Test: Supre diesel-slitere for folk flest

Test: Supre diesel-slitere for folk flest

FIRE I TEST: Viktige familiebiler: Testvinner Peugeot 307 SW med Kia Cee'd, VW Golf og Skoda Octavia bak.

De kompakte familiestasjonsvognene er nå blitt så store og innholdsrike at de fullt ut dekker flertallets transportbehov. Peugeot 307 SW vinner vår test med knappest mulig margin.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.10.2007 kl 09:05

Såkalte kompakte stasjonsvogner har rykket opp en klasse. I dag rommer og laster klassens bestselgere like mye som store familiebiler gjorde for noen år siden, og kollisjonstester viser at de også er minst like sikre. Så hva nøler du etter? Hvorfor kjøpe større, dyrere og mer forurensende bil enn nødvendig? Vår test i samarbeid med bladet Bil avslører dessuten ytterst små forskjeller mellom klassikeren VW Golf, populære Peugeot 307 SW, attraktive Skoda Octavia og utfordreren Kia Cee'd. Særlig Cee'd bet godt fra seg og overrasket alle i testteamet positivt. Oppsummert våger vi å påstå at det blir hipp som happ hvilken av de fire du velger. Alle testbilene har dieselmotor

Vår mening om testbilene

Cee'd

307 SW

Octavia

Golf

Førermiljø

6

7

8

8

Plass

8

8

8

8

Komfort

8

9

8

8

Bagasje

9

9

9

9

Ytelser

7

9

8

8

Forbruk

8

8

8

8

Kjøreegenskaper

7

8

7

7

Sikkerhet

10

8

9

10

Utstyr

9

9

10

9

Pris

10

9

8

8

Sum (100)

82

84

83

83

Kia Cee'dCee'd stiller som utfordrer i et selskap hvor de tre andre står for mer enn 10 prosent av det samlede personbilsalget. Bilen overrasker med testens laveste forbruk, sikkerhetsranking på toppnivå, pris flere titusen kroner under mange av konkurrentene og ikke minst sportslig kjørekarakter.Cee'd bærer ingen preg av å ha et koreansk opphav, men så bygges da også bilen i Europa. Kia gir fem års garanti på bilen og hele syv år på motor og drivlinjekomponenter. Det er bra. Dieselmotoren, tatt ned fra 115 til 90 hk for å spare avgift, er sterk nok. Skal vi trekke for noe så må det være litt korte forseter med for dårlig sidestøtte, et nærmest uleselig radiodisplay, mangel på lister til å beskytte karosseri og støtfangere, samt bremser som burde stoppet bilen litt raskere.

Peugeot 307 SWTestvinner med knappest mulig margin – ett poeng. Sprekt gjort av en olding som snart erstattes av 308. Styrken ligger i mye plass, mulighet for syv seter, kjøreegenskaper på høyde med de beste og førsteklasses komfort. Motoren med 109 hk – du finner den også i Volvo, Ford, Mazda, Mini og Citroën – gir nok drakraft. 307 har tre uavhengige stoler bak som alle kan skyves fram/tilbake, klappes sammen eller tas ut enkeltvis. Ulempen ligger i at midtsetet blir litt for smalt til å være komfortabelt for voksne. Trekk fot dvaskt girskift og det faktum at bilen historisk sett ikke er feilfri.

Skoda OctaviaÅrets bilsuksess. Det meste holder mål på Octavia, og de fleste liker bilen umiddelbart. Kan leveres med direktesjaltet girkasse (dobbelt clutch = DSG) eller firehjulsdrift. Vitsene om Skoda hører alle historien til, men samtidig er ikke Skoda lenger spesielt rimelig. Fordi bilen bygges over samme tekniske lest som VW Golf har den det meste felles med Golfen. Men Octavia er noe fastere i fjæringen og laster litt mer bagasje i volum. Motoren på 1,9 liter/105 hk/250 Nm passer Octavia godt og gjør den passe sportslig. Litt rett bakseterygg og altfor høyt støynivå trekker noe ned.

VW GolfNykommer fra Mexico og med VW Jetta i bunnen. Men vi kunne like godt sagt Skoda Octavia. Selv om VW har valgt litt mykere fjæring skal det gjort gjøres å kjenne de store forskjellene. Dette er en milsluker med 1,9/105 hk. Legg inn femtegiret, og bilen rusler uanstrengt fra Lindesnes til Nordkapp. Golf kan leveres med 4x4 eller DSG girkasse. Bilen kjører like godt som en vanlig Golf, men støyer dessverre også like mye, særlig under akselerasjon. De fleste vil umiddelbart finne seg godt til rette bak rattet. Finish og opplevd kvalitet danner fortsatt skole i klassen, men hvorfor må hodestøttene i baksetet slenge løst rundt når setet legges ned? Pluss for at passasjersetet foran også kan slås ned for å øke total lastelengde til nærmere tre meter. Å kjøpe Golf vil aldri slå feil i forhold til sosial aksept og god bruktverdi.

Testbilene i tall

Cee'd 1,6 CRDI

307 SW 1,6 HDi

Octavia 1,9 DTI

Golf 1,9 TDI

Pris fra

224.900

253.900

249.000

247.780

Pris testet bil

259.900

268.000

311.170

295.500

L/B

4,47/1,79 m

4,43/1,76 m

4,57/1,77 m

4,56/1,78 m

Bagasjerom (VDA)

534/1664 l

559/1540 l

580/1620 l

560/1550 l

Motor

1,6/90 hk

1,6/109 hk

1,9/105 hk

1,9/105 hk

Moment

235 Nm

240 Nm

250 Nm

250 Nm

Forbruk (EU)

0,49 l/mil

0,50 l/mil

0,51 l/mil

0,52 l/mil

Forbruk (test)

0,504 l/mil

0,552 l/mil

0,552 l/mil

0,567 l/mil

C02-utslipp (EU)

128 g/km

132 g/km

134 g/km

137 g/km

0-100 km/t

15,2 sek

13,0 sek

12,8 sek

12,6 sek

80-0 km/t (brems)

25,5 m

24,6 m

23,6 m

23,1 m

Støy 80 km/t (målt)

68 dBA

66 dBA

69 dBA

69 dBA

Kollisjonsputer

6 stk

6 stk

6 stk

6 stk

Toppfart

172 km/t

183 km/t

191 km/t

187 km/t

Antiskrens

Ja

Ja

Ja

Ja

4X4

Nei

Nei

Ja/Ekstra

Ja/Ekstra

EuroNCAP*'

5 stjerner

4 stjerner

4 stjerner

5 stjerner

Garanti

5/7/12 år*

3/12 år

3/12 år

3/12 år

Data: OFV/produsentene

  • Fem år på hele bilen/syv år på motor og drivverk.
  • * Vil du vite mer om sikkerhet: Euroncap.com

    LASTER MYE: Bare å hive inn når man først har investert i stasjonsvogn
Annonse
Se bildet større

KIA: Med Cee'd har Kia tettet igjen det meste av japanske og europeiske konkurrenters forsprang.

Se bildet større

PEUGEOT: 307 SW kombinerer det beste fra stasjonsvogne og flerbruksbiler.

Se bildet større

SKODA: Octavia har en eventyrlig framgang i Norge i år.

Se bildet større

VW: Golf er så langt i år den mest solgte kompaktbilen i Norge.

Se bildet større

TIL NYTTE OG HYGGE: Ingen av de fire testbilene har noen problemer med å laste store esker på et møbelsenter.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!