Test: Perfekt for nordmenn

Test: Perfekt for nordmenn

BEST I KLASSEN? Det skal godt gjøres å konkurrere ut Audi A4 stasjonsvogn.

Audi A4 stasjonsvogn er kanskje den beste bilen i verden – for nordmenn – når kjøreopplevelse vektes mot ytelser, størrelse, kvalitetsfølelse og pris.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.04.2008 kl 09:05

Audi A4 stasjonsvogn står dessuten som et skoleeksempel på hvordan utformingen av det norske avgiftssystemet "favoriserer" premium/luksusbiler. Fordi den generelle avgiften er høy, og knyttet til bilens forbruk, vekt og ytelser, blir den prosentvise differansen på kundeprisen mellom vanlige biler og luksusbiler i noen tilfeller så liten at luksus blir folkelig. Audi A4 og BMWs 3-serie er typisk slike biler. Og det er det som gjør dem så interessante – og populære. A4 stasjonsvogn har etter hvert vokst seg ganske stor. Nå er den 4,70 meter lang og har plass til 490 liter bagasje, som kan utvides til 1430 liter med baksetet foldet sammen. Prisen starter rett under 350.000 kroner med 120 hk dieselmotor.

Forener det besteMen best av alt: A4 stasjonsvogn kombinerer det sportslige fra BMWs 3-serie med komforten i Mercedes C-klasse, samtidig som finish og interiørdetaljer hører hjemme i divisjonen for håndbygd, britisk klassetransport. Takket være konkurransen fra Volvo har Audi også blitt tvunget til å proppe A4 med sikkerhetsutstyr som veikantvarsling, kjørefeltvarsler, radarbasert konstantfartsholder, blindsonevarsling, seter med ventilasjon, klimaanlegg med tre soner, dynamisk styring, parkeringsassistanse og annet som for kort tid siden kun var å finne på biler i millionklassen.

Koster ekstra

Dessverre hører lite av utstyret med i standardpakken, og Audi har heller ikke – som Volvo på XC60 – et bremsesystem som eliminerer påkjørsel bakfra i byfart.

Audi A4 stasjonsvogn har alt i seg til å bli en storselger i Norge, og inntar allerede ved introduksjonen om kort tid plassen som viktigste Audimodell. Og siden norske bilkjøpere sjelden velger de mest motorsvake modellene, snakker vi her enten om dieselvarianter med 143 hk eller bensinmodell med 160 hk, begge priset rett over 370.000 kroner. Selvfølgelig leverer Audi også A4 med firehjulsdrift og tre forskjellige automatgirkasser.

Annonse
Se bildet større

STØRRE: A4 har vokst både i lengde, bredde og lastevolum.

Se bildet større

MEST AKTUELL: Stasjonsvogn med dieselmotor står for det meste av Audi A4-salget i Norge.

Se bildet større

SUPER: En meget bra bil.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!