Trafikkforholdene i Grefsenkollveien engasjerer

Trafikkforholdene i Grefsenkollveien engasjerer

Ikke lenge siden sykkel smalt inn i bil, i Grefsenkollveien. FOTO: NORDRE AKER BUDSTIKKE

Men du blir kanskje overrasket når du hører hvor mange ulykker med bil og sykkel involvert, som er registrert i Grefsenkollveien i løpet av de siste ti årene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.09.2017 kl 14:06

GREFSEN: For et par uker siden smalt det i Grefsenkollveien - en syklist traff en bil, nødetatene var på stedet.

«Sammenstøt mellom bil og syklist. Trolig mindre skader på syklist. Nødetater er på vei. Syklisten har kjørt inn i siden på en bil, og falt i bakken. Syklisten blir undersøkt av ambulansepersonell nå. Vi foretar undersøkelser,» tvitret politiet 23. august.

Operasjonsleder Tor Grøttum ved Oslo Politidistrikt kommenterte også blant annet følgende til Nordre Aker Budstikke:

– Syklisten kom ned Grefsenkollveien i beskrevet ganske høy fart. Det virker ikke å være alvorlig skade på syklisten.

Kommentarer

Etter at Nordre Aker Budstikke delte saken på Facebook, ble trafikkforholdene i veien heftig diskutert i kommentarfeltet, særlig fra folk som bor i nabolaget til Grefsenkollveien.

«Merkverdig at det ikke settes igang tiltak - uhellene blir registrert, og det bør utifra statistikken være nokså enkelt å lese at akkurat dette krysset/bakken er utsatt, og dernest ta tak i problemet?»

LES OGSÅ: Grefsenkollveien - sammenstøt mellom buss og sykkel

En annen skriver:

«Vi bor rett nedi gata og er dessverre forberedt på at det en dag ikke går så bra som dette. Har vært vitne til mange nesten-ulykker gjennom kjøkkenvinduet. Syklister, med og uten hjelm, setter utfor, i full fart og de regner vel med at det går bra. I tillegg har du ungdom på skateboard som heller ikke vet å bremse.»

Videre:

«Krysset Kjelsåsveien og Grefsenkollveien burde vært merket som farlig - eventuelt skulle det vært full stopp ovenfra og til høyre. Motorsykler og spreke biler speeder dessuten opp bakken for å teste kraft og fart. Rart at ikke noen reagerer og setter igang tiltak.»

En annen skriver:

«De (syklistene, journ. anm.) kjører mye fortere nedover Grefsenkollveien enn det fartsgrensen tillater (den er 40 km/t), så det er jammen ikke lett å være fotgjenger eller bilfører! Jeg håper bare at ingen barn blir kjørt ned av syklist i området!»

Flere kommentarer:

«Helt enig i at både rulleskiløpere og syklister setter eget liv i fare nedover Grefsenkollveien, absolutt grunnlag for at politiet tar noen kontroller der.»

«Her bør politiet inn i bilde med tiltak. Og trafikketaten med fartsdumper. Blir verre å få til den enorme farten for biler og sykler om det er plassert tett med fartsdumper på flatene. Forstår at de ikke være i bakkene da bussen ikke vil komme opp om vinteren, men det vil begrense om du noen på flatene.»

LES OGSÅ: Sykkel mot bil i svingen i Grefsenkollveien

Se bildet større

Denne sprekingen ønsker ikke stå frem med navn, men forteller at han innemellom bruker Grefsenkollveien som treningsarena, og i tillegg at han selv nok kan ha ligget i høyere fart enn 65 km/t på sykkel i nedoverbakke. Men at det gjelder å være forsiktig og hensyn ta trafikk som eventuelt kommer fra sidegatene. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Men hvor mange ulykker er registrert?

Det er Statens Vegvesen som fører statstikk over trafikkulykkene.

– Det er registrert bare én trafikkulykke med bil og sykkel involvert i Grefsenkollveien i løpet av de ti siste årene, frem til 31.12.2016. Men mørketallene er store. Erfaringen tilsier at bare én av ti sykkelulykker i trafikken registreres hos politi. Det ser vi blant annet ved å sammenligne med legevaktens tall for sykkelskader, forteller Øystein Skotte, senior kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen.

Men det er i tillegg registrert to ulykker med sykkel involvert i krysset Kjelsåsveien og Grefsenkollveien, den ene fra 2007 og den andre fra 2017.

Til sammenligning er det registrert noen flere forskjellige andre trafikkulykker - uten syklist involvert - i løpet av samme ti år, ellers i Grefsenkollveien og ned til Kjelsåsveien, her kan du selv se hva slags ulykker på vegkart.no.

Ved å zoome inn på kartet, vil du få opp små grønne prikker, som man kan klikke på, for å få informasjon om akkurat hvor ulykkene har skjedd, hvilke type ulykke dette gjelder, og når ulykken skjedde.

Det er også i kartet registrert en ulykke hvor sykkel har kjørt på fotgjenger, i 2016, men den er registrert «ved Grefsenåsen».

Hvordan rapporteres trafikkulykkene?

Oslo politidistrikt forteller følgende om deres rutiner ved trafikkulykker:

– I saker hvor politiet er involvert og oppretter sak og/eller det anmeldes, skal det inngå i statistikken og rapporteres til Statens Vegvesen, ifølge Unni T. Grøndal, pressesjef i Oslo politidistrikt.

Men som Skotte i Statens Vegvesen, peker hun på mørketall.

– Det kan være mørketall i dette. Eksempelvis hvor syklisten bringes til eller tas med for helsesjekk uten at det opprettes sak, gjerne i singelulykker. Eller andre grunner til at det ikke opprettes sak, forteller hun.

Andre grunner til at eksempelvis ulykker i Grefsenkollveien ikke står i statstikken til Statens Vegvesen, kan være at politiet har opprettet sak på annen adresse, kanskje i tilstøtende veier.

– Etter omorganiseringen i forbindelse med politireformen, er det de ulike enhetene våre som skal melde inn. Sakene går først inn til felles straffesaksinntak, sier Grøndal. Hun legger til at de ikke har ettergått meldinger som er gitt til Statens Vegvesen.

LES OGSÅ: Bil kjørte i fjellvegg i Grefsenkollveien

Se bildet større

Fra venstre: Olav Tyrhaug, styreleder i Grefsenseteren Boligsameie og styreleder i Grefsentoppen Boligsameie, Thor Johnsrud. FOTO: KRISTIN TUFTE HAGA

Beboerne

Styreleder i Grefsentoppen Boligsameie, Thor Johnsrud, understreker at for sameiet er det først og fremst ønskelig med tiltak i Grefsenkollveien, som hindrer biler i å kjøre fortere enn de tillatte 40 km/t.

– Det er jo også syklister som kjører fort ned bakkene her, men det er fortrinnsvis bilistene vi ønsker at skal sette ned farten – det er jo også biler som gjør mest skade. Men så klart syklistene skal jo også følge fartsgrensene, sier Johnsrud, som møter på Olav Tyrhaug, styreleder i Grefsenseteren Boligsameie.

Det er også planlagt to fartshumper i Grefsenkollveien, ifølge Bymiljøetaten. Nordre Aker Budstikke har vært i kontakt med Bymiljøetaten om dette, og eventuelt tidsperspektiv på fartshumpene, men har foreløpig ikke lykkes i å motta noe konkret svar på dette.

– Vi tror jo, og håper på, at de planlagte fartshumpene vil dempe farten på bilene i hvert fall, sier Johnsrud.

Ønske om fartsmåling

Han forteller videre at beboerne fra flere sameier og borettslag langs veien i 2016 henvendte seg til Bymiljøetaten med forespørsel om lån av fartsmålingsutstyr.

«Vi er seks sameier og borettslag som ligger inntil og nær Grefsenkollveien. Vi har hatt store problemer med at alt for mange bilister kjører alt for fort, og det er flere farlige situasjoner som oppstår ved kryssing av vei, i tillegg til det generelle ubehaget,» skrev beboerne til Bymiljøetaten, i begynnelsen av november i fjor.

«Denne forespørselen dreier seg derfor om Oslo Kommune ved Bymiljøetaten har utstyr som benyttes til slik måling, og om vi i så fall kan få leie utstyret - få hjelp til å gjennomføre en relevant mengde målinger. Vi er forberedt på å dekke kostnadene?»

Bymiljøetatens svar kom ikke beboerne i møte:

«Etaten har fartsmålingsutstyr, men det tilbys dessverre ikke utlån av dette.»

LES OGSÅ:

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse