ANNONSE
Annonse

Test: Mazdas mest interessante bil

LETTKJØRT: Ingen luksusfølelse, men Mazda5 framstår som en lettkjørt bruksbil.

Dette er etter vår mening Mazdas mest interessante bil: Mazda5.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.02.2008 kl 09:05

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Vi lurer på hvorfor Mazda dyttet en av de mest interessante flerbruksbilene i markedet inn i de anonymes rekker: Nå trekkes den i det minste fram igjen i forbindelse med midtlivsoppdateringen. Vi våger å hevde at flerbruksbilen med 5-tallet i hekken er Mazdas mest interessante bil, og en av de mest funksjonelle fleksibilene i familiebilklassen. Dessuten gikk den ved årsskiftet ned tusenvis av kroner i pris. Vår påstand har tre forankringer: Kjøreegenskapene, setefleksibiliteten og motoroppdatering som gir gunstigere CO2-utslipp.

Kjører braSelv om Mazda selv fokuserer på de designmessige endringene – som nærmest er uten betydning for bilens bruksegenskaper – i forbindelse med midtlivsoppgraderingen, vil vi fremheve bilens lekne egenskaper på veien. Bak rattet oppleves ikke Mazda5 som det høybygget de fleste flerbruksbiler gjerne er. Den kjører som en personbil, krenger lite og støyer lite (målt til 64 dBA ved 80 km/t på normalt asfalt). Bilen framstår som lett å like og enkel i bruk. Men førersetet burde hatt mulighet til justering av seteputen i forkant, og et litt mindre plastpreget interiør hadde løftet helhetsinntrykket opp mot premium nivå. Nå forblir Mazda5 først og fremst en bruksbil.

FleksibelStyrken til Mada5 ligger først og fremst i interiørfleksibiliteten, samt at den har skyvedører (eneste i klassen) som letter innstigning/innlasting bak i bilen. Mazda5 selges som syvseter fordelt på tre seterekker, men er i realiteten en fireseter med tre ekstra nødseter som rigges til på sekunder. All erfaring med flerbruksbiler tilsier at fire seter holder til normalt bruk. Da sitter de to i baksetet kongelig og bagasjerommet sluker voluminøs feriebagasje. De to bakerste setene befinner seg naturligvis skjult i gulvet og vippes opp med et par håndgrep. Å plassere voksne her konkurrerer først og fremst med drosjekøen på nyttårsaften. Setene egner seg best for mindreårige. Så også med midtsetet, gjemt under venstre sittepute i andre seterad. Også det vippes fram på under fem sekunder – som et ekstra barnesete godkjent for voksne med lav kroppsvekt og smale skuldre. Men med alle setene i bruk krympes bagasjeplassen til et par treningsbager eller noen handleposer.

Dravillig motor

Mazda5 tilbys både med bensin- og dieselmotorer. Glem bensinutgavene og sats heller på dieselutgaven med 110 hk, som er blitt 15.400 kroner billigere (før ekstrautstyr) på grunn av lavere CO2-utslipp. Selv med skinnseter, "alt utstyr" og elektrisk drevne sidedører snakker vi fortsatt om en bil priset godt under 350.000 kroner. Høy pris førte til at Mazda-importøren valgte å kutte navigasjon og ryggekamera (pris ca 20.000 kroner). 110 hk høres kanskje slapt ut og Mazda5 framstår heller ikke som noen sportsbil. Men nær 300 Nm i moment allerede ved 1500 omdreininger motoren gjør bilen kjørbar ned mot 60 km/t i sjettegir. Å legge på 36.000 kroner for 33 ekstra hk er – etter vår mening – ikke verd prisen. Mazdas dieselmotorer vinner ikke CO2-testen. Her gjenstår fortsatt mye arbeid for å bli best i klassen.

Konklusjon: Motor- og interiørfleksibilitet, samt kjøreegenskaper, gjør Mazda5 til et interessant alternativ til bestselger VW Touran, Opel Zafira og resten av de familiestore flerbruksbi

Vår mening om Mazda5

Mazda5

Førermiljø

8

Plass

8

Bagasje

8

Komfort

8

På veien

8

Forbruk/CO2

6

Ytelser

8

Sikkerhet

10

Utstyr

7

Pris

8

Sum (100)

79 (100)FJERNSTYRING: Skyvedørene styres elektrisk. Noe som er ekstrautstyr.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.