ANNONSE
Annonse

Test: Nye Audi A4

BEST PÅ FINISH: Ingen gjør finisharbeidet bedre enn Audi.

Audi A4 er så langt fra noen standardvare i familiebilklassen, viser testen vi har kjørt sammen med bladet Bil.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
ANNONSE
Annonse

Audi har gjennom 20 år jobbet hardt for å bli akseptert som premium bilmerke på linje med BMW og Mercedes verden rundt. Om den nye A4 stiller på linje med BMW 3-serie og Mercedes C-klasse gjenstår å se, men Audi har i det minste kommet så langt med A4 i forhold til konkurrentene at navnet oppleves ganske malplassert.

Sedan førstI likhet med sine tyske konkurrenter slipper Audi sedanmodellen først, og mange vil ganske sikkert velge å vente på stasjonsvogna. Norge er nå engang et stasjonsvognland.

Ny A4 bygges over samme tekniske lest som kupémodellen A5 og har derfor vokst fra 4,58 til 4,70 meter i lengden. A4 har nesten like lang akselavstand som storbilen A6, men det merkes ikke på plassen inne i bilen. I baksetet oppleves fortsatt A4 trang, og denne skribent (180 cm høy) skaller hodet i taket.

A4 sedan har slitt med gubbestempel, og Audi gjør nå alt de kan for å tiltrekke seg yngre A4-kjøpere ved å legge bilen opp mot BMWs sportslig kjørekarakter. Forskjellen er bare at Audi fortsatt trekker på forhjulene mens BMW sverger til bakhjulsdrift.

Balansert lettkjørt

Audi har derimot lykkes i å bygge en særdeles lettkjørt og balansert bil. Den skarpere styringen i forhold til modellen som erstattes gjør Audi nesten like morsom å kjøre som Ford Mondeo.

Audis styrke ligger i finish. Ingen bygger biler med like elegant og forseggjort interiør. Selv ikke Lexus. Dessuten hjelper det på kjøreopplevelsen med oppfrisket dieselmotor som etter overgang til common rail drivstoffinnsprøytningssystem jobber langt mykere og nå går helt uanstrengt ned til tomgangsturtall.

I praksis medfører det en så fleksibel motor at A4 kan kjøres på sjettegir i bytrafikk.

Skreddersøm

Audi A4 bygges for skreddersøm. Det betyr ikke altfor mye utstyr i grunnpakken, og du må plusse på minst 50.000 kroner – og helst mer – for å gjøre bilen attraktiv som bruktobjekt når den tid kommer. Her følger Audi i sporene til BMW og Mercedes. Fortjenesten for produsent og importør/forhandler ligger tross alt i alt som leveres med ekstra. Audi ser nå også verdien i å tilby også A4 med utstyr som bedrer sikkerheten, slik Volvo har gjort i mange år. Vi nevner kjørefeltvarsel, blindsonevarsel og fartsholder som regulerer farten i forhold til bilen foran.

Audi legger fortsatt A4 under BMWs 3-serie i pris, men legger den en del tusenlapper over halvbroren VW Passat. Mercedes C-klasse befinner seg derimot i prisgruppen over.

Vår mening om Audi A4:

Audi A4

Førermiljø

9

Plass

6

Bagasje

8

Komfort

7

Kjøreegenskaper

9

Ytelser

10

Forbruk

9

Sikkerhet

10

Utstyr

7

Pris

8

Sum (100)

83#Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Volvo S40, VW Passat

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.