Merchandising:

Tjener fett på djevelhorn og lego

Tjener fett på djevelhorn og lego

SAMLEMANI: Christer Falck mener merchandise er viktigere enn noensinne i musikkbransjen, fordi det er der mye av de store pengene ligger. I tillegg er det gøy for fansen å eie en bit av artistene, sier han. Falck vet hva han snakker om, han har selv samlet på Prince-effekter siden 1982. (Foto: Dan P. Neegaard)

Kondomer, lego, djevelhorn, parykker og kister du kan begraves i. Det finnes ingen grenser for hva band vil sette navnet sitt på for å tjene penger.

Tekst:

Publisert:

Kiss startet for alvor trenden med kreativ merchandise (faneffekter) allerede sent på 70-tallet.

Da flommet markedet over med Kiss-effekter som tegneserier, sminkesaker, halloween-masker, pez-dispensere og brettspill.

Mellom 1977 og 1979 hadde bandet tjent rundt 100 millioner dollar bare på såkalt "merch".

Og de har fortsatt å gjøre seg bemerket med oppsiktsvekkende effekter. I 2001 lanserte de en Kiss-kiste, som fans kunne begraves i.

U2 i lego

Fortsatt er det vanligst med de tradisjonelle band-T-skjortene, men de fleste større artister stopper ikke der.

Rapperen 50 Cent har satt navnet sitt på kondomer, og Rolling Stones-bassist Bill Wyman lanserte sin egen metalldetektor da han ble interessert i arkeologi.

Purunge jenter kan kjøpe Hannah Montana-parykker, AC/DC tilbyr fansen selvlysende djevelhorn og U2s medlemmer finnes også i legoversjon.

I tillegg kan det nevnes at Mötley Crüe i 2008 inviterte fansen til å delta på et fire dager langt Mötley Cruise, som ifølge NME var en ganske trist båttur.

Og det er ikke bare utenlandske artister som er oppfinnsomme. Hvem kan vel glemme den smått legendariske Sputnik-trusen?

- Det er flere grunner til at band lager sprø "merch". Det kan være en måte å strekke ut hånden til fans på. De synes det morsomt å eie noe som ikke alle andre har, og mange samler.

- Men når Kiss lagde den famøse Kiss-kisten, kan vi nok trygt anta at det var et PR-stunt, sier plateprodusenten Christer Falck.

Han har selv samlet på Prince-effekter siden 1982.

Mye penger

Flere stjerner kombinerer artistkarrieren med klesdesign og parfymemakeri. Popjenter som Gwen Stefani, Beyonce og Britney Spears tjener mye på slik virksomhet.

Og med dagens sviktende platesalg er kommersiell utnyttelse av band og artister ansett som en nødvendighet.

- Det er helt umulig å anslå hvor stor prosentandel av inntektene til store artister faneffekter står for. Det kommer helt an på artisten og fanskaren.

- Neil Young tjener for eksempel ikke stort på dette, mens under Metallica-konserter er det lengre kø foran "merch"-boden enn ølboden, sier Guttorm Raa, general manager hos Warner Music.

Men de som sitter på tallene, vil sjelden ut med dem.

I Turboneger-biografien, "Sagaen om denimfolket", skriver imidlertid Håkon Moslet at bandet glatt kunne selge t-skjorter, hatter og annet for oppimot 300.000 på en konsertkveld.

- Turboneger har vært kjempeflinke med "merch". De har jo en hel klan som nå kler seg ut som dem på konserter, konstaterer Christer Falck.

Gratis reklame

Han mener disse biproduktene er viktigere enn noensinne.

- For det første er det gratis reklame. For det andre tjener man mye penger på det. Det sier seg selv at når det koster 50 kroner å produsere en CD, og du bare kan selge den videre for 70-80 kroner til butikkene, er det lite å tjene.

- Men en T-skjorte kan du produsere for en slikk og ingenting, og selge videre på konserter for 250 kroner.

Handler om identitet

Men det er altså ikke alle artister som har et publikum som kjøper bandstæsj.

- Kurt Nilsen vil aldri selge mange t-skjorter, fordi musikken hans appellerer til folk som egentlig ikke bryr seg så veldig mye om musikk, sier Falck.

- For metallfolket derimot, har musikk med identitet å gjøre. Derfor vil de i mye større grad ønske å eie ting som signalisere hva de hører på.

Han tror dessuten at "merch" kan være en måte å ta opp kampen mot utlovlig fildeling på.

- Det gjelder å gjøre utgivelsene så spesielle at folk ønsker å eie dem. Det kan man gjøre ved å legge ved bonusspor, eller annet som gjør utgivelsen unik. Sånne ting vil motivere folk til å kjøpe plater.

Falck har etter hvert opparbeidet seg en imponerende samling Prince-effekter, men synes likevel Frank Zappa har stått for den mest oppsiktsvekkende faneffekten.

- Han lagde kaffekopper som det sto "I fucked Frank Zappa" på, som han ga bort til kvinner han hadde hatt sex med backstage. Det var kanskje ikke spesielt innbringende, men sikkert veldig moro.

- Og det var utvilsomt rock n' roll.

Annonse
Se bildet større

TURBOSTÆSJ: Turboneger kan selge faneffekter som T-skjorter, hatter og annet for 200.000-300.000 kroner i løpet av en konsertkveld. (Foto: NTB Tema)

Se bildet større

MUSIKK ER IDENTITET: Fortsatt er det vanligst med de tradisjonelle band-T-skjortene, men de fleste større artister stopper ikke der.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!