Trenger en ny bussrute

Trenger en ny bussrute

Her på Korsvoll kan de bli sittende og vente en stund, Helga Hars, Jorunn Blaker Elvegård og Bjørg Vestvik, men noen buss stopper ikke for dem. Men det kan det kanskje bli en endring med? FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det hjelper lite med gode tilbud til eldre, hvis man ikke har mulighet til å komme seg dit. – Jeg frykter at veldig mange gamle sitter inne og ikke blir aktivisert, sier Helga Hars i Eldrerådet. Et nytt tilbud kan være på trappene.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.09.2016 kl 18:10

KORSVOLL/NORDRE AKER: På en benk ved Grinda på Korsvoll sitter Helga Hars, Jorunn Blaker Elvegård og Bjørg Vestvik. Alle tre er representanter i Eldrerådet i Nordre Aker. Vestvik er også styreleder i Tåsen seniorsenter.

Mangler transport for dem som ikke har lett for å gå

Det er en fin høstdag ved Grinda. Og Nordre Aker er generelt en bydel det er fint å bli gammel i, men det er et problem.

– Transporten, sier Vestvik, og forklarer:

– Korsvoll og Nordberg tilhører Tåsen seniorsenter. Men dit er det langt å gå hvis du bor her oppe. Nærmeste bussforbindelse er ved Carl Kjelsens vei eller Maridalsveien. Dessuten: mange mister førerkortet når de blir eldre, og da er det vanskelig å komme seg rundt.

– Vi har riktignok et tilbud på Frivillighetssentralen, der man kan bestille transport mot et gebyr. Men de har få sjåfører og kan ikke ta unna alle som ønsker det. Og TT-kortene til taxi forsvinner fort, legger hun til.

LES OGSÅ: Hvorfor bryr vi oss ikke mer om hvordan de gamle har det?

Ønsker en matebuss

Løsningen, mener de tre, er en ny bussrute. En «shuttlebuss», ringbuss eller materute som kan dekke de områdene av bydelen hvor det er langt til annen kollektivtransport. En slik bussrute kan transportere eldre og andre som har vanskelig for å gå langt, til ulike tjenestetilbud.

– Minibank, posten og NAV, ramser de opp.

– Bussen kunne gått på tvers av bydelen, og ta passasjerene til for eksempel Tåsen senter og Storosenteret. Og det er ikke behov for mange avganger. To ganger før 12 og to ganger etter 12 ville være nok til at folk har et tilbud å forholde seg til, sier de tre.

Se bildet større

Helga Hars, Jorunn Blaker Elvegård og Bjørg Vestvik i Eldrerådet. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Forebyggende

På Tåsen seniorsenter tilbys det for eksempel både fotpleie og frisør, og med Tåsen senter rett ved siden av vil de fleste eldre finne tilbudene de trenger i hverdagen, i tillegg til sosialt samvær.

– Det vil ikke minst være forebyggende, sier Vestvik.

– Jeg frykter at mange eldre sitter inne uten å komme seg ut. Det er veldig leit, og spesielt når Nordre Aker er pilot og foregangsbydel for alders- og demensvennlig by, sier Hars, som oppfordrer både bydelen og Ruter til å kjenne sin besøkelsestid.

LES OGSÅ: Påls historie om morens sykehjemskamp imponerer eldrebyråden]Påls sykehjemskamp for moren inspirerer edrebyråden

«Stebarnet» Korsvoll

I Korsvoll- og Nordberg-området er det spesielt dårlig stilt, påpeker Elvegård.

– Særlig Korsvoll har blitt et stebarn i bydelen, mener jeg. Når det skjer noe, foregår det gjerne på Kjelsås, Grefsen eller Tåsen. Fra Korsvoll blir veien lang når man er dårlig til bens og ikke kjører bil. Det er rett og slett vanskelig å komme seg rundt, sier hun, og trekker en sammenlikning:

For ikke altfor mange år siden var det 13 butikker, fire kiosker og ett postkontor, bare på Korsvoll. I dag er tilbudet langt mer sparsommelig.

– Jeg mener ikke at vi skal tilbake til slik det var. Men tjenestene har blitt langt ned og samlet andre steder, uten at infrastrukturen er på plass, sier Elvegård.

– Det er ikke slik at vi ønsker nye tilbud på bekostning av andre deler av bydelen, men vi vil ha noe, vi her oppe på Korsvoll også. Men mye hadde løst seg med en egen bussrute, supplerer Bjørg Vestvik.

– Det viktigste er at de eldre kommer seg ut. Og her oppe på Korsvoll er det virkelig krise, avslutter Hars.

Men denne lokalbussen lar vente på seg: «Alle» er enige om snuplass for 55-bussen, men her er Ruters svar.

Har pilotprosjekt klart

De tre kvinnene får full støtte fra Heidi Karsrud Nordal, som er prosjektleder for Alders- og demensvenlig by, der Nordre Aker er pilotbydel.

Se bildet større

Heidi Karsrud Nordal. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Allerede denne uken er en ny, ekstra bil med ni seter leaset inn til Sogn Frivilligsentral. Den kan bestilles til transport i lokalmiljøet ved å ringe sentralen, forklarer hun. Men et mer omfattende tilbud er også på trappene.

– Et slikt busstilbud var noe av det første jeg begynte å jobbe med da vi startet prosjektet. Folk må kunne komme seg til møteplassene i bydelen, sier Nordal.

– Det er helt nødvendig at dette tilbudet er fleksibelt, og en transportløsning som folk kan bestille når de trenger det. Vi har derfor i samarbeid med Ruter utarbeidet en pilot på Ruter Flex, fortsetter hun.

Det er snakk om et dør-til-dør-tilbud i regi av Ruter, med en 16-setersbuss – eventuelt 11 seter og en rullestol – forklarer hun. Pilotprosjektet vil kunne gå over tre-fire år, og mangler nå bare finansiering. Dermed står og faller tilbudet på om byrådsavdelingen for eldre, helse og sosiale tjenester bevilger de nødvendige pengene.

– Vi håper på penger i 2017-budsjettet. I tilfellet kan tilbudet starte neste år, sier Nordal.

Byråden er positiv

Se bildet større

Inga Marte Thorkildsen. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

– Dette er noe vi ønsker, og som jeg skal jobbe hardt for å få realisert, sier eldrebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV).

Onsdag legges byrådets forslag til Oslobudsjett for 2017 fram, men Thorkildsen må skuffe Nordal og damene på Korsvoll.

– Dette er dessverre ikke klart til i morgen. Men vi jobber opp mot Ruter for å avklare tekniske løsninger og hva som er mulig. Det er for eksempel spørsmål om det skal være en el-buss, og det syns jeg vi bør få til, sier Thorkildsen.





LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!