Tusenvis ser Ole Jørgens kunst hver dag

Tusenvis ser Ole Jørgens kunst hver dag

Kunstneren og rulletrappen: Ole Jørgen Ness har stått for kunstutsmykningen på Nydalen t-banestasjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Hver dag ser tusenvis av reisende Ole Jørgen Ness' kunstverk på Nydalen t-banestasjon. Men det er ikke det eneste monumentale kunstverket han står bak i bydelen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.10.2016 kl 10:58

NYDALEN: Det blåser høstlig og surt i inngangspartiet på Nydalen t-banstasjon når skyvedørene går opp. Men på innsiden dufter det deilig av nystekte vafler og varm kaffe.

Onsdag 12. oktober var det endelig klart for å markere at arbeidene på t-banestasjonen er helt ferdige. Det har vært en tidkrevende prosess, som ble kraftig forsinket. Opprinnelig skulle rulletrappene vær på plass i april.

Se bildet større

Selv om rulletrappene har vært i bruk siden juli, ble den offisielle markeringen feiret med ballonger og vafler til de reisende. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

De nye rulletrappene og oppgangen mot BI ble tatt i bruk 1. juli, og oppgraderingen, som også omfatter sykkelparkering, ble ferdigstilt i august 2015.

Her kan du se bilder og video fra da vi testet det nye anlegget i sommer!

Nye rulletrapper

Se bildet større

Per Magne Mathisen, konserndirektør i Sporveien. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Det er Kristin Jarmund Arkitekter som har tegnet den nye stasjonen. Det var også hun som designet den «forrige» Nydalen t-bansestasjon, som åpnet samtidig med t-banestasjonen på Storo i 2003. Den gang fik Jarmunds rulletrappløp «Tunnel of Light», med 1800 lysrør og 44 høyttalere som skiftet med årstidene, mye oppmerksomhet.

Men alt har sin tid, bemerket Per Magne Mathisen, konserndirektør for infrastruktur i Sporveien, da stasjonen offisielt ble gjenåpnet onsdag.

En tid både for rulletrapper og kunstuttrykk.

Nye Nydalen har fått nye rulletrapper med bedre kapasitet, nye heiser og trapper og brannsikkerheten er blit bedre.

Se bildet større

Mannskoret UFDA fra BI underholdt. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Et kjempegalleri

Og der «Tunnel of light» som kunstuttrykk er historie, er det Ole Jørgen Ness som har fått æren av å utsmykke den nye stasjonen, med et stort kunstverk i taket over rulletrappene.

Se bildet større

Ny kunst i taket. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

«Med sitt kraftfulle og vitale formspråk, i spennet mellom "vilt og vakkert", vil verket bli et spektakulært og interessant supplement til stasjonens arkitektur samtidig som det vil fremstå med en sterk og klar, egen identitet» het det i Sporveiens begrunnelse for å velge Ness sitt verk.

Selv sier han at tanken bak kunstverket var å gjenspeile at stasjonen er et dynamisk sted med mye trafikk. Assosiasjonene til grafitti har vært bevisst.

– Jeg ønsket å lage et moderne prosjekt som står til aktiviteten her, det urbane, det som er Sporveien, sier Ness.

Han er veldig fornøyd med resultatet. Verket på nærmere 100 kvadratmeter «vokser fram» når man kommer oppover med rulletrappen.

– Med så mange reisende gjennom stasjonen hver dag, er dette et vanvittig galleri. Hvordan er det som kunstner å nå ut til så mange mennesker?

– Ja, det er et vanvittig galleri. Det kjempetilfredstillende at så mange får se det. Og det er interessant hvor fort det blir en del av omgivelsene for de reisende, sier Ness.

Dekorert Riksarkivet

Han er imidlertid ikke ukjent med store kunstprosjekter. Ness har nemlig stått for utsmykkingen av en 15 meter høy vegg i foajeen på Riksarkivet ved Sognsvann. Han har også laget silketrykk og sandblåst en glassvegg for Norsk Hydro i Bergen.

– Tror du de som reiser her hver dag tenker over at det er kunst som henger over dem?

– Ja, jeg det er ikke noen tvil om at det er kunst.

Se bildet større

Miljø- og samferdselbyråd Lan Marie Berg (MDG). FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nye stasjoner, ulike uttrykk

Konserdirektør Per Magne Mathisen sammenliknet Nydalen stasjon med helt nye Løren, som åpnet som Oslos 101. t-banestasjon i april.

– Der Løren er utsmykket med et freskomaleri med rene linjer – et moderne motiv i en eldgammel kunsttradisjon – er dette mer datakunst, streetart, preget på folie. De er begge spennede kunstformer, sa Mathisen, som mener det viser at Sporveien tilpasser seg alle smaker og behov.

Ble for liten

Se bildet større

Lan Marie Berg klippet snoren. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Nydalen t-banestasjon åpnet i 2003, som første etappe på t-baneringen. Men med stadig flere boliger og arbeidsplasser i Nydalen ble stasjonen raskt for liten. Arbeidene med oppgradering startet i 2015.

– Dett er jo akkurat sånn vi vil utvikle byen vår, med mer kollektivtransport, mer sykkel og gange. Nydalen er en blomstrende bydel, som viser at det er mulig å bo sentralt i Oslo, med alle disse tilbudene. Dette gjør Nydalen enda mer attraktiv for alle som bor her, studerer og jobber her, og alle dem som besøker Nydalen, sa Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG), før hun fikk æren av å klippe det sporveis-oransje bådet.

Mannskoret UFDA fra BI sang seg deretter oppover rulletrappen sammen med de reisende, som nok var noe overrasket over alt oppstyret.

Se bildet større

Kunsten blir værende, men de reisende kan nok ikke belage seg på akkopagnerende sang hver dag. Her UFDA fra BI. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

Ny sykkelparkering ved nedgangen ved BI. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

Nydalen t-banestasjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

Se bildet større

Nydalen t-banestasjon. FOTO: KARL ANDREAS KJELSTRUP

LES OGSÅ:

Meld deg på Nordre Aker Budstikkes nyhetsbrev!

Hold deg oppdatert ved å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev som kommer rett i innboksen din hver torsdag!
Leser du på mobil? Meld deg på ved å sende e-post!

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!