GM fristiller Saab:

Tilbake til Trollhättan?

Tilbake til Trollhättan?

9-4X: Cadillac-basert Saab SUV fra 2010.

Paradoksalt nok kan en frigjøring fra GM bli redningen for Saab.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.02.2009 kl 12:05

Selv om GM fortsetter sitt eierskap, vil Saab heretter kunne råde over egne ressurser og ta de valg de selv finner hensiktsmessig. Men samtidig stenger GM pengekrana.

Om Saab klarer å finansiere lanseringen av en rekke nesten ferdige modeller, kan merket igjen bli attraktivt for samarbeidspartnere.

Samtidig kan en fristilling føre planlagt Saab-produksjon i Tyskland (hos Opel) tilbake til Trollhättan. Saab har nemlig bevist at de bygger biler med minst like høy kvalitet og til rimeligere pris enn Opel i Tyskland.

Hva kommer?

Først ut er erstatteren for dagens 9-5. Den kommer allerede i år, og vil dele plattform med Opel Insignia. Den avanserte firehjulsdriften kommer fra svenske Haldex, som har sitt utspring i teknologimiljøet rundt Saab.

Så følger Saab 9-4X, en lekker kompakt-SUV som deler plattform med Cadillac SRX og egentlig planlegges produsert i Mexico fra 2010.

9-3 skal også erstattes og i 2011 planlegger Saab introduksjonen av en kompaktbil på størrelse med VW Golf. Et konsept på den glinset på siste års bilmesse i Genève.

Det store spørsmålet er nå om Saab makter å overleve raset i verdensøkonomien og stagnasjonen i bilsalget verden over. Saab regnes som en av verdens minste masseprodusenter, og er bare en firedel av Volvos størrelse.

Hva gikk galt?

Saab har aldri tjent særlig med penger for sine eiere. Utover i 1980-årene så det heller mørkt ut for Saab. Skulle 40 års bilproduksjon ende med totalhavari?

Redningen ble styrtrike General Motors (GM) i Detroit, verdens største bilprodusent med hovedkvarter på størrelse med et middels stort lands nasjonalforsamling. Så 50 prosent av Saab utgjorde vekslepenger for GM i 1990.

Sulteforet

Saab var reddet. Trodde man. Men GM tilførte aldri de nødvendige ressursene for å utvikle Saab, og den påsatte amerikanske toppsjefen skjønte lite av Saabs egenart.

Saab var definitivt ikke som GM, så Saab havnet etter hvert under GMs datterselskap Opel.

Og med det forsvant det lille som var igjen av Saabs egenart. Deres biler endte opp med Opels teknologi – og underskuddene fortsatte. I 2000 kjøpte GM resten av Saab uten at det gjorde noen forskjell.

Produksjonen vokste ikke og GM klarte ikke å posisjonere Saab som et viktig luksusbilmerke i USA. Et forsøk på å Saab-ifisere Subaru Impreza til Saab 9-2x og Chevrolet TrailBlazer til Saab 9-7x mislyktes fullstendig.

Modelltørke

Så kom modelltørken. Riktignok har Saab vist flere spennende konsepter de siste årene, men penger til å sette dem raskt i produksjon uteble.

Problemene tårnet seg etter hvert opp for GM, og rett før jul i fjor var situasjonen så ille at selskapet måtte søke amerikanske myndigheter om 9,4 milliarder dollar (ca 65 milliarder kroner) i støtte for å overleve.

Og Saab fikk – sammen med Volvo – redningspakke fra den svenske staten. Flere forsøk fra GM på å finne kjøpere til Saab har så langt ikke ført fram.

Samtidig sank produksjonen hos Saab fra 134.857 biler i 2006 til 93.338 enheter i 2008, ifølge statistikk bransjebladet Automotive News har hentet fram. Gamle modeller oppgis som årsak til at Saab ikke lenger oppfattes som spesielt attraktiv.

Annonse
Se bildet større

SRX: Cadillac SRX er halvbroren til Saab 9-4X.

Se bildet større

9-X Biohybrid: Saab i Golf-klassen kommer i 2011.

Se bildet større

AERO-X: Kanskje det lekreste konsept Saab noen gang har gjort.

Se bildet større

COMING HOME: Neste Saab bygges i Trollhättan, ifølge Ny Teknik.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!