Ny trend:

- To kaffe og en sofa, takk

- To kaffe og en sofa, takk

PÅ KJØPET: Gratis aviser og mulighet for å kjøpe alt fra serviset til kunsten på veggene er med på å gjøre butikk og kafé til to sider av samme sak, som her på Bolivar café & interiør i Oslo.

Nå skal kjøpelysten stimuleres ved hjelp av koffein.

Tekst:

Publisert:

I 1994 kom den første kaffebaren til Norge, og traktekaffen ble erstattet med espresso, fløteskvetten med melkeskum og wienerbrødet med croissant.

Landets første baristaer ble strategisk plassert bak glass langs de unge og urbanes veier. Og spredte seg raskt som kaffesøl på hvitt skjortebryst: Inn på kjøpesentrene, jernbanestasjonene, universitetene, arbeidsplassene og treningssentrene.

Nå har de også funnet veien inn mellom butikkhyllene. Kafeene vil ikke lenger bare selge deg croissanter, men også en ny pute, hårsveis eller en bok til kaffen. Eller var det kanskje den nye frisyren som skulle gjøre deg kaffetørst?

Kaffe eller kopp

— Gjennom kafeen får vi vist interiørgjenstandene i et levende miljø, sier Rikke Mørck, som i januar startet Bolivar café & interiør i Oslo.

Hun kan by på mat laget fra bunnen av, servert på servise som selges i interiørbutikk i samme lokale, i selskap av veggkunst som også er til salgs.

— Vi hadde en klar tanke om en synergieffekt ved at kafégjestene også kan sveipe innom interiørbutikken. Det tar lengre tid å innarbeide en interiørbutikk enn en kafé, forklarer hun.

Kaffe avec

Forretningsideen fikk hun på ferie i Buenos Aires.

— Byen hadde mange gode konsepter der kafé ble kombinert med andre tilbud, og vi tenkte det burde være mulig å få til noe lignende her hjemme, fortsetter hun, og viser fram spesialimportert sjokoladepålegg og puter sydd av kaffesekker.

Forsker ved Statens institutt for forbruksforskning, Randi Lavik, synes det er naturlig at butikkene ønsker å nyte godt av den populariteten kaffebarene har fått.

— I stedet for at folk går på kaffebar, kan de sitte i butikken. Dermed får stedet solgt både kaffe og kanskje andre varer. Et kaféområde kan dessuten skape et miljø og en atmosfære som gir kundene lyst til å komme tilbake, sier hun.

Miljøsatsning

Bokhandlerkjeden Ark er blant dem som satser på kaffetørste kunder.

— En bokhandel skal være et sted til inspirasjon, og er en butikk hvor man bruker tid. Vi vet at kundene setter pris på å kunne sette seg ned med en kaffe og en bok, sier markedsansvarlig i Ark, Stine Gylterud.

Kjeden har butikker med kaffeservering over hele landet. Enkelte steder har de også samarbeid med Kaffebrenneriet, og nylig åpnet de sin egen kaffebar på Ark Egertorget i Oslo.

— Kafeen vår på Egertorget har mange stamkunder. I utgangspunktet handler kaffeserveringen om å skape et hyggelig miljø i butikkene. Vi håper selvfølgelig at en god atmosfære også vil føre til at kundene kommer tilbake, forklarer Gylterud, og legger til at det er fullt lovlig å prøvelese kjedens bøker i kaféstolen.

— Det er på ingen måte nødvendig å smuglese.

Ventekafé

Kafékonseptene kommer i mange former. Å nyte en kaffe over en god bok er ikke uvanlig. Kombinasjonen hår og mat derimot, er nok noe færre tenker på med vellyst. Men det er nettopp disse to som blir forenet i Podium frisør & café.

— Ideen var å ha en ventekafé for frisørkundene, og i begynnelsen var Podium mest frisør og minst kafé, sier gründer i Podium, Elin Celius.

— Men serveringsbiten har tatt litt av, med mange som stikker innom etter arbeidstid, og høy partyfaktor i helgene. Vi har fått en del kunder ved at folk først stikker innom her for å ta en kaffe, og etter hvert også bestiller en time for klipp, fortsetter hun.

Så ikke bli altfor overrasket om frisøren spør deg om du vil ha en dobbel macchiato med lettmelk to go. Eller om baristaen spør om du kanskje vil ha en klipp av håret i tillegg til klippet på kaffekortet?

Annonse
Se bildet større

VARETEST: Etter å ha kommet til bunns i kaffekoppen får du kanskje lyst til å gå i butikkhyllene på jakt etter en tilsvarende kopp.

Se bildet større

LETT SERVERING: - Det tar kortere tid å innarbeide en kafé enn en interiørbutikk. Kafeen trekker kundene også inn i butikken, sier eier av Bolivar, Rikke Mørck.

Se bildet større

SALGSTRIKS: Du skulle bare ta en kjapp lunsj, og plutselig har du kjøpt en stabel med puter.

Se bildet større

TRENDY: Urbane mennesker har alltid harselert med bygdebutikker som selger alt mellom himmel og jord. Men nå har sannelig fenomenet dukket opp i storbyen som en trendy greie.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!