seg naturligvis skjult i gulvet og vippes opp med et par håndgrep. Å plassere voksne her konkurrerer først og fremst med drosjekøen på nyttårsaften. Setene egner seg best for mindreårige. Så også med midtsetet, gjemt under venstre sittepute i andre seterad. Også det vippes fram på under fem sekunder – som et ekstra barnesete godkjent for voksne med lav kroppsvekt og smale skuldre. Men med alle setene i bruk krympes bagasjeplassen til et par treningsbager eller noen handleposer.

Dravillig motor

Mazda5 tilbys både med bensin- og dieselmotorer. Glem bensinutgavene og sats heller på dieselutgaven med 110 hk, som er blitt 15.400 kroner billigere (før ekstrautstyr) på grunn av lavere CO2-utslipp. Selv med skinnseter, "alt utstyr" og elektrisk drevne sidedører snakker vi fortsatt om en bil priset godt under 350.000 kroner. Høy pris førte til at Mazda-importøren valgte å kutte navigasjon og ryggekamera (pris ca 20.000 kroner). 110 hk høres kanskje slapt ut og Mazda5 framstår heller ikke som noen sportsbil. Men nær 300 Nm i moment allerede ved 1500 omdreininger motoren gjør bilen kjørbar ned mot 60 km/t i sjettegir. Å legge på 36.000 kroner for 33 ekstra hk er – etter vår mening – ikke verd prisen. Mazdas dieselmotorer vinner ikke CO2-testen. Her gjenstår fortsatt mye arbeid for å bli best i klassen.

Konklusjon: Motor- og interiørfleksibilitet, samt kjøreegenskaper, gjør Mazda5 til et interessant alternativ til bestselger VW Touran, Opel Zafira og resten av de familiestore flerbruksbi

Vår mening om Mazda5

Mazda5

Førermiljø

8

Plass

8

Bagasje

8

Komfort

8

På veien

8

Forbruk/CO2

6

Ytelser

8

Sikkerhet

10

Utstyr

7

Pris

8

Sum (100)

79 (100)

FJERNSTYRING: Skyvedørene styres elektrisk. Noe som er ekstrautstyr.

Annonse
Se bildet større

TRANGT: Med tre seterader i bruk forsvinner nesten all bagasjeplass.

Se bildet større

MIDTSETE: Gjemmes normalt under venstre setepute i midtre seterad.

Se bildet større

HYLLE: Kjekk sak til å legge fra seg mobiltelefonen.

Se bildet større

ANONYM: Etter vår mening er Mazda5 Mazdas godt bevarte hemmelighet og deres mest interessante bil.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!