Elgen helt fiksert på veisaltet

Tre år siden Oslo kommune vedtok å stoppe veisalting

...."så raskt som mulig", står det i bystyrevedtaket. Fortsatt saltes det, også i vernede Maridalen. Marianne Borgen (SV) vil ta opp med byråden det Borgen mener er manglende kritisk holdning til veisaltingen.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 05.03.2015 kl 13:21

MARIDALEN: "Oslo kommune skal erstatte veisalting med mer miljøvennlig alternativ så raskt som mulig." Det er bystyrevedtaket som ble gjort for snart tre år siden.

Nordre Aker Budstikke skrev om veisaltingen, store protester mot saltingen og miljøskader som følge av saltingen, for kort tid siden.

Elgen liker salt, i denne videoen er den så fiksert på veisaltet, at den ikke bryr seg om hverken biler eller lys.

Les også: Slapp av! Ungen din kan ALDRI blir for mentalt sterk!

Fortsatt salt

Men fortsatt saltes det, til tross for nevnte bystyrevedtak. I landskapsverneområdet Maridalen spesielt. Bymiljøetaten trekker frem tryggere for bussene på vinterveiene, som en årsak til saltingen i Maridalen.

Odd Olav Bratteberg, presseansvarlig i Bymiljøetaten sier følgende.

- Vi har ingen oppgave over hvor mye vi betaler entreprenørene våre for saltingen. Dette inngår i betalingen av den totale beredskap fra 15. oktober til påske. I dette inngår å holde nok maskiner og mannskap klar til å brøyte, salte eller strø singel når forholdene krever det.

TIPS NORDRE AKER BUDSTIKKE!

- Saltbruken de tre siste vintrene er 8500, 7300 og 5300 tonn så langt for sesongen 2014/2015, for hele Oslo, kan Bratteberg opplyse.

Les hele intervjuet med Bymiljøetaten lenger ned i saken.

Vernet område

Marianne Borgen (SV) - leder for bystyrets miljø- og samferdselskomite er enig i at "trygghet" for passasjerene på bussene er viktig.

- Men at det fortsatt ikke er utviklet gode alternativer til veisalting er veldig beklagelig, sier Borgen.

Hun fortsetter.

- Når vi har vernet et område for å ta vare på de unike kvalitetene, så kan vi ikke ødelegge det med vedvarende salting.

Hverken høy fart eller mye trafikk

- Noen steder er det kanskje vanskelig å unngå salting, spesielt der det er mye trafikk og høy fart og fartsgrense. I Maridalen er det ingen av delene. En vei med godt gammeldags vintervedlikehold, passer med kulturlandskapet og er i tråd med vernet mener bystyrepolitikeren.

Hun mener det bør finnes alternativer til salting flere steder.

Mer kritisk

- Saltet skaper problemer for vegetasjon og miljø, men også for glatte fortau for fotgjengerne. Jeg vil ta det opp med Byråden hvorfor det ikke er en mer kritisk holdning til saltingen i Maridalen. Spesielt i landskapsvernområdet i Maridalen bør det være mulig i større grad å unngå salting. Her er det som nevnt ikke snakk om hovedveier med høy hastighet, sier Borgen.

Les også: Eldre utsatt for overgrep av falske hjemmehjelpere

- Salte minst mulig

Miljø- og samferdselsbyråd, Guri Melby (V) forteller at målet er å "salte minst mulig".

- Bymiljøetaten har et bevisst forhold til dette og jobber målrettet med å redusere saltbruken, spesielt med tanke på at Maridalen er et verdifullt naturområde.

- Samtidig må vi ta trafikksikkerheten på alvor. For meg er det viktig at det kommer et alternativt til veisalting som er bedre for miljøet og ivaretar trafikksikkerheten, derfor er pågående forskning svært viktig, sier byråden, og viser for øvrig til Bymiljøetatens uttalelser.

Bymiljøetaten forteller at det "gjennom mange år" har vært arbeidet med alternative og mer miljøvennlige løsninger enn dagens veisalt.

- Hittil har det ikke dukket opp produkter som har tilstrekkelig effekt og som kommunen mener har et forsvarlig kostnadsnivå, ifølge Leif Kristiansen ved informasjonsavdelingen i Bymiljøetaten.

Han legger til at forskning og utprøving foregår fortløpende, i regi av Veidirektoratet i samarbeid med blant annet SINTEF.

Buss

- I Maridalen er det bussruter som gjør det absolutt nødvendig å sikre tilstrekkelig friksjon. Gjennom store deler av vinteren er det kun bruk av salt, som løsning eller befuktet tørr-salt, som kan opprettholde denne standarden, ifølge Bymiljøetaten.

Han forteller videre at kommunen gjennom en kald periode tidligere i vinter etablerte vintervei med snødekke i Maridalen, noe som fungerte bra helt frem til omslaget i temperatur kom.

- Med mildværet gikk vinterveidekket i oppløsning på mye av strekningen. Resultatet var at busser sto på kryss og tvers innover i Maridalen. Intens innsats med tungt brøyteutstyr og veihøvler fikk løst opp i kaoset etter hvert, men det frister ikke til gjentakelse, ifølge Kristiansen.

Detaljert når det skal saltes

Han forteller videre at det i kontrakten med entreprenøren - Mesta AS - er en detaljert beskrivelse av når det skal saltes, hvilke metoder som skal anvendes og hvilke mengder som skal legges ut.

Mesta har til Nordre Aker Budstikke fortalt at de selv importerer salt til veiene.

- Selv om saltbilen observeres innover i Maridalen, eller andre steder, innebærer ikke dette at den til enhver tid salter – eller salter hele strekninger. Mye av oppgaven består i å observere forholdene og vurdere behov for tiltak. Og det er alltid et overordnet mål om å bruke minst mulig salt, sier Kristiansen.

Kontrollerer

- Våre kontrollører kjører også jevnlig rundt på veinettet for å følge med på arbeidsutførelsen og resultatene på veien. Avvik rapporteres og tas opp med entreprenøren.

Kristiansen forteller også at Vann- og avløpsetaten kontrollerer jevnlig vannkvaliteten i Maridalsvannet. De har ikke registrert saltinnhold utover det som naturlig finnes i alt ferskvann.

Når skal det saltes?

Odd Erling Botn i Statens vegvesen forklarte for en tid tilbake til vg.no om når det skal saltes.

- Hvis det er meldt snø, saltes veien før snøfallet. På denne måten unngår veivesenet at snøen pakker seg i veibanen.

- Hvis snøen likevel legger seg, blir veien saltet igjen for å unngå at snøen pakker seg.

- Før et brått omslag til kuldegrader, saltes det selv om det i utgangspunktet er tørt. Væromslaget kan nemlig gi kondens som fryser på veien.

- Ved våt veibane saltes det hvis det er meldt kuldegrader, eller hvis man kan forvente såkalt utstråling. Utstråling kan forekomme når skydekket klarner opp på kvelden. Det kan gi minusgrader i veibanen selv om temperaturen i luften er varmere enn null grader.

- Er veien våt selv om det er kuldegrader, skyldes det ofte salt. Dette saltlaget må vedlikeholdes med nye doser. Hvor ofte, avhenger av trafikkmengden.

- For å bruke minst mulig salt saltes det som regel før trafikken starter for fullt på morgenkvisten eller i rushtrafikken. Saltet bryter nemlig opp bindingene i pakket snø, og trafikken hjelper til med å bryte opp og fjerne denne snøen.

- Det saltes ikke hvis det er kaldere enn 15 kuldegrader.

«Nye» Nordre Aker Budstikke

I 2015 er Nordre Aker Budstikke relansert som ny, ren nettavis på nab.no.

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt nye, gratis nyhetsbrev!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

Vis mer info

Teknisk info

Når du besøker et nettsted vil webserveren logge noe teknisk info som din IP-adresse, hvilken nettleser du bruker og tidspunktet for hver gang du forespør data fra serveren, altså når du klikker på en intern lenke og laster en ny nettside eller tilhørende data som skrifttyper, bilder, ulike script som kreves for at nettsiden skal fungere.

Disse dataene spares bare en viss tidsperiode for å kunne utføre feilsøking og feilretting i systemene, og deles aldri med avisens ansatte eller tredjepart.

Brukerinformasjon

Vi lagrer noe informasjon om deg som bruker. På dette nettstedet lagres ingen sensitiv informasjon, men enkel kontaktinformasjon som du gir fra deg når du oppretter en brukeronto eller kjøper tjenester i nettavisen vil lagres i våre databaser. Dette er nødvendig for å kunne levere tjenestene til deg. Disse dataene slettes når du sletter din brukerkonto.

Hvem lagrer vi data om?

Vanlige besøkende/lesere:

Hvis du besøker dette nettstedet uten å ha registrert en brukerkonto eller abonnement, lagres følgende data om deg:

Innloggede brukere og abonnenter:

Hvis du velger å opprette en brukerkonto og/eller abonnement på nettavisen, vil også følgende informasjon lagres om deg:

NB: Etter at data er slettet vil de likevel kunne spares i inntil 180 dager i backuper. Backuper lagres med høy sikkerhet og begrenset tilgang, og er nødvendig for å kunne drive feilsøking og ivareta brukerenes og datasystemenet sikkerhet.

Dine rettigheter:

Som bruker av dette nettstedet kan du kontakte avisen for å få dine data utlevert og/eller slettet.

Har du en brukerkonto/abonnement, kan du logge inn i din brukerprofil og laste ned dine lagrede data, samt slette din brukerkonto og tilhørende data når som helst.

Du kan også slette alle lokale data i din nettleser. Fremgangsmåten for dette varierer mellom ulike nettlesere og enheter.

Anbefaling: Ved å benytte deg av EU-tjenesten YourOnlineChoices.com kan du selv til en viss grad styre hvordan ulike annonseleverandører sporer deg, samt lese mange gode tips til hvordan du kan beskytte deg selv. Åpne YourOnlineChoices.com i et nytt vindu.

NB: Enkelte systemkritiske data som finnes i for eksempel webserverens logger vil ikke kunne slettes på forespørsel, men disse slettes automatisk etter kort tid iht informasjonen ovenfor.


Hvis du trykker AVVIS vil ingen informasjonskapsler lagres i din nettleser og ingen data om deg logges i våre databaser. Det betyr også at vi ikke kan vite om du har godkjent eller ikke, slik at du vil se denne advarselen på hver side du besøker. Teknisk informasjon (webserverlogger) vil likevel lagre din IP-adresse og nettleserinformasjon, men dise slettes fortløpende som beskrever ovenfor.

Vi tar ditt personvern på alvor

Ved å besøke dette nettstedet vil noen data bli lagret. Dette er informasjon som er nødvendig for å kunne tilby tjenesten til deg.

Vi lagrer så lite data vi kan, så kort tid som mulig.

Mer informasjon