Tøff i trynet

Tøff i trynet

KONSEPT: Mazda Kazamai på bilutstillingen i Moskva.

Til tross for skjerpede forbrukskrav, tror ikke bilprodusentene SUV-ene dør. Men de endrer utseende, blir mykere og samtidig tøffere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.08.2008 kl 13:30

MOSKVA: Chris Bird, Fords designdirektør, sa under sitt Norgesbesøk i sommer at ny lysteknologi kommer til å endre bilenes design radikalt i årene framover.

Og spesielt vil dette få betydning for SUV-ene fordi lysdiodene vil gjøre det mulig å redusere høyden på fronten, mente Bird.

En slik bil står på Mazdas stand i Moskva akkurat nå. Kazamai heter den. Unge Norihito Iwao i staben til designsjef Yasushi Nakamura brukte et halvt år på å skisse ferdig bilen før karosseriavdelingen overtok. Halvannen måned senere stod Kazamai ferdig.

Størst bilmarked

I den rene SUV-klassen finner neppe Mazdas konsept fotfeste. Til det er den altfor sportslig.

Men navnet Kazamai betyr jo virvelvind, og da framstår sammenhengen klar: Bilen binder sammen SUV- og kupéklassen. Dessuten føyer den seg naturlig inn i Mazdas konseptbilspråk, Nagara (som betyr flyt).

– Dette er en bil vi utelukkende har tatt fram for utstillingen i Moskva, sier Nakamuta, og gjennom det viser Mazda hvor viktig nettopp Russland er blitt i europeisk bilsammenheng.

Russland har nå passert Tyskland som det største bilmarkedet i Europa, og bilsalget tipper trolig 3,4 millioner enheter innen året ebber ut. Det er opp fra 1,059 millioner enheter bare fem år tilbake!

Kjøpelystne russere

Ikke rart at en bilindustri som stamper i motbakke kaster seg over 143 millioner kjøpelystne russere. Nær 70 prosent av dem som handler ny bil i Russland kjøper den kontant, forteller Mikhail Bakhtiarov, president hos verdens største Mazda-forhandler.

20 prosent av dem som handler ny bil, velger en SUV. Og der Vesten sukker og stønner over høye drivstoffpriser og skjerper kravet til utslipp fra bilene, ser det ikke ut til at russerne bekymrer seg særlig mye over CO2-utslippet når de tanker bensin til snaut seks kroner per liter.

– Vi tror ikke russerne innfører miljøskatt på bilene med det første. Det vil i så fall bety kroken på døren for deres egen bilindustri, sier James Muir, president i Mazda Motor Europe.

22 tommers hjul

Streket opp over samme tekniske lest som Mazdas kommende kompakt-SUV (trolig lansering i 2010) framstår Kazamai med 22 tommer store hjul som en blanding av bilen til Batman og James Bonds neste firmabil.

Allerede mens bilen står stille, ser den ut til å være i rask bevegelse. Dens aggressive front og spesielle hekkutforming er muliggjort nettopp gjennom bruk av diode lysteknologi.

Skjerpede krav

Med Kazamai drar Mazda konseptet mange billengder forbi BMW X6.

– Flott at du opplever det slik, sier Norihito Iwao.

– Elementer fra denne bilen blir en realitet en dag, sier Seita Kanai, direktør på Mazdas utviklingsavdeling. Når dette skjer vil ikke Kanei svare på, men han har klokketro på at også europeerne vil forsetter å elske sine SUV-liknende biler, og at biltypen ikke blir borte med skjerpede forbrukskrav.

Derimot opplyser Mazda at de jobber med en ny direkteinnsprøytet bensinmotor som reduserer forbruket og utslippet med 30 prosent i forhold til dagens motorgenerasjon, og at redusert vekt i kommende biler blir svært viktig hos Mazda.

Annonse
Se bildet større

INGEN LASTEBIL: Kazamai laster fire voksne, men er slett ikke tenkt som flyttebil.

Se bildet større

DIODETEKNOLOGI: Lysdiodene har gjort det mulig å utforme karosseriet på en ny måte.

Se bildet større

DIGRE HJUL: Med 22 tommer kommer du fram.

Se bildet større

SKAPEREN: Mazda Kazamai er tegnet av Norihito Iwao.

Se bildet større

LOGO: Hvert konsept fra Mazda har sitt eget tegn.

Se bildet større

TØFF I TRYNET: I Kazamai førsøker Mazda å mikse kupé og SUV.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!