Trikkene blir nye på Grefsen

Trikkene blir nye på Grefsen

Administrerende direktør for trikken, Birte Sjule, og leder for Grefsen verksted, Lars Olsen, kan glede seg over store forbedringer innvendig på "Italiatrikkene". Legg merke til setetrekkene. FOTO: SPORVEIEN

Italiatrikkene skal gå i ennå syv år til. Nå får de en etterlengtet ansiktsløft, og det vil skje i vognhallen på Grefsen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.11.2017 kl 17:47

GREFSEN: Sporveiens 32 store SL95-trikker, kjent som Italiatrikkene, ble satt i trafikk fra 2000.

Det skal nå bestilles nye trikker til Oslo, og både SL95 og forgjengeren SL79 (som har trafikkert Oslo siden 1982) skal skiftes ut. Leveringstiden på mye trikker innebærer likevel at dagens trikker vil være i trafikk i mange år fremover.

I en felles erkjennelse av at SL95 trikkene har sett litt triste ut innvendig har det nå vært gjennomført et felles prosjekt fra Sporveien trikken, Oslo Vognselskap og Ruter. Målet for prosjektet har vært en innvendig oppgradering av primært SL95.

Se bildet større

Interiøret i en SL95-trikk i dag. Nå skal de oppgraderes. FOTO: Punkmorten / Wikimedia Commons

Se bildet større

Nye setetrekk er blant oppgraderingene SL95 nå får. FOTO: SPORVEIEN

SL95 vil bli å se i trafikk i Oslo frem til leveransen av de nye trikkene er avsluttet, en gang mot slutten av 2024 – med andre ord i syv år til. Dagens innredning er svært slitt og en utbedring vil gi de reisende en langt bedre opplevelse.

Setetrekk skal skiftes, og stoppen skiftes der dette er nødvendig. Det vil i tillegg bli etablert en hyppigere kontroll og utskifting av seter enn tilfellet er i dag.

Veggpaneler vil bli skiftet der dette er nødvendig, og malt/lakket der behovet er til stede. Alle gule holdestenger vil bli byttet. Det vil også bli lagt nytt gulvbelegg.

Endelig vil ripefolien på vinduene bli skiftet. Det er også planlagt arbeider for SL79, om i en noe mindre skala.

Se bildet større

SL95-trikkene trafikkerer blant annet linje 17 og 18 til Rikshospitalet. De kan kjøres i begge retninger, og er derfor ikke avhengig av en sløyfe å snu i. Her ved Forskningsparken. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Oslo vognselskap finansierer arbeidet, som utføres ved verkstedet på Grefsen. Nytt gulvbelegg, som inngår i avtalen med Ansaldo Bereda, skal utføres på Holtet. Prosjektet har vært drevet frem av et felles ønske om å la SL95-trikkene fremstå i et bedre lys, melder Sporveien i en pressemelding.

LES OGSÅ:

Sporveien om erstatningsansvar i Grefsenveien

Har kjørt lengst i Oslo: Denne trikken har kjørt "50 ganger rundt jorda"

I 1956 var vignhallen på Grefsen «En aldeles uhørt moderne sporvognshall»

Meld deg på nyhetsbrev!

Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!

Nøkkelord

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse