Tirsdag er det slutt på dette

Tirsdag er det slutt på dette

I mars 2012 ble skiltet hastighet redusert til 70 km/t permanent på riksvei 4 og Ring 3 i påvente av et nytt regelverk som gjør det lovlig for politiet å håndheve den reduserte fartsgrensen i vinterhalvåret. 1. november vil dette skiltet vise 60 km/t. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

1. november senkes farten på flere riksveier i Oslo. Da innføres miljøfartsgrense igjen, blant annet på Ring 3. Det er byrådet som sammen med Statens Vegvesen gjeninnfører ordningen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
01.11.2016 kl 14:06

OSLO: Hensikten er ifølge Statens Vegvesen å redusere utslipp av svevestøv i Oslo.

«Tiltaket er begrenset til vintersesongen, og vil gi bedre luftkvalitet for Oslos innbyggere» skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

I perioden 1. november 2016 til første søndag etter påske, 23. april 2017, vil det bli innført 60 km/t på følgende strekninger:

  • Rv 4 Sinsen-Grorud
  • Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen
  • E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06:00-22:00)
  • Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner

Fartsgrensen resten av året på de gjeldende strekningene er på 70 km/t eller 80 km/t.

– Miljøfartsgrensen fungerer

Det er Statens vegvesen som gjennomfører tiltaket.

– Dette er et tiltak vi vet fungerer, sier avdelingsdirektør Ing-Cristine Ericson i Statens vegvesen i en pressemelding.

– Miljøfartsgrensen fører til bedre luftkvalitet i en by som er plaget av mye svevestøv om vinteren. Dette vil hjelpe mange som sliter med luftveisplager i tørr, kald luft, sier hun.

Ett av flere tiltak

Miljøfartsgrensen er ett av flere tiltak som skal avhjelpe luftkvaliteten i Oslo. Vasking og feiing av veinettet, støvdemping ved bruk av magnesiumklorid og kommunens piggdekkavgift er andre virkemidler som brukes.

– Det er effekten av disse tiltakene til sammen som gir utslag, sier avdelingsdirektøren.

– Vi må bruke de virkemidlene vi har til rådighet for å møte de forpliktelsene vi har for å bedre luftkvaliteten i Oslo, og miljøfartsgrensen er et utslag av at vi tar miljø- og helseutfordringene på alvor, sier Ericson.

LES OGSÅ: Én bilbrann og to kollisjoner på samme strekning på Ring 3 fredag

Ble kuttet i 2013

Miljøfartsgrensen ble avviklet i 2013, etter at politiet mente de ikke hadde lovgjemmel til å bøtelegge bilister som brøt miljøfartsgrensen.

Selv om en juridisk løsning kom på plass, viste en undersøkelse Statens Vegvesen hadde innhentet at gevinsten var svært liten ved å senke farten fra 70 km/t til 60 km/t, skrev Aftenposten tidligere i år.

Det er byrådet som i vinter tok kontakt med Vegvesenet for gjeninnføre fartsreduksjonen.

— Det vil bidra til mindre svevestøv og bedre luft i byen vår, sa byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til Aftenposten.

I mars 2012 ble skiltet hastighet redusert til 70 km/t permanent på riksvei 4 og Ring 3 i påvente av et nytt regelverk som gjør det lovlig for politiet å håndheve den reduserte fartsgrensen i vinterhalvåret.

Og selv om veimyndighetene i 2013 mente gevinstene ved miljøfartsgrense var liten, har de altså nå snudd.

— Den viktigste årsaken er at det nå er innført nye og strengere grenseverdier for svevestøv, både PM10 og PM2,5. Dette stiller mer krav til bruk av virkemiddel. I 2013 erfarte vi også at Forurensningsforskriften ble brutt for PM10 i Oslo, for første gang siden 2006, dette viser også at vi må bruke de virkemiddel vi har tilgjengelig, sa Karl Idar Gjerstad, sjefingeniør ved Miljøseksjonen i Vegdirektoratet og tidligere NILU-forsker, til Aftenposten i vinter.

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Nøkkelord

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!