ANNONSE
Annonse

Trimmer studenthusplan

Mellom Vestgrensa Studentby (i bakgrunnen), og husene i Bukken Bruses vei kommer trinn to av studentbyen. Foto: Karl Andreas Kjelstrup

Studentene skriker etter flere steder å bo, mens naboene frykter «høyhus» og trafikkaos i Trimveien. Også politikerne er splittet.

Nordre Aker Budstikke
Nordre Aker Budstikke

Publisert:

Sist oppdatert: 07.04.2008 kl 08:55

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

SOGN: Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) er i gang med byggetrinn to i Vestgrensa studentby. De første to blokkene i Trimveien 6 sto ferdig i 1999, men skal etter planen nå utvides til nummer 8 med cirka 160 nye hybelenheter. Gjeldende regulering åpner for bygging av to fireetasjers blokker, men arkitektkontoret Petter Bogen har på vegne av SiO bedt om at reguleringen omgjøres slik at det kan reises seksetasjersbygg.

Naboene kritiske

Plan- og bygningsetaten (PBE) har vurdert det dit hen at seks etasjer blir for høyt mot småhusbebyggelsen i nabolaget, og får støtte fra Blindern Vel.

– De planlagte blokkene vil fremstå som svært kompakte og dominerende i forhold til villabebyggelsen i Bukken Bruses vei, sier Unni Eriksen i Blindern Vel.

Hun reagerer på at utbyggeren SiO Eiendom sammenlikner utbyggingen med blokkhøydene i Statsbyggs reguleringsarbeid i Gaustadbekkdalen.

– Det de ikke sier noe om, er at det forutsettes at bygningsmassen i det utbyggingsfeltet avtrappes mot boligområdet i Bukken Bruses vei. Dessuten ligger Statsbyggprosjektet lenger fra boligfeltet enn det studentboligblokkene vil gjøre.

Stor hybeletterspørsel

– Oslo trenger studentboliger, så mange og så fort som mulig. En reduksjon fra seks til fire etasjer vil bety cirka 60 færre hybler. Det er et stort antall, forklarer Øistein Myhrvold, prosjektsjef hos SiO.

Ved studiestart i fjor måtte SiO, som totalt har over 6000 studentboliger i Oslo, avvise rundt 2700 hybelsøkere.

– I tillegg blir et fireetasjers bygg på tomta veldig dyrt. Vi er pålagt en maksgrense på 600.000 kroner per hybelenhet. Det er i seg selv et stramt budsjett, sier Myhrvold, som mener to ekstra etasjer vil gjøre bygget rimeligere.

Vil ikke bygge i høyden

Forslaget til endret reguleringsplan for Trimveien 6-8 skal opp i kveldens bydelsutvalgsmøte (BU), men var til behandling i Miljø-, plan- og samferdselskomiteen (MPS) allerede før påske.

Etter forslag fra Arbeiderpartiet, vedtok komiteen, mot Venstres stemme, at gjeldende reguleringsplan bør bli stående. Dersom BU ikke har en annen oppfatning enn komiteen, er det dette vedtaket som blir sendt som bydelens innspill til rådhuset. Venstres forslag om at dagens reguleringsplan endres til å gjelde seks etasjer, falt med kun sin egen stemme. Nedstemt ble også bydelsdirektørens forslag, som gikk inn for å opprettholde gjeldende reguleringsplan, men tillate seks etasjer nærmest Ring 3.

Frykter trafikken

I tillegg til høyden, er Blindern Vel bekymret for at de nye byggene, uansett størrelse, vil generere mer trafikk i området, som de allerede mener er «ute av kontroll».

– Farlige situasjoner og parkering på grønt- og friarealer forslummer området, mener Unni Eriksen.

– I forbindelse med ny regulering må det presiseres at biladkomsten til området skal skje fra nord, via Trimveien, og ikke fra sør i den delen av Vestgrensa som populært kalles «brobakken». Det vil nemlig skape en svært risikabel trafikksituasjon på tilstøtende veinett, i et område som er skolevei for barna i Bukken Bruses vei, sier Eriksen.

– Få ekstra biler

– Trimveien er en offentlig vei, med en del parkering langs veien. Det er absolutt ikke vårt ønske. Vi har bedt Politiet og Samferdselsetaten om å sette opp «parkering forbudt»-skilt, men det har ikke blitt gjort. Garasjeanlegget i Trimveien står ofte tomt og har med 150 p-plasser mer enn god nok kapasitet til å dekke parkeringsbehovet i området, sier Myhrvold hos SiO.

Han mener de nye hyblene ikke vil føre til mange flere biler.

– I praksis gjør det ikke det. Vi bygger hybler og boliger for single og par uten barn. Da har de fleste ikke bil. Vi regner med 0,1-0,15 prosent bildekning. Med 160 hybler vil det bety at nybygget tilfører området 16-24 flere biler enn i dag. En stor del av belastningen med parkerte biler i Trimveien skyldes andre enn SiOs studenter og ansatte, blant annet besøkende til Rikshospitalet. Med parkering forbudt i denne veien vil antallet biler reduseres for alle som ikke benytter SiOs eiendomsmasse i området, sier han.

Blindern Vel er ikke enig med SiO.

– Faktum er at det eksisterende garasjeanlegget i liten grad blir benyttet fordi parkeringen er avgiftsbelagt. Dermed får vi «villparkering» på bakkeplan, mener Eriksen.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse

Dette nettstedet bruker cookies

Dette nettstedet bruker cookies/"informasjonskapsler" for å forbedre funksjonalitet og brukeropplevelse.

En informasjonskapsel er en mekanisme der din nettleser kan ta vare på informasjon den får fra nettsider, for så å sende disse tilbake til nettsidene igjen senere. Dette gjøres automatisk uten at brukeren trenger å tenke på det.

Informasjonskapslene kan ha flere funksjoner, for eksempel å holde rede på innstillinger, hvilken bruker du er logget inn som, hva du har tilgang til, hjelp til å sørge for at du får tilsendt riktig innhold, sporing av annonsevisninger og annet.

Informasjonskapsler gjør det mulig å holde rede på slike innstillinger og annet over tid, slik at informasjonen er lettere tilgjengelig ved gjentatte besøk til nettstedet. Informasjonskapslene brukes også til midlertidig håndtering av brukerspesifikk informasjon når man besøker forskjellige deler av samme nettsted.

To eksempler fra de mange funkjsonene nettstedet bruker informasjonskapsler for å vedlikeholde: Én informasjonskapsel brukes for å huske innstilling for lydstyrke på videoavspilleren, en annen brukes for å huske om du har krysset vekk denne boksen med informasjon, slik at du ikke trenger å se den igjen neste gang du besøker dette nettstedet fra samme enhet som du bruker nå.

Informasjonskapsler lagres automatisk av nettleseren din som små tekstfiler på din datamaskin. Du kan selv endre innstillinger for hvordan informasjonskapsler skal håndteres i din nettleser.

Informasjonskapsler kan leveres av alle typer innhold på nettstedet, både tekstsider, bilder og annet. Informasjonskapslene sendes kun tilbake til det nettstedet du fikk dem fra, ikke til andre nettsteder.

Mange nettsteder, dette inkludert, fungerer ikke som de skal dersom du ikke tillater bruk av informasjonskapsler.

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å håndtere tre nivåer av funksjonalitet:

Kritiske informasjonskapsler brukes til å holde rede på brukerinformasjon, tilgang, personlige innstillinger og annet. Uten disse fungerer ikke nettstedet som det skal.

Analyse-informasjonskapsler brukes for å holde rede på trafikk på nettstedet, hvilke deler av det som er mest populært, hvilke deler som brukes mest og annet. Deler av disse er tredjepart informasjonskaplser levert av eksterne tjenesteleverandører. Informasjonskapsler for analytisk funksjon brukes for å forbedre nettstedet (som er under stadig utvikling), men disse er ikke kritiske for nettstedets funksjonalitet.

Annonse-informasjonskapsler brukes av interne og tredjeparts annonsesystemer for å holde oversikt over og spore visninger av annonser.

Det er lovpålagt krav om at denne informasjonen gjøres tilgjengelig for deg som bruker av nettsteder som benytter slike informasjonskapsler.

NewsFlow - Thin AS

Dette nettstedet bruker cookies.