Bil:

Tid for toppløst

NY: BMW Z4

Med vårsola tyter kabrioletene fram. Knapt noe er så herlig som å kjøre takløst gjennom sommervarmen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 07.05.2009 kl 16:40

Hvor er alle kabrioletene om vinteren? Tross alt utgjør bilene med mulighet til å kneppe ned taket, stabilt snaue én prosent av alle nysolgte personbiler.

I et normalår betyr det 1000 nye kabrioletmodeller på norske veier, men kanskje ikke flere enn 700 i år. Fjoråret endte opp med 890 eksemplarer, mot 1078 året før, alt ifølge tall fra Oppysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Et blikk ut av bilvinduet i vinterhalvåret tyder imidlertid på noe helt annet. Men med vårsolas kamp med snø og is tyter de fram fra garasjer og andre gjemmesteder.

Overskuddsfenomen

Kabrioletbilene kan deles i fire grupper: stoff- eller fast tak, to seter (roadster) eller fire sitteplasser. De mest ihuga sverger naturligvis til to seter og stofftak.

Å kjøre kabriolet oppfattes fortsatt av mange som et overskuddsfenomen, ikke minst økonomisk.

Visst koster variantene med tak til å folde ned

— enten på bilens nakke eller i dens ryggsekk

— fortsatt tusenvis av kroner mer enn tilsvarende bil med fast tak, men den tid er forbi at staten ruinerer deg med avgifter om du skulle velge bil full av sommerglede.

Luftig følelse

Modeller med stofftak gir fortsatt mer luftig bilfølelse. En enkel takkonstruksjon åpner for brattere frontrute og mer luft inn i bilen. Derfor valgte Audi nok en gang stofftak da de skiftet ut A4 med A5 kabriolet tidligere i år.

Likevel viser tall fra OFV at halvparten velger såkalte brukskabrioleter med foldbart tak i stål som på 20 sekunder legger seg pent ned i bagasjerommet

— og rapper mesteparten av bagasjeromsvolumet.

Årsaken ligger i dagen: Disse bilene krever ikke mer vedlikehold enn vanlige biler, og sola vil aldri være mer et knappetrykk unna.

De viktigste nyhetene

Men du ofrer bakseteplassen dersom baksete finnes (knapt egnet for barn i de minste, og slett ikke beregnet på voksne i de noe større modellene). Dessuten krymper bagasjerommet fra digert till knøttlite når hullet fylles med flere lag brettet tak.

Normalt står nye kabrioletmodeller i kø for å møte den norske våren. Sjelden har nyhetene vært færre enn i år.

Dette er de viktigste:

  • Audi A5
  • BMW Z4
  • Fiat 500 cab
  • Peugeot 308 CC
  • Mazda MX5 (oppgradering)
  • Mini cab

Etter introduksjonen av Peugeot 308 CC (med foldetak i stål) vil trolig ståltak-kabrioletene igjen dominere det norske kabrioletmarkedet. Også i år kan Peugeot ende opp som årets kabrioletvinner i kampen mot BMW og Audi/VW.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon