Test: Nye Skoda Fabia stasjonsvogn

Test: Nye Skoda Fabia stasjonsvogn

FRA TSJEKKIA: Litt høyere, men ellers like stor som forgjengeren.

Med Fabia stasjonsvogn er den siste Skoda-vitsen lagt død. Bilen blir en av de "grønneste" bilene i Norge.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.11.2007 kl 09:05

Å rippe opp i 1970-tallets vitser rundt Skoda har ingen hensikt. Godt hjulpet av tunge reklamebudsjetter har Skoda som bilmerke etter VWs overtakelse i 1992 sakte glidd inn i folks bevissthet som mye bil for pengene.

Liten konkurranseDette gjelder også for kompaktbilen Fabia, nå i generasjon to. Men stasjonsvogntillegget på 7000 kroner i forhold til kombiutgaven hører hjemme i kategorien for røverkjøp. Prisen starter på 168.000 kroner. Jakter du på en liten stasjonsvogn kommer du ikke utenom å se nærmere på Fabia, ikke minst fordi den bare har to konkurrenter: Peugeot 207 SW og Renault Clio Grand Tourer. Ingen andre tar seg bryet med å bygge biltypen. Derfor settes salgsmålet i Norge til hele 1000 biler neste år. I så fall ender trolig Skoda Fabia stasjonsvogn opp som klassens bestselger.

Ingen grensesprenger

Skodas nye Fabia stasjonsvogn kommer ikke til å skrive seg inn i bilhistorien for å ha flyttet grenser. Bortsett fra litt større høyde er endringene fra forgjengeren så små at vi mistenker Skoda for kun å ha skiftet innpakningspapiret. Økt plass skyldes rettere karosseri.

Selvfølgelig felles bakseteputene ned i bakkant av den oppvippede seteputen, men gulvet blir på ingen måte flatt slik en forventer i ei moderne stasjonsvogn. Og hvor gjør man av bagasjeromsdekselet med setene nedklappet?

Mye plass bak

Til gjengjeld laster bilen 480 liter i volum – og 1460 liter med setene nede.

Fabia stasjonsvogn kjører alminnelig bra, tilbyr mye plass foran og grei plass i baksetet. 105 dieselhester under panseret gir ingen formel 1-følelse, men så spytter de ikke ut mer enn 135 gram CO2/km. Vi prøvde også 70 hk bensin (1,2 liters motorvolum). Egentlig holder også det for kjøring under norske forhold, men da kan du droppe forbikjøringer i motbakke.

Dessuten slipper du ut mer CO2, og kan glemme god pris ved innbytte. Stasjonsvogna er ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men kombiutgaven oppnådde fire av fem mulige stjerner. Til gjengjeld kommer en "greenline-utgave" med 80 hk dieselmotor og bare 109 gram CO2 i utslipp per kjørte kilometer. Dette plasserer Fabia som en av de "grønneste" bilene i Norge.

Vår mening om Skoda Fabia stv

Skoda Fabia stv

Førermiljø

6

Plass

7

Bagasje

8

Komfort

6

På veien

6

Forbruk

9

Ytelser

7

Sikkerhet

8

Utstyr

7

Pris

9

Sum (100)

73

Konkurrenter: Peugeot 207 SW og Renault Clio Grand Tourer

MYE PLASS: Stort bagasjerom, her med feste for sykkel.

Annonse
Se bildet større

LASTEPLASSEN: Høy terskel og ikke flatt bagasjeromsgulv.

Se bildet større

BEST BAK: Stasjonsvogna gir mest bil for pengene om du tenker på å kjøpe Skoda Fabia.

Se bildet større

FØRERPLASSEN: Funksjonell, men helt ordinær førerplass.

Se bildet større

HØY OG SMAL: Overraskende smal bil, men likevel mye bagasjeplass i Fabia stasjonsvogn.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!