Test: Nye Honda Accord

Test: Nye Honda Accord

MEST AKTUELL: Stasjonsvogna med 150 hk dieselmotor er uten tvil mest aktuell i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Honda håper de skal vinne mange nye venner i Norge med fornyet og forbedret Accord. Men amerikanske salgstall kan Honda glemme i Norge.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
30.04.2008 kl 09:05

Rop Honda Accord i USA, og amerikanerne roper "Yes!" tilbake. Accord og Toyota Camry er biler som bare går og går – og som du nærmest må skyte for å få has på. De to er i USA hva VW Passat og Ford Mondeo er i Norge: Solide slitere med sosial aksept hos de fleste.

Smått i NorgeMen i annerledeslandet Norge får du ikke engang kjøpt Camry, og Honda Accord fristet en heller bortgjemt 63. plass på salgsstatistikken i fjor, selv med en av klassens beste dieselmotorer og feilstatistikk så nær null som mulig. Hva gjør Honda galt med Accord i Norge? Naturligvis ikke annet enn ikke å tro på muligheten for å lykkes med Accord. Honda har jo til de grader fått det til med firehjulstrekkeren CR-V. Men det virker som om de nærmest har glemt de andre modellene. Honda ser heller ikke ut til å ha forstått rekkevidden av at mange fortsatt holder fast ved Honda som Japans svar på BMW.

Mer spiseligOk, vi innrømmer at designet på forrige Accord stasjonsvogn var litt spesielt. Men den nye modellen er i det minste linket opp mot en europeisk designsmak. Førsteklasses styring gjør Accord enda tryggere i vanskelige situasjoner, og uten å ha spesielt sportslig preg kjører bilen bra. Dessuten har endelig Honda sett fornuften i å utstyre Accord med adaptiv cruisekontroll (følger bilen foran), kjørefeltvarsling og varsling om nedbremsing hvis bilføreren foran bremser. Men enn så lenge følger ikke Honda Volvo XC60 ned til stillestående i tettbygd område. Hondas filosofi er fortsatt at føreren avgjør om det smeller eller ikke.

Glem hybridHva gjør så Accord spesiell og attraktiv? Dessverre ikke noe. Familiebilene har etterhvert fått en størrelse, komfort og sikkerhet man bare kunne drømme om å finne i luksusbiler for få år siden. Her makter ikke Honda med Accord å flytte grenser, og skrive seg inn i bilhistorien som oppsiktsvekkende. Det kunne Honda gjort med en hybrid Accord i Norge, men de våger ikke selv om Honda faktisk var først ute med hybridbil i Europa. Hondas hybride- og – den enda mer spennende – brenselcellebilsatsingen, forbeholdes amerikanerne.

Derfor ender Accord i Norge opp som traust sedan eller stasjonsvogn tilgjengelig med 150 hk dieselmotor (utslipp 150 gram CO2/km). Vil du ha automat henvises du til en av de to bensinmotorene (156 og 201 hk) inntil dieselutgaven kan leveres med automatgir i 2009.

Selv om Accord-prisene ikke er fastsatt ennå, havner bilen ganske sikkert midt i haugen av konkurrenter, det vil si fra rundt 360.000 kroner for den mest aktuelle stasjonsvogna.

Vår mening om Honda Accord

Honda Accord

Førermiljø

7

Plass

7

Bagasje

7

Komfort

8

På veien

7

Forbruk/CO2

7

Ytelser

7

Sikkerhet

9

Utstyr

8

Pris

8

Sum (100)

75 (100)

Annonse
Se bildet større

FØLGER VEIEN: Hondas system nærmest tvinger deg til å holde deg på veien. (Foto: APB)

Se bildet større

BAK RATTET: Tradisjonelt førermiljø.

Se bildet større

BAK: Ekstrarom under gulvet når reservehjulet fjernes. (Foto: APB)

Se bildet større

BARE FOR AMERIKA: Lekrere skal det godt gjøres, men denne kupéen kan du trolig glemme i Norge. (Foto: Øivind Skar)

Se bildet større

SNART PÅ PLASS: Ny og lekrere Honda Accord. Stasjonsvogna kommer etter sommerferien. (Foto: Øivind Skar)

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!