Test: Plass-kongen

Test: Plass-kongen

PRAKTISK: Få biler inneholder mer funksjonalitet enn Kangoo.

Nye Renault Kangoo får toppscore på plass i vår test. Bilen har praktisk talt alt som skal til for å dekke de flestes transportbehov

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.12.2007 kl 09:00

FRANKRIKE: Elsket og hatet. Forgudet og utskjelt. Kassa var det beste ordet en kollega kunne finne om Renault Kangoo. Han hadde den som arbeidsbil.

Men samtidig er Kangoo kanskje den mest geniale bilen som kan kjøpes for penger. Enkel å lukeparkere, god plass til fem, enormt bagasjerom (bare å trille barnevogna inn uten å slå den sammen), bra sikkerhetsnivå, mye utstyr og hyggelig forbruk. Hva mer kan du egentlig forlange av den rimelige bilen?

Svaret er naturligvis ingenting, så lenge alt dreier seg om fornuftige nøkkeltall. Men så kommer den ubehagelige nabofaktoren inn, og fører til at tommelen vendes ned av mange. En så kasseformet bil duger ikke alltid mot naboens sydtyske prestisje.

Så igjen ender Renault Kangoo opp som Postman Pat og hans norske kollegers julefristelse.

Helt ny

La oss likevel bevege oss inn i statusfri sone og heller oppleve Kangoo i det virkelige liv. For det skal bilen ha; den slår de fleste andre familiebiler i fornuftig pakking av det indre rom. Du sitter høyt med god oversikt i trafikken, og du kan beholde flosshatten på. Men vi må trekke for støynivået. Her har fortsatt Renault en vei å gå, selv i generasjon to av Kangoo som ankommer Norge i april.

Nye Kangoo bygges ikke lenger over samme lest som småbilen Clio, men har den langt større flerbruksbilen Scenic i bunnen. Det løfter kjøreegenskapene og komforten flere hakk. Gamle Kangoo hadde også "et hav" av bagasjeplass, men de store kolliene gikk først inn etter fjerning av et blytungt baksete. I nye Kangoo felles baksetet ned i gulvet a la Toyota Verso, samtidig som forsetet elegant foldes framover til en samlet lastelengde på 2,5 meter. Her snakker vi ikke om å laste inn 10 Billy-hyller fra Ikea, men minst det dobbelte. Som toseter går det inn 2,8 kubikkmeter bagasje.

Hyller under taketHeldigvis har Renault beholdt den store hylla over hodet på fører/forsetepassasjer og flyrommene oppe under taket bak. Legg så til et dusin ulike oppbevaringsrom og skyvedører bak, så skulle det meste være sagt. Nei, forresten, la oss ikke glemme den ultrapraktiske takstativet som gjøres om fra reling til stativ på sekunder. Smartere kan det ikke bli. Og la oss minne om at du bare kan glemme bensinmotoren. Velg 105 hk diesel. Såpass motor trenger en så stor bil, og du holder deg fortsatt rundt 150 gram CO2/km i utslipp. Prisen er Ikke fastsatt i Norge ennå, men den plasserer seg under Scenic.

Vår mening om nye Kangoo

Renault Kangoo

Førermiljø

7

Plass

10

Bagasje

10

Komfort

6

På veien

6

Forbruk

8

Ytelser

7

Sikkerhet

9

Utstyr

9

Pris

8

Sum (100)

80

#Konkurrenter: Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Ford Connect, VW Caddy, Opel Combo

Annonse
Se bildet større

SKYVEDØR: Fortsatt har bilen skyvedør. Legg merke til hvordan forsetet felles ned.

Se bildet større

FLYBOKSER: Praktisk med lukkede rom under taket.

Se bildet større

FLATT GULV: Ny patent gir helt flatt gulv i Kangoo.

Se bildet større

SIDEHENGSLET: Også ny Kangoo leveres med sidehengslede dører.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!