Test: Nye Audi A4

Test: Nye Audi A4

BEST PÅ FINISH: Ingen gjør finisharbeidet bedre enn Audi.

Audi A4 er så langt fra noen standardvare i familiebilklassen, viser testen vi har kjørt sammen med bladet Bil.

Tekst:

Publisert:

Audi har gjennom 20 år jobbet hardt for å bli akseptert som premium bilmerke på linje med BMW og Mercedes verden rundt. Om den nye A4 stiller på linje med BMW 3-serie og Mercedes C-klasse gjenstår å se, men Audi har i det minste kommet så langt med A4 i forhold til konkurrentene at navnet oppleves ganske malplassert.

Sedan førstI likhet med sine tyske konkurrenter slipper Audi sedanmodellen først, og mange vil ganske sikkert velge å vente på stasjonsvogna. Norge er nå engang et stasjonsvognland.

Ny A4 bygges over samme tekniske lest som kupémodellen A5 og har derfor vokst fra 4,58 til 4,70 meter i lengden. A4 har nesten like lang akselavstand som storbilen A6, men det merkes ikke på plassen inne i bilen. I baksetet oppleves fortsatt A4 trang, og denne skribent (180 cm høy) skaller hodet i taket.

A4 sedan har slitt med gubbestempel, og Audi gjør nå alt de kan for å tiltrekke seg yngre A4-kjøpere ved å legge bilen opp mot BMWs sportslig kjørekarakter. Forskjellen er bare at Audi fortsatt trekker på forhjulene mens BMW sverger til bakhjulsdrift.

Balansert lettkjørt

Audi har derimot lykkes i å bygge en særdeles lettkjørt og balansert bil. Den skarpere styringen i forhold til modellen som erstattes gjør Audi nesten like morsom å kjøre som Ford Mondeo.

Audis styrke ligger i finish. Ingen bygger biler med like elegant og forseggjort interiør. Selv ikke Lexus. Dessuten hjelper det på kjøreopplevelsen med oppfrisket dieselmotor som etter overgang til common rail drivstoffinnsprøytningssystem jobber langt mykere og nå går helt uanstrengt ned til tomgangsturtall.

I praksis medfører det en så fleksibel motor at A4 kan kjøres på sjettegir i bytrafikk.

Skreddersøm

Audi A4 bygges for skreddersøm. Det betyr ikke altfor mye utstyr i grunnpakken, og du må plusse på minst 50.000 kroner – og helst mer – for å gjøre bilen attraktiv som bruktobjekt når den tid kommer. Her følger Audi i sporene til BMW og Mercedes. Fortjenesten for produsent og importør/forhandler ligger tross alt i alt som leveres med ekstra. Audi ser nå også verdien i å tilby også A4 med utstyr som bedrer sikkerheten, slik Volvo har gjort i mange år. Vi nevner kjørefeltvarsel, blindsonevarsel og fartsholder som regulerer farten i forhold til bilen foran.

Audi legger fortsatt A4 under BMWs 3-serie i pris, men legger den en del tusenlapper over halvbroren VW Passat. Mercedes C-klasse befinner seg derimot i prisgruppen over.

Vår mening om Audi A4:

Audi A4

Førermiljø

9

Plass

6

Bagasje

8

Komfort

7

Kjøreegenskaper

9

Ytelser

10

Forbruk

9

Sikkerhet

10

Utstyr

7

Pris

8

Sum (100)

83

#Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-klasse, Volvo S40, VW Passat

Annonse
Se bildet større

DIODELYS: I front skiller A4 seg fra de fleste andre biler med diodekjørelys.

Se bildet større

TYDELIG PROFIL: Du skal aldri være i tvil om merket når det ligger en Audi foran deg.

Se bildet større

LIKHET: A4 har klare designtrekk fra sportskupeen A5.

Se bildet større

FETE RØR: Doble rør, selv på standardutgaven.

Se bildet større

KRYMPET: På avstand kan A4 se ut som en krympet A6.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!