Bil:

Tid for toppløst

Tid for toppløst

NY: BMW Z4

Med vårsola tyter kabrioletene fram. Knapt noe er så herlig som å kjøre takløst gjennom sommervarmen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.05.2009 kl 16:40

Hvor er alle kabrioletene om vinteren? Tross alt utgjør bilene med mulighet til å kneppe ned taket, stabilt snaue én prosent av alle nysolgte personbiler.

I et normalår betyr det 1000 nye kabrioletmodeller på norske veier, men kanskje ikke flere enn 700 i år. Fjoråret endte opp med 890 eksemplarer, mot 1078 året før, alt ifølge tall fra Oppysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Et blikk ut av bilvinduet i vinterhalvåret tyder imidlertid på noe helt annet. Men med vårsolas kamp med snø og is tyter de fram fra garasjer og andre gjemmesteder.

Overskuddsfenomen

Kabrioletbilene kan deles i fire grupper: stoff- eller fast tak, to seter (roadster) eller fire sitteplasser. De mest ihuga sverger naturligvis til to seter og stofftak.

Å kjøre kabriolet oppfattes fortsatt av mange som et overskuddsfenomen, ikke minst økonomisk.

Visst koster variantene med tak til å folde ned

— enten på bilens nakke eller i dens ryggsekk

— fortsatt tusenvis av kroner mer enn tilsvarende bil med fast tak, men den tid er forbi at staten ruinerer deg med avgifter om du skulle velge bil full av sommerglede.

Luftig følelse

Modeller med stofftak gir fortsatt mer luftig bilfølelse. En enkel takkonstruksjon åpner for brattere frontrute og mer luft inn i bilen. Derfor valgte Audi nok en gang stofftak da de skiftet ut A4 med A5 kabriolet tidligere i år.

Likevel viser tall fra OFV at halvparten velger såkalte brukskabrioleter med foldbart tak i stål som på 20 sekunder legger seg pent ned i bagasjerommet

— og rapper mesteparten av bagasjeromsvolumet.

Årsaken ligger i dagen: Disse bilene krever ikke mer vedlikehold enn vanlige biler, og sola vil aldri være mer et knappetrykk unna.

De viktigste nyhetene

Men du ofrer bakseteplassen dersom baksete finnes (knapt egnet for barn i de minste, og slett ikke beregnet på voksne i de noe større modellene). Dessuten krymper bagasjerommet fra digert till knøttlite når hullet fylles med flere lag brettet tak.

Normalt står nye kabrioletmodeller i kø for å møte den norske våren. Sjelden har nyhetene vært færre enn i år.

Dette er de viktigste:

  • Audi A5
  • BMW Z4
  • Fiat 500 cab
  • Peugeot 308 CC
  • Mazda MX5 (oppgradering)
  • Mini cab

Etter introduksjonen av Peugeot 308 CC (med foldetak i stål) vil trolig ståltak-kabrioletene igjen dominere det norske kabrioletmarkedet. Også i år kan Peugeot ende opp som årets kabrioletvinner i kampen mot BMW og Audi/VW.

Annonse
Se bildet større

AUDI: Med A5 kabriolet sikter Audi seg inn mot de litt bedre bemidlede kundene.

Se bildet større

LUFTSKJERF: En fiffig innretning som blåser varm luft mot nakke og bakhode - og forlenger kabrioletsesongen med et par måneder.

Se bildet større

TRANGT: Baksetet i de aller minste kabrioletmodellene egner seg knapt til å sitte i.

Se bildet større

FOLDETAK: Slik ter et foldetak seg når det tas av. Her på Peugeot 207 CC, en bestselger både i Norge og Europa.

Se bildet større

FIAT 500: Nytt av året er Fiat 500 som liksomkabriolet. Noen vil mene dette egentlig må oppfattes som stort soltak.

Se bildet større

TRANGT: Begrenset bagasjeplass i biler med foldetak.

Se bildet større

SOMMERBIL: Knapt noen bilopplevelse kan sammenliknes med å nyte våren og sommeren med taket nede.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!