TEST: E-klasse mot 5-serie

Tysk prestisjeduell

Tysk prestisjeduell

KLASSEDUELL: BMW-en kjører bes. Mercedes-en derimot har best komfort, men forbruket er skuffende høyt.

Nye E-klasse kjører bedre enn forgjengeren, men det er likevel ikke nok til å hamle opp med kjøreegenskapene til BMW når svingene blir krappe.

Tekst:

Publisert:

Mercedes-Benz E-klasse hører hjemme i klassen av biler man gjerne blir kjørt i (med taxiskilt på taket) og sjelden kjører selv, i hvert fall så lenge den er ny.

Fortsatt holder E220 CDI posisjonen som viktigste drosjebil i Norge. På privatmarkedet inntar den rollen som sliteren med høy komfort og som førstevalget blant godt voksne med gamle penger.

BMWs 5-serie derimot appellerer til yngre og ambisiøse med større engasjement i venstrefila. Sånn sett deler BMW og Mercedes verden mellom seg - og kunne levd godt som konkurrenter - om ikke Audi, Jaguar og Lexus hadde forstyrrer bildet.

La det med en gang være sagt: Selv om Mercedes-Benz E-klasse og BMW 520 hører hjemme i premiumklassen, regnes de ikke lenger som prangende biler, men som solide bruksbiler med høy grad av komfort og sikkerhet.

Kun på ett avgjørende punkt skiller de lag med standardbilene: Den lange ekstrautstyrslisten med det sofistikerte innholdet.

Les også:

Duell: Audi Q5 mot Audi A4 Allroad

Duell: Citroën C6 mot Jaguar XF

BMW 520d

Testvinner på grunn av kjøreegenskaper og kjøredynamikk. Selv om Mercedes virkelig har løftet veiegenskapene på den nye E-klassen, viste BMW-en seg langt mer leken på svingete veier.

Der E220 CDI varslet om at det var på tide å skrubbe, ba BMW-en om mer pådrag. Og det uten at komforten led.

Forklaringen ligger i BMWs fantastiske styring og at den fortsatt har best chassis. Det er nettopp denne kombinasjonen som gjør BMW til den kjøremaskinen den er.

Les også: Denne BMW-en har tatt verdensrekorden fra en Mercedes

Perfekt førermiljø

Legger vi til at førermiljøet framstår som nærmest perfekt, er det vanskelig å se at dette er en bil i slutten av sitt liv.

E-klasse har alltid vært regnet som en stor bil med tilstrekkelig plass både foran og bak. Men våre målinger viser at BMW har best beinplass i baksetet.

BMW leveres også med punkteringsfrie dekk, men var ellers ganske spartansk utstyrt når vi ser bort fra gode seter med mange justeringsmuligheter, inkludert justerbar lengde på førerens sittepute.

Les også:

Duell: BMW 7-serie mot Audi A8

Mercedes E220 CDI

Hos Mercedes sier bokstaven det meste om bilens størrelse. Testteamet erfarte raskt at avstanden fra C til E er mindre enn avstanden fra E til S, både i alfabetet og i praksis.

Der S-klassen svinger seg i det luksuriøse, forblir E-klassen den store bruksbilen.

Med E-klassen videreutvikler Mercedes historien. Samtidig er markedsførerne i Stuttgart så opptatt av å tekkes eksisterende E-klasse-eiere at de ikke engang har våget å flytte stjerna fra panseret og ned i grillen slik de har gjort på de fleste andre Mercedes-modeller.

Likevel, E-klassen er en flott bil med mange kvaliteter der produsenten vektlegger komfort og sikkerhet som de viktigste. Derfor overrasker den forholdsvis beskjedne beinplassen bak. Sammenlign med eksempelvis Ford Mondeo, og du vil bli overrasket.

Les vår test av Mercedes E-klasse ved lansering

Drar forbruket opp

Mercedes kan ikke tilby like finstemt chassis som BMW, og bilen styrer heller ikke like presist. Derimot holder finish og kvalitetsopplevelse mål, og de påkostede setene (ekstra) bød på imponerende komfort.

I forhold til sikkerhet overgår Mercedes BMW i denne testen med sitt radarstyrte precrash-system som bremser bilen om fare for ulykke inntreffer.

Med konstantfartsholderen aktivert stopper bilen av seg selv i trygg avstand til bilen foran uten at føreren rører bremsepedalen!

Gammel, fem trinns automatgirkasse er rask nok, men drar forbruket opp. Her har Mercedes langt mer moderne saker i sine hyller, og BMW vinner med lavere forbruk og CO2-utslipp.

Vil du ha ny E-klasse, men ikke nødvendigvis trenger god bakseteplass eller fire dører, vil vi tipse om at kupéutgaven koster omtrent den samme og oppfører seg langt mer lekent på veien.

Les test av Mercedes E-klasse Coupe

Vår mening om testbilene:

BMW 520d

Mercedes E220 CDI

Bak rattet

9,0

8,0

Plass

8,0

7,5

Komfort

8,0

9,0

På veien

9,0

8,0

Ytelser

7,5

7,5

Bagasje

7,0

7,5

Forbruk/CO2

6,5

6,0

Sikkerhet

8,5

9,5

Utstyr

7,5

9,0

Pris

7,5

6,0

Sum (100)

78,5

77,0

Testbilene i tall:

BMW 520d

Mercedes E220 CDI

Pris billigste*

450.300 kr

499.900 kr

Pris testet bil

596.770 kr

742.696 kr

Lengde

4,84 m

4,87 m

Bagasje (VDA)

520 l

540 l

Motor (Volum/hk)

2.0/163 hk

2.2 l/170 hk

Moment

350 Nm

400 Nm

Forbruk (EU)

0,56 l/mil

0,61 l/mil

Forbruk (målt)

0,632 l/mil

0,705 l/mil

CO2-utslipp (EU)

149 g/km

162 g/km

0-100 km/t (test)

9,1 sek

9,5 sek

80-0 km/t (brems)

23,0 m

24,9 m

Toppfart

229 km/t

229 km/t

Støy 80 km/t (målt)

67 dBA

65 dBA

Antiskrens

Ja

Ja

4x4*

Nei

Nei

EuroNCAP**

4 stjerner***

Ikke testet

Data: Bilnorge.no/OFV/Produsentene

  • Ekstra på varianter med andre motorer
  • * Mer om sikkerhet: Euroncap.com
  • ** Testet i 20004

Annonse
Se bildet større

BMW: Testvinner på grunn av kjøreegenskaper og klassens beste styring..

Se bildet større

BMW: Bedre førermiljø bygges knapt.

Se bildet større

MERCEDES: Komfort og sikkerhet er bilens sterkeste kort

Se bildet større

MERCEDES: Mange klokker gir et litt rotete totalinntrykk.

Se bildet større

BMW: Avansert girspak og "musestyring" av informasjonsdisplayet.

Se bildet større

BMW: Punkteringsfrie dekk.

Se bildet større

MERCEDES: På amerikansk vis tviholder Mercedes på fotbetjent parkeringsbrems.

Se bildet større

MERCEDES: Komfortseter med mange innstillingsmuligheter, blant annet sidevanger som automatisk blåses opp på rett side ved svingkjøring.

Se bildet større

KVALITET: Sammen med bladet BIL har vi vært på langtur med Mercedes' nye E220 CDI og en BMW 520d.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!