Amerikansk bilindustri

Tørstingenes siste krampetrekning?

Tørstingenes siste krampetrekning?

BILLIGERE: Bensinprisen har falt som en stein de siste månedene og er nå nede mellom 3,50 og 4,00 kroner per liter i bilbyen Detroit.

Amerikanerne har gjen begynt å kjøpe store SUV-er og pickup trucker. Årsaken? Bensinen koster igjen ned mot 3,50 kroner per liter i bilbyen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.01.2009 kl 12:00

DETROIT: I et fritt og uregulert marked vil amerikanerne alltid foretrekke store og motorsterke biler. Intet kan erstatte kubikk i et land med endeløse veier og hvor sikkerheten måles i vekt, høyde og bredde på kjøretøyet.

At amerikanerne vendte miljøverstingene ryggen og orienterte seg mot drivstoffgjerrige miljøbiler i fjor hadde først og fremst sammenheng med det oljedrevne børsrallyet som med turbofart sendte bensinprisen opp mot uhørte 5 dollar per gallon (over 9 kroner/liter med dagens dollarkurs).

Men det var for et halvt år siden. Pushet av hyggelig bensinpris som skvalper mellom 3,50 og 4,00 kroner og statssubsidierte bilprodusenter med akutt behov for å tømme overfylte lagre, solgte igjen SUV-er og pickup truker bedre enn personbilene i desember.

Kjemperabatter

Har man penger, vanker store rabatter på 2008 modellene. Chryslers forhandler i Southfield rett syd for Detroit gir sammen med fabrikken 11.111 dollar i avslag på en 2008 Jeep Commander med 210 hk 2,7 liter V6-motor. Bilen koster i utgangspunktet 30.565 dollar (210.000 kroner).

Og tro ikke har slike avslag kun gjelder biler verden mener amerikanerne bør slutte å lage.

Neida, vil du heller ha en Chrysler Sebring kabriolet til opprinelig 34.960 dollar (3,5 liter V6 og det meste av utstyr), reduseres prisen med 12.319 dollar.

2009 Dodge Journey er satt ned 9000 dollar til 16.000 dollar (3,5 liter V6) og 2008 Dodge Ram 1500 SLT Quad Cab (Big Horn 4,7 liter V8) selges rett under 20.000 dollar (140.000 kroner), ned 17.000 dollar.

Og slik kunne vi forsatt. Rekkene av nye og brukte biler er nærmest endeløs langs Michigan Ave i Ford-byen Dearborn.

New Deal

Men da bilmessen i Cobo Hall åpnet for media på søndag fikk vi bekreftet at dette er en siste krampetrekning. Der står riktig nok bensinslukerne også, men amerikansk bilindustri vet at skal de overleve på statlig nødhjelp må produksjonen omstilles og det raskt.

For om ett år eller så vender også USA og resten av verden tilbake til normale tilstander hvor Kina og India igjen setter fart på produksjonshjulene og på ny sender oljeprisen over 100 dollar. Det vil igjen gi den jevne amerikaner dårlig humør hver gang bensinsluket forlanger tankfylling.

Dessuten vil Obama helt klart forlange flere miles ut av hver gallon drivstoff i fremtidens biler, ikke bare for å spare miljøet, men også for å gjøre USA mindre avhengig av importert olje under mottoet at det er bedre å tanke drivstoff fra Midtvesten enn Midtøsten.

Dette åpner igjen for mer biodrivstoff og ulike hybridløsninger hvor plug-in hybrider a la Chevrolet Volt synes svært interessante.

For å tydeliggjøre dette vil alle som besøker bilutstillingen i Detroit få mulighet til å kjøre miljøbiler i en konstruert naturpark i kjelleren på utstillingssenteret Cobo Hall.

Menet alvorFor å gjøre det klart at den amerikanske bilindustrien nå mener alvor, sa Bob Lutz, GMs visepresident og sjef for global produktutvikling, at i GM ser man utviklingen av biler drevet på strøm som helt sentralt i utviklingen av bilindustrien.

GM kjemper fortsatt med ryggen mot veggen, lever på statlig krisehjelp og må innen utgangen av mars ha lagt fram en plan for hvordan selskapet skal overleve.

Annonse
Se bildet større

MOT VEGGEN: General Motors har fått krisehjelp, men ingen kan med sikkerhet si om GM virkelig kommer til å overleve som bilprodusent.

Se bildet større

NEDSNØDD: Forfallet har kommet langt i bilbyen Detroit.

Se bildet større

VOLT: Det knytter seg betydelig spenning til GMs plug-in hybride Volt.

Se bildet større

FREMTIDEN: Bob Lutz med det elektriske konseptet Cadillac Converj.

Se bildet større

UT: Ford F-150 be kåret til Truck of the Year under åpningen av bilutstillingen i Detroit. Men framtiden er usikker for tørstingene, som denne "versting"-utgaven, SVT Raptor.

Se bildet større

USOLGT: Millioner av nye og brukte biler dumpes ut med enorme rabatter og fantasifulle finansieringspakker i USA.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!